Gå til innhold

Valgets kvaler (fifa 2005 vs PES 4)


duda

Anbefalte innlegg

herregud. du forstår tydeligvis ikke.

 

problemet med det du sier er at det ikke har noen mening. du sier at PES ikke føles som fotball. tar da så å si alle anmeldelser feil? etter hva jeg har lest av erfaringer og anmeldelser, så er det nettopp det som gjør at PES er så bra.

 

men som sagt når du sier noe sånt, åssen kan jeg da se på deg som saklig i denne diskusjonen? spesielt når det første du kom med var at fifa er best og pes suger. da blir du ALDRI sett på som seriøs i en diskusjon.

 

det fins selvsagt ikke noe fasitsvar på hva som er best. det er smak og behag.

 

er takknemlig for de andre som har svart, bare ikke deg. for jeg syns ikke at du har kommet med så mye positivt å si i denne diskusjonen. kverrulere? har ikke kverrulert. du kommer jo ikke med noen gode grunner til at jeg skal velge fifa, og til hvorfor pes suger. du sier at pes ikke er fotball, er vel kanskje du som ikke kan fotball. gameplayet er det som har gjort til at pes har klart å konkurrere med fifa, også sier du at pes ikke er fotball.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
herregud. du forstår tydeligvis ikke.

 

Ok, og du forstår ikke meg.

 

problemet med det du sier er at det ikke har noen mening. du sier at PES ikke føles som fotball. tar da så å si alle anmeldelser feil? etter hva jeg har lest av erfaringer og anmeldelser, så er det nettopp det som gjør at PES er så bra.

 

En anmeldelse er bare en persons mening om et spill, ikke noe annet, hva han syns om spillet har lite å si for hva jeg syns om det.

 

Du finner mange anmeldelser som uttaler seg veldig positivt om både Fifa og PES. Jeg syns ikke Fifa 2005 føles mer som fotball enn PES og Fifa, som sagt er det bare min mening, at du har problemer med å respektere andres meninger er ditt problem.

 

men som sagt når du sier noe sånt, åssen kan jeg da se på deg som saklig i denne diskusjonen? spesielt når det første du kom med var at fifa er best og pes suger. da blir du ALDRI sett på som seriøs i en diskusjon.

 

Jeg sa at PES er bare tull, og det mener jeg også, det var et kjapt og lite saklig innlegg, men det er min mening, senere i diskusjonen kom jeg med argumenter for denne meningen.

 

er takknemlig for de andre som har svart, bare ikke deg. for jeg syns ikke at du har kommet med så mye positivt å si i denne diskusjonen. kverrulere? har ikke kverrulert. du kommer jo ikke med noen gode grunner til at jeg skal velge fifa, og til hvorfor pes suger. du sier at pes ikke er fotball, er vel kanskje du som ikke kan fotball. gameplayet er det som har gjort til at pes har klart å konkurrere med fifa, også sier du at pes ikke er fotball.

 

Jeg har kommet med flere grunner til at jeg syns Fifa er bra og PES er dårlig, at du ikke syns de er gode, hva du nå enn mener med det, kan ikke jeg noe for. Det er vel gameplay vi snakker om på begge spill? PES er en konkurrent med dårlig gameplay syns jeg, kan du ikke skjønne at dette er bare hva jeg syns? Det går på meninger. Som du selv sa deg enig i, det finnes ingen fasitsvar.

Lenke til kommentar

Gameplay på Fifa 2005 er latterlig dårlig i forhold til PES4. PES(ISS) serien har alltid vært bedre enn fifa serien, bedre feeling og mer realisme. Synes nesten litt synd på de som kun har prøvd Fifa.

 

PES er vanskeligere enn Fifa, men når du først mestrer det er det helt fantastisk. Skuddene på nr 4 er forandret fra nr 3. Nå kan du styre og skru selv, noe som gjøre de mindre tilfeldige. Flere finter, små finesser og forbedret dødball system. Utrolig bra!

Lenke til kommentar

du har jo ikke noe godt argument for at pes suger. du nevner gameplayet, men alle opplagte mennesker som har peil, vet at det er gameplayet på pes som gjør at de har blitt en konkurrent til fifa. at du nevner det viser jo bare at du har veldig lite peil.

