Gå til innhold

ny hardisk *gone*


mhaugan

Anbefalte innlegg

Okey, min ellers så bra pc har klart seg fint på 2 hardisker, 1 40gb og 1 30gb..

 

 

Idag fikk jeg en ny 200gb, jeg har satt den på plass og holder på å formatere den nå..

 

MEN, problemet er :

 

Når jeg satt i 200gb hardisken, forsvant plutselig slave disken min(30gb). Skulle helst brukt alle tre diskene samtidig. Hvis det er mulig å kjøre 3 IDE disker samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mere info trengs.

 

-Hvilket hovedkort

-Hvordan er diskene organisert (hvilke IDE kabler, slave/master)

-Hvilke jumperkonfigurasjoner har diskene (slave/master/cable select)

 

DrE

 

EDIT:

 

btw, det går fint å bruke S-ata og IDE disker omhverandre så lenge hovedkortet har støtte for begge deler.

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

aah usker ikke hvilket hovedkort. Men det er nytt for .. tja 6-7 måneder sida, måtte kjøpe nytt til ny p4 prosessor.

 

 

øh, min 30 gb er master ( den er her nu)

den gamle 40gb er slave (er visst usynlig nå :D)

den nye 200gb er også slave (holder på å formatere)

 

kanskje den nye skulle hatt cable select ? ...

 

jeg har totalt 4 ide kabel utganger :p

 

øh, de to gamle diskene bruker 2 fra samme "port"

 

den nye kjører på en IDE kabel som cd rommen også bruker.

 

EDIT:

 

har et relativt nytt ASUS p4 hovedkort, no alla det her

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124228&cks=PRL

Endret av mhaugan
Lenke til kommentar

jeg veit at to står på slave i allefall.

 

den nyeste hardisken kjører på samme IDE kabel som cd rommen... men om CD rommen er slave... det har jeg ikke peiling på, trudde jeg hadde litt peil på data :p men jeg visste ikke at cd rom kunne være slave :D

 

de to andre kjører på en aan kabel.

 

Jeg får prøve å bytte litt om på kablene så fort jeg har formatert ferdig 200gbn...

 

 

det tar sin tid :cry:

Endret av mhaugan
Lenke til kommentar

Nyere IDE kabler har vel gjerne fargekoder (og kanskje en liten hvit lapp med tekst på) som forteller hvilken plugg som skal i Master drevet og hvilken som skal i slave drevet, og hvordan ende som skal i hovedkortet. Du kan sjekke at dette er plugget rett, samt sjekke hva cd-rommen er. (Vet ikke om feilplugging av kabelen i forhold til fargekode vil gi dette problemet, men kan jo forsøke)

Lenke til kommentar

okey fett, da gjør jeg om den nye til master så fort den er formatert...

 

eneste fargeforskjell jeg ser.. er at de to gamle hardiskene har svarte IDE "porter" i seg.. den nye har en grå .. mens cd rommen en svart..

 

 

kanskje lurt å bytte om disse ?

Endret av mhaugan
Lenke til kommentar

E-ton det du seier nå er at på den IDE kabