Gå til innhold

S-ata Maxtor Diamond knekker resten av pcen


Vigge

Anbefalte innlegg

har gått til anskaffelse av en 200Gb S-ata Maxtor Diamondmax 10 harddisk.

 

Etter å ha installert den fikk systemet nesten 24 timers leve tid.

Etter å ha kopiert over 19 Gb kvelden før, skulle jeg sjekke at alt var kommet med. Da jeg begynte å browse disken hang hele maskinen seg. ALT stoppet.

 

vel, vel. reboot tenkte jeg da. Det viser seg så at maskinen ikke vil forbi POST screen etter dette. Hverken med den gamle 120gbs Pata disken eller den nye 200gbs sata disken. Kun Os disk og dens partisjoner som funker.

Drivere er installert, jumpere flyttet etc. Den har vært i bruk ( ca 1 time )

 

Lette litt i Sata stickyen men kom ikke frem til noe der.

 

Har noen erfaringer med dette, eller en livline å slenge meg ?

 

Systemet er forøvrig slik :

Asus A7N8X-deluxe med en AMd Athlon +2800xp

1 stk. 40 gb hdd (os, C og D partisjon) pata

1 stk. WD 120GB hdd pata

1 stk. Maxtor diamondmax 10 200gb sata

 

 

-Vigge

Endret av Vigge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pcen starter ikke med den nye 200gb eller den gamle 120gb koblet i.

Da stopper den i POST screen og HDD lampen lyser konstant uten at noen av diskene lager arbeids-støy eller vibrerer.

 

Post screen er forøvrig det første som spretter opp på skjermen her ved booting.

så den henger seg raskt og effektivt rett etter boot.

Endret av Vigge
Lenke til kommentar

Tja, har du fikla med noe annet i tillegg da? For meg høres det ut som et defekt hovedkort(eventuelt skjermkort/cpu), men hvis det eneste du har gjort er å sette i en ny disk så virker det litt usannsynlig.

 

Prøv å "clear cmos", det skal være en jumper på hovedkortet til dette, nøyaktig framgangsmåte står i hovedkortets bruksanvisning.

 

Hvis det heller ikke funker, så ta ut alt som ikke er nødvendig. Koble ut alle rare usb-ting, koble ut harddisker, optiske enheter(cdrom osv), pcikort osv. Ta også ut strømkablene til disse. Du skal sitte igjen med kun hovedkort, prosessor, minne, strømforsyning og skjermkort.

Lenke til kommentar

cmos fiklingen vant frem.

har satt en vifte på diskene også fordi de to pata`ene virket noe varme, kan være 120 som gir inn ... har snart gått 24/7 i 2 år.

 

Hvis dette gjentar seg, skal jeg da klage på disken eller må jeg bite i det store sure eplet og investere i et nytt hk ?

 

 

Takk for hjelpen :) much appretiated.

Endret av Vigge
Lenke til kommentar

Hmm, litt vanskelig å klage hvis du ikke vet hvilken del det er som er ødelagt da.

 

Har opplevd at mitt Asus A7N8X-e Deluxe har problemer.

Etter at jeg en gang for lenge, lenge siden satt i en 200gb i en ikke helt pålitelig harddisk-skuffe har jeg fått diverse rare meldinger fra "dama i pcen".

 

"System failure due to CPU overclocking" og "No keyboard detected"

 

Har aldri hatt problemer(har faktisk ikke klokket cpuen siden jeg kjøpte kortet..), det er bare "whining" fra ende til annen. Tastaturert funker og har ingen problemer med "System failure".

Syns å huske det var en del andre her på forumet som hadde lignende problemer.

 

Hvis det skjer igjen så får du heller bare fikle litt med CMOS, det er ganske stive gebyr for å returnere "ødelagt" utstyr som viser seg å funke helt fint når det blir testet... :yucky:

Lenke til kommentar

Den meldinga "System failure due to CPU overclocking" fikk jeg også her istad mens det stod på som verst. Aldri hatt problemer av noe slag hardware messig med denne pcen før nå.

 

Vel, gleder meg til å se om den nye disken er mer samarbeidsvillig imorgen.

er det like dårlig så får jeg heller teste den hos noen venner og slikt.

Takk igjen.

 

-Vigge

Lenke til kommentar

Jeg har to maxtor 160gb sata disker i raid på a7n8x-deluxe her, og det eneste problemet jeg har hatt med de er at de bli ufattelig varme, og bråker en god del når de er stressa. men hovedkortdama maser om memorycheck failed og cpu overclocking innimellom, virker nesten tilfeldig når det skjer. tror den kjører nesten standard hastighet nå også. prøv ny bios om du ikke har nyeste, og clear cmos.

 

det var en gang min ikke engang kom til bootscreen, da tok jeg ut absolutt alt, prosessor osv. og satt inn en og en ting og starta mellom hver gang, whininga forandra seg og når alt var i funka pcen, aner enda ikke hva som var feil.

Lenke til kommentar

Skal vi bare være enige om at den serien med hovedkort må være noe av det rareste på markedet?

 

Har et MSI hovedkort i filserveren og det går (nesten) uten problemer.

Faktisk littegrann ustabilt, men så har det faktisk blitt sluppet fra 1m høyde og landet på ene hjørnet. Resultat: 1stk benda hk-hjørne, diverse smådeler mangler.

 

Så lenge jeg ikke prøver å flytte på den så går det helt fint faktisk.

Lenke til kommentar

Skulle ikke tro det, for den står helt alene i en slik harddisk "skuff" som er i chiefttecs kabinetter. Det står også en 80mm vifte montert foran hardisken i den samme "skuffen". Kan den bli så varm av 5 minutters bruk?

Det må da iallefall være prod. feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...