 

respekterer andres meninger, når det har en mening. det er ingen logikk i det du mener om pes. du har bare nevnt gameplayet og skuddene, som negativt hos pes. men det at du nevner gameplayet gir liksom ikke noe logikk. siden alle sier at det er det som er det beste med pes.

 

en ameldelse, er ikke annet enn en persons mening nei. men denne personen gjør ikke annet enn å anmelde ting, han må jo da ha litt peiling. de pleier å vite hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om gameplay på begge spillene, gameplay er jo det viktigste uansett, at Fifa har såpass med lisenser som de har er bare en bonus.

 

Jeg har spilt alle spillene i Fifa-serien, PES3 og PES4. Da har jeg vel et godt grunnlag for å sammenligne disse? Du har jo ikke engang prøvd PES4, så før du er så sikker på at mine meninger er helt jalla bør du kanskje prøve spillet.

 

At det jeg nevner angående gameplayet ikke har logikk skjønner jeg ikke, når jeg sier at spillet er treigere enn Fifa, at skuddene er slappe og at det ikke føles som fotball så er det vel ikke noe problem å finne logikken i det? I virkelig fotball så går det unna, fotball er et kjapt og intenst spill (så fremt det ikke er norsk fotball vi snakker om), og skudd kommer kjapt og hardt.

Endret av odex
Lenke til kommentar

Nå har jeg spilt pes4 på ps2 siden lørdag, og jeg må si med en gang at det er et helt fantastisk spill. Mulighetene er uendelige, og du oppdager noe nytt hele tiden!

I starten var det en omstillingsperiode i forhold til pes3. Gameplayet er litt annerledes, og det er litt vanskelig å score mål i starten. Men sånn skal det være ikke sant? Det tror jeg vi som setter realisme høyest vet å sette pris på.

 

Liker du arcade-fotballspill, kan du kjøpe fifa 2005. Jeg har prøvd det, og må si at det har blitt et betraktelig bedre fotballspill siden fifa 2004, men pes4 har også blitt utrolig mye bedre enn pes3, så fifa er fortsatt milevis unna pes4 med tanke på realisme, gameplay og fotballfølelse.

 

Når det gjelder skuddene så var det frustrerende i starten, skuddene ble veldig slappe. Etter å ha spilt pes3, har jeg blitt vant til å "tappe" på firkantast for å skyte. Gjør du det på pes4, vil det som regel bli et slapt skudd som triller inn til keeper. Nå må du holde inn firkant for å få et kanonskudd som fyker inn i krysset..

Du må regne med å bomme på mange skudd også, men det er som i virkeligheten, du kan ikke forvente å score mål på alle sjansene dine.

 

Når det gjelder mangelen på online-spilling, så kunne det ikke brydd meg mindre. Vi er en kompisgjeng på ca. 10 stykker som har vært pes-hekta helt siden pes1 kom i 2001. Så hvis jeg skal spille pes, er det alltid noen å spille med.

Du får det ikke noe bedre enn å sitte en gjeng rundt tven, spille pes med god stemning og rope ut i glede over at van nistelrooy scorer på overtid mot arsenal, mens kompisen frustrerer...

Da blir det ikke det samme med online-spilling. Men har du ingen venner, så passer sikkert online-spilling for deg. Men da må du kjøpe x-box- eller pc-utgaven.

 

At pes ikke har lisens på alle lagene er jo synd, men dette kan du gjøre så og si autentisk i editoren. Du kan også laste ned patcher på internett som fikser autentiske drakter med reklame og det hele.

 

Pes er ekte, mens fifa prøver å være noe det ikke er.

 

Dette var min subjektive mening, og det er sikkert mange som er uenige med meg.

 

Men for min del så vet jeg at pes4 er høydepunktet mitt i spillåret 2004/05, helt til pes5 kommer om et år.....

Endret av El jefe
Lenke til kommentar

Jeg og en 3-4 av mine kompiser har ihvertfall spilt fifa-serien i alle år. Men ifjor da pes 3 kom til pc'en var alle enige om at Pes var det beste fotballspillet vi hadde spilt til pc. Mer realistisk og raskere enn fifa2004 (som må være en av de dårligste versjonene av fifa som er laget). Det gikk jo heller ikke an å konfigurere gamepaden slik du ville ha den i fifa2004. Jeg ville ihvertfall satset på Pes 4 selv om jeg ikke har prøvd d til ps2. Hjelper ikke med fin presentasjon (grafikk) hvis ikke gameplayet er iorden.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd pes (ingen av dem), men spilte en del International Superstar Soccer på Nintendo64. Jeg har hørt at pes er fortsettelsen på denne serien, stemmer dette?

