Gå til innhold

Bytte PSU vifte!


acon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurt på om det gikk fint å bytte ut viften i strømforyningen min, da jeg synes den støyer for mye. Går det fint å bytte ut viften. Hørte nemlig av en kamerat at det var fare for å ødlegge hele pcen viss vifetn ikke var god nok.... ble litt skeptisk, da viften kostet 29kr... hos PSDATA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen komponenter kan brenne opp... Men om du kjenne på de fleste PSU'er, er de også ganske varme så det skal en god del til før de brenner opp, men bare skaff deg en vifte som flytter like mye luft som den orginale viften så er det godt nok siden det er det PSU'en er laget for å "leve" med... Om du forstår?

Lenke til kommentar
Ok.... men er det kun PSUen så kan ryke da, litt dritt viss hele pcen ryker.... kan jeg eventulet bruke to vifter....... parallelkoble disse, eller? Så kan man eventuelt legge inn en motstand på den ene kretsen. HAr denne viften

1. Det er en sikring inne i PSU som skal hindre i at hele "dritten" ryker, og har du jordingsproblem vil det gå til jordfeilbryter

2. Du kan parallellkoble disse ja, men år du parallelkobler øker strømmen, men spenningen blir den samme som om du kobler begge viftene inn på samme kurs, må du se at det ikke blir overbelastning.

Du kan drite i å koble viftene på den koblingen som orginal viften var på og heller koble på e av molexkontaktene, da har du ihvertfall nok strøm til 5-6vifter! Er ikke sikker på hvor mye du kan bruke på den orginale koblingen.

3. Viften din har ikke oppført støystyrke, så jeg ville ikke satset på den viften, se heller etter en vifte som har oppført denne verdi'en så slipper du å bestille en vifte som kanskje bråker mer enn den du har nå....

Endret av icer
Lenke til kommentar
Ja.... d kan være løsningen på problemmet, men det skal vel litt til før PSUen ryker.... viften jeg har, blæser 25CFM. Hva betyr denne benevningen?....

Den flytter 25 kubikk fot med luft i minuttet, dette vil bli:

25 CFM er lik:

0,012 m3/sek

0,708 m3/min

42,450 m3/h

11,750 l/sek

707,500 l/min

42 450,000 l/h

Lenke til kommentar

Jeg har et AOPEN HQ45(green) kabinett. Med denne fulgte en 250W strømforsyning. Jeg har prøvd å finne ut hvilken strømforyning dette er, produktnavnet er fsp250-60gta. Denne finner jeg ikke på Aopen sine nettsider. Derimot finner jeg en annen strømforsyning med navnet fsp250-60gtv, altså nesten helt likt navn, foruten v'n på slutten. Denne ligner også veldig... Denne har en vifte som yter mer enn 28CFM, men viften jeg har kjøpt bare yter rundt 25CFM. Jeg har kjøpt denne viften.

 

Kommer det til å virke eller vil den nye viften være for svak???

Lenke til kommentar

Jeg byttet ut den orginale vifta + felte inn ei ekstra i lokket.

Så lagde jeg en regulerbar spenningsregulator som igjen var koblet til noisekilleren som var der orginalt.

 

Nå kjører viftene på ett lavere trutall (MYE mindre støy) men fremdeles med stor luftgjenomstrømming, men om tempen stiger vil den gamle noisekilleren guffe opp farta på viftene. Funker som bare det.... :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...