Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke andre PC-er på nettverket


Anbefalte innlegg

Lurer på åssen eg klare og finne dei andre pcene her i huset.

Har nettverk her i huset hima hos meg sjølv.

 

3 pcer kobla innpå ein hub, tp kabel fra huben til internett alle pcene har internett greit nok.

 

 

Men visst eg prøve og senda ei fil fra meg til ein anna pc gjennom msn får eks: så får eg max upload speed på 12kb, som er internetten.

 

Slik var det ikkje før, og eg klare ikkje og finna noen andre pcer i huset uten om meg sjølv, og dei andre pcene finne ikkje meg.

 

Eg har nforce3 hovedkort me innebyggt brannmur visst eg ikkje tar feil, så då lure eg på om det er noen så har noen tips åssen eg kan klara og finne dei andre pcene her i huset? eller er det umulikt? :)

 

denne pcen har windows xp service pak 1

 

Og den andre pcen har det o.

 

Funka flott me den gammle pcen min, men når eg fikk nye pc me nytt hovedkort nforce3 250 hovedkort fra asus så blei det litt fucked up :)

 

Tips ønskes:)

 

*Emnetittel endret til noe mer beskrivende - "Hjemme nettverks problem" er ett eneste ord, og sier ikke noe særlig om hva tråden handler om*

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser nokk ut som du har fått tre adresser fra isp din, som igjen betyr at du ikke har laget et lokalt nettverk, det er till å med mulig at de ikke er i samme segment en gang, derfor får du dårlig fart-de finner hverandre ikke fordi de ikke er i samme workgroup-domene(du må også godta ip adresser\computer name på alle firewaller du skulle ha på de forkjellinge klintene du kjører på nettet ditt). Isp din haddet hatt et alvorlig problem om du haddet funnet alle pcene dine utenvidere.

 

Skall du ha privat nettverk foreslår jeg følgendet, routing config på en server- nating eller det mest kurante isa server men det krever litt kunnskap. På denne måten får du et fullverdig lokalt nettverk. OM du ikk kan noe om dette er det bare å lese på technet. (du lager det din egen private ip-range å har en gyldig adresse ut mot isp din)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Hadde samme problemet når jeg hadde tele2 internett. Alle pc'ene i huset fikk tildelt hver sin IP fra tele2. Dermed så fikk ingen av pc'ene i det lokale nettverket kontakt med hverandre.

Satte den gang opp fast IP på pc'ene de gangene maskinene skulle brukes i lokalt nettverk, noe som er jævlig tungvint.

Hadde du hatt en router isteden for modem fra ISP'en din, kunne routeren ha stått med en IP til nett, og så kunne den ha routet trafikken inn på det lokale nettverket.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skall du ha privat nettverk foreslår jeg følgendet, routing config på en server- nating eller det mest kurante isa server men det krever litt kunnskap. På denne måten får du et fullverdig lokalt nettverk. OM du ikk kan noe om dette er det bare å lese på technet. (du lager det din egen private ip-range å har en gyldig adresse ut mot isp din)

Mener du i fullt alvor at dette er den greieste/beste måten å sette opp ett hjemmenettverk?

Når f.eks. en grei 3Com router til en billig penge koblet til ASDL-modm gjør jobben *megaenkelt*?

Du forutsetter mao. at alle som frekventerer her er noen ihuga "nettverkswannabenerder"?

:p

Lenke til kommentar
Skall du ha privat nettverk foreslår jeg følgendet, routing config på en server- nating eller det mest kurante isa server men det krever litt kunnskap.

ISA-server som i MS sin serversak?

Finnes da langt enklere løsninger enn dette, router og linuxløsninger er da langt og foretrekke enn disse greiene her.

Han kan jo også bare innstallere NetBeui-protokollen og bruke den til fildeling, da unngår han hele TCP/IP problematikken.

Lenke til kommentar

Hos meg funker det på denne måten:

 

Selv har jeg internett fra Tele2, og en billig Kingston switch som sørger for delingen til flere pc'er.

Alle maskinene på nettet har såkalt offisielle ip adresser fra Tele2, men like fullt kan jeg utveksle data mellom disse i 100 megabit fart.

Dette fordi switchen er litt smartere enn huben, og velger korteste veien (tor jeg)..........

 

Måtte riktignok åpne i brannmurene på alle maskinene. Bruker Sygate Personal Firewall Pro, og på denne kan man åpne for MAC adresser som jeg har gjort i dette tilfellet (smart siden man ikke har fast IP adresse hos Tele 2)

Lenke til kommentar
Når f.eks. en grei 3Com router til en billig penge koblet til ASDL-modm gjør jobben *megaenkelt*?

Du forutsetter mao. at alle som frekventerer her er noen ihuga "nettverkswannabenerder"?

 

Finnes vell ikke noe enklere en å læare set routing config og nat, er ikke alle som bruker "løp å kjøp" metoden vet du. Routing config er nokk det enkleste.

 

Så hyggelig at du prøver å drite ut folk, selv om hjernen din mener en ting har fortsatt folk rundt deg sine erfaringer å meninger, jo fortere du godtar det, jo fortere kan du starte på voksen livet, lykke til.

 

Edit: Foresten enig med denne karen om du ønsker å bruke penger (får ikke å sette meg selv i samme bås :w00t: )

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når f.eks. en grei 3Com router til en billig penge koblet til ASDL-modm gjør jobben *megaenkelt*?

Du forutsetter mao. at alle som frekventerer her er noen ihuga "nettverkswannabenerder"?

 

Finnes vell ikke noe enklere en å læare set routing config og nat, er ikke alle som bruker "løp å kjøp" metoden vet du. Routing config er nokk det enkleste.

 

Så hyggelig at du prøver å drite ut folk, selv om hjernen din mener en ting har fortsatt folk rundt deg sine erfaringer å meninger, jo fortere du godtar det, jo fortere kan du starte på voksen livet, lykke til.

 

Edit: Foresten enig med denne karen om du ønsker å bruke penger (får ikke å sette meg selv i samme bås :w00t: )

Det er først nå.. med slike svar som ovenfor .. at du dr**er deg ut.. og det *monumentalt*.

Jeg har ikke sagt at du ikke kan/må ha din mening, men når du kommer med slik oppgulp bekrefter du at du lever i din egen verden..

Det er ikke noe galt i å foreslå å sette seg godt inn i konfigurering av nettverk... gjerne sette opp en dedikert server slik du foreslår...

Men du bør spare deg for slik BS om "voksen livet".. "hjernen din mener en ting"..

Du kan utvilsomt mye om både nettverk og annet, men kom ikke her og foreslå løsninger som faktisk kan oppfattes som meget arrogant og nedlatende for de som ikke kan så mye som deg...

Og slikt *tullpreik* om å ikke bruke penger - "løp og kjøp" - er også elendige argumenter...Tenk deg litt om da! Dersom en person bruker x antallt timer som du foreslår til å sette seg inn i problematikken.. og x antall *dager* på å få det til. (som ikke er uvanlig for en uerfaren)..og vedkommende faktisk har en jobb å gjøre ellers... ja da kan du vel selv tenke deg hva som er billigst..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...