 

Det stemmer. Det første i serien var International Superstar Soccer på SNES. Deretter kom ISS 98 på N64, ISS Pro Evolution på PSX, etterfulgt av Pro Evolution Soccer på PSX og PS2, PES 2, PES 3 og nå PES 4.

 

Det er også en serie på PS2 som heter ISS, men det er ett mer arcade lignende spill, selv om det sikkert stammer fra samme produsent.

Lenke til kommentar

Utifra at alle har sagt sin mening sist den 18.10, og vi idag leser den 23.10 -tar jeg sjansen på å ytre min mening.

 

Jeg startet med å spille FIFA på PC og holdt følge med den serien helt ifra de sprang på skrått oppover skjermen, gjennom 98 RTWC (Road To the World Cup), 98 World Cup, 99, 2000 osv.. Mistet mer og mer interessen rundt 2000 og utover. Spillene var blitt veldig like, og det var kun grafikken som endret seg (og spillerene selvsagt...) Jeg følte med engang savnet etter en aldri så liten revolusjon innen fotballspill, og fant den i en krysset verden av PSOne og PS2.

 

Det var på disse konsollene International Superstar Soccer og Pro Evolution Soccer blomstret opp for alvor, og jeg ble hekta. Grafikken kunne nok ikke måles med FIFA, bevares. Men når det gjaldt spillbarhet og realisme innen selve fotballsjangeren har jeg aldri funnet noe som har vært i nærheten.

 

Har både PC og PS2, samt tilgang til Xbox, og jeg kan med hånden på hjertet og med 7-8 års erfaring i baklommen si; at Pro Evolution Soccer er den KLART beste fotballserien uansett plattform.

 

Joda, jeg spiller FIFA også, (har FIFA 2005 på PC og PES4 på PS2) og jeg bruker FIFA mest som en form for variasjon inntil PES4 kommer til PC. Grunnen til at jeg KUN bruker det som variasjon, er rett og slett fordi jeg ikke makter å sitte time etter time med FIFA. Jeg går lei, det blir kjedelig og man har alltid sett det samme før. Nesten alle skudd går inn, å score mål er ikke like kuult lenger, og det er ingen "feeling" innvolvert i gameplayet.

 

Hvis jeg skal rangere FIFA og PES mot hverandre, så ville faktisk PES3 også kommet høyere enn FIFA 2005. Dette, bare pga gameplay. Pro Evolution Soccer har sjel. Det krever tid, og gjerne litt engasjement, men blir sågar et mye mye bedre spill også.

 

FIFA 2005 mot PES4:

FIFA 2005 har bedre grafikk under kampene. Spillerne er ikke så VELDIG like; der syntes jeg faktisk at PES4 gjør en bedre jobb. Men stadion, gressmatte og mål mm. ser unektelig veldig bra ut. Spillerlisenser er "up to date", og det er MANGE lag med. I FIFA har de omsider begynt å få dreisen på gjennombruddspasninger og mottaksdelen. Der har de slitt i lange tider. Litt flere animasjoner har de også fått med. Føring med ball i stor hastighet går fremdeles som en lek, derfor er det lite engasjement og realisme å spore i både spillere og spill.

 

PES4 har bedre grafikk enn PES3, men er på ingen måte banebrytende. Grafikken på bane, mål og spillere generelt er meget bra, men altså ikke like "Hollywood" som FIFA.

"Problemet" med at PES4 ikke har alle spillerlisensene iorden, er nesten ikke verdt å nevne. På PES4 har du uendelige alternativer;

1) Editeringsfunksjonen i spillet er fullstendig overlegen ALLE andre spill på markedet. Du kan redigere eksisterende spillere/lag, samt lage egne helt "fra scratch". Forutenom standardvalgene som ansikt, hår, fotballsko osv. har Konami her tatt den helt ut, og gitt deg så mange alternativer du bare måtte ønske. Størrelse på lår, legger, armer, høyde, lengde på bein, hals, strømper osv. osv.

Vil du ha strømpene slik som Thierry Henry? OK. Nå sitter de OVER knærne slik han har dem. Vil ha ha strømpene slik som Totti eller Rui Costa? Greit; nå er de lang nede på leggen istedenfor. Tape? Svettearmbånd? Ja, til og med hvilken farge på hårstrikken du vil ha. ALT kan endres og modifiseres. Og selvfølgelig; KUN hvis du gidder.

2) Man trenger ikke modifisert PS2 for å hente ned og bruke de oppdateringene som finnes ute på web. Har man en kamerat eller en forhandler som er behjelpelig, kan man fint kopiere denne filen over fra et annet memorycard til ditt eget. (Vi her i Stavanger får gjort det gratis hos Spiderman...) Du kan også bestille en X-Port, som er en USB-dings som kobles til PC og PS2; og vips så er det i boks.

 

I PES har man flere og bedre alternativer rent taktisk også. Menystyringen i spillet er like bra som FIFA (om ikke bedre), og "Training" funksjonaliteten gjør at å mestre spillet blir noe enklere.

 

MEN; det viktigste med alt er GAMEPLAY.

PES4 er den eneste spillet som vil få deg til å snu deg om i rommet for å se om noen fikk med seg den syyyyke dragningen og den utsøkte gjennombruddspasningen du nettopp slo... ..selv om du sitter alene.

 

Du mottar en ball, og vender av to mann i samme bevegelsen. Setter fart nedover siden, og finter deg lekkert forbi backen. Du rekker akkurat å vri kroppen slik at du får vinklet innlegget inn i feltet.. Stjernespissen får foten på ballen, og sender i vei en knallhard volley... Ballen treffer en motspiller, og keeper er totalt utspilt. Ballen seiler inn i nettet bak en stående og lammet keeper.

Det skjer bare ikke i FIFA. Iallefall ikke på den måten som får deg til å skrive om det på et forum!

 

Jeg er en gammel nerd, og har sett igjennom det EA Sports har drevet med for lenge siden. Produktene er greie nok, men jeg vil ikke være en av de sauene som spandere penger på nok et hasteprodukt før jul. Husk at den asiatiske versjonen av PES4; Winning Eleven 8 har vært ute i østen siden August! Dette er ikke haste-arbeid. Spillet er åpenbart utviklet med kjærlighet til gameplay i minnet, og ikke som en "melkeku" ala FIFA fra EA Sports.

 

Har du ikke prøvd PES før? Gi det en sjanse, -det er IALLEFALL verdt 500 kroner. Er du ikke fornøyd, så får du heller ta til takke med FIFA. Det er flere og flere som har fått øynene opp for forskjellen. PES4 er ikke et dårligere alternativ til FIFA 2005 slik som This Is Football serien er; -det er en helt ny og bedre måte å spille fotball på. En livsstil om du vil.

 

"We are a football tribe"

.: nilberg :.

Lenke til kommentar

da var PES 4 handlet inn, og jeg er så fornøyd. har ikke fått spilt så mye idag. noen kamper er spilt, og spillet er jo helt fantastisk. jeg angrer ikke på at jeg ikke kjøpte fifa.

som mange har sagt, fifa er morsomt men for lett. PES er morsomt, vanskelig og fantastisk. gleden av å kunne score et mål er bare konge.

 

er det noen som skal ha et fotball spill, så er PES det beste. har ikke brydd meg så veldig om at lisensene ikke er der. har bare prøvd landslag, men spilt mot nederland. bryr meg ikke så mye. er så mye annet å tenke på.

 

er første gang på PS2 at jeg prøver PES, så er ikke helt med når det gjelder knapper og sånt ennå. litt vant til fifa, så trykker feil hele tida. men uansett så er det så veldig mye å lære i PES, så mye muligheter. så mange finter, så mye utsøkt. det skal bli moro å mestre dette spillet. har det nok moro en stund fremover.

 

PES 4 anbefales på det sterkeste.

 

uansett, noen som vet hvordan en tar brasse? :p har ikke helt funnet det ut ennå. står heller ikke så mye i boka. skulle stått knapper når ballen er i lufta. men går bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...