Gå til innhold

Fildelingsforbud i Norge


Anbefalte innlegg

Loven er helt klart utformet av teknologiske analfabeter (les: politikere), kjøpt og betalt av platebransjen.

 

At kanskje samtlige ungdomspartier (også på høyresiden av politikken) er imot sier jo litt om at vi står ovenfor et kraftig generasjonsskille her.

 

Dagens ungdom er ikke fornøyd om de får kjøpt et par grammofonplater i året. De har et langt høyere forbruk enn foreldregenerasjonen bare kan drømme om, og de ønsker mer fleksibilitet i forhold til mediene (f.eks at man kan overføre lovlig innkjøpt musikk til PC og portable spillere).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vel litt av et resultat at det er de yngre generasjonene som sitter på kunnskapen om det aktuelle emnet, men det er de eldre og uvitende generasjonene som sitter på makten.

So true.

 

De som kjøper cd-er, kjøper dem uansett. Jeg for min del vil ikke gidde å kjøpe musikk selv om det blir forbudt å laste den ned. Jeg kommer da mest sannsynlig til å laste ned musikk ytterst sjelden, men jeg gidder uansett ikke å bruke 170 kr på et album der jeg bare liker noen av sangene.

 

Tipper at loven ikke blir vedtatt anyway.

Lenke til kommentar
Det vil kun bli ulovlig å overføre fra medier med kopisperre (dvs EMI sin musikk). Ellers blir det fullt lovlig. Så er ikke så ille.

Det er isåfall en dustete og inkonsekvent lov. Hele poenget med copyright er jo at det også skal gi forbrukerne rettigheter, istedenfor all makt til plate/filmselskapet. Ved å tillatte kopibeskyttelser og samtidig ikke gi forbrukerne rett til å bryte dem når kun skal lage en egen privat kopi, da har man i praksis fratatt forbrukerne alle rettigheter - og bransjen kan selv sette de mest absurde kriterier for bruken av lovlig innkjøpte medier.

 

Og hvor går grensa for å bryte en kopisperre. Dere har sikkert hørt om "shift-trikset" som kan brukes for å rippe såkalt kopibeskyttede cd'er på en PC? Selv bruker jeg linux og trenger ikke engang holde inn shift-tasten fordi kopisperre-softwaren kun fungerer på windows-maskiner. Bryter jeg da en kopisperre, hvis jeg ikke engang vet at den er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...