Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Need advice - matte 3mx


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter litt med skjegget i postkassa da eg fikk denne innføringsoppgaven. Læreren nekter å hjelpe (da han vil at vi skal klare det selv), og det er bare èn i klassen som til nå har klart alle oppgavene. Han får desverre ikke lov å hjelpe oss av læreren, så...thats my case.

 

Uansett, kommer til å liste opp oppgavene jeg ikke har klart til no. Det er i alt 11 oppgaver, og jeg trenger hjelp på 4 av dem. Får bare ført opp 2 av dem, da jeg må scanne inn noen illustrasjoner på de to andre. De fikser jeg seinere i dag.

 

Oppgave 1

Følgende oppgave er fra realartium i 1876:

I en trekant er en vinkel lik 60˚, og forholdet mellom de hosliggende sidene er 1:3. Finn de to andre vinklene.

 

Oppgave 2

Bevis at cos 22½˚⋅cos45˚⋅cos67½˚= ¼

 

Vær oppmerksom på at jeg ikke nødvendigvis trenger å få hele oppgaven i fanget. Jeg er takknemlig om jeg bare får noen tips også. Sitter ganske så fast ser'u...ikke så mattenerd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje sånn:

Du har en trekant der du kjenner en vinkel, 60 grader (Heretter A) samt de to sidene ved denne, 1 og 3. (Dvs vi trenger bare forholdet mellom disse)

 

Deretter nedfeller du en normal fra C ned på linjen AB (3). Denne høyden ,h, kan du finne vha sin60 = h/1

 

C

1/ |h \

A-------B

3

 

Bruk tan og finn Ah, dvs hB = 3 - Ah.

Tangens invers (men h og hB) skulle gi deg B, og C = 180-A-B

 

Edit:

C vil ikke plassere seg på toppen av trekanten... jaja...

 

Sp+

Endret av solar_panel+
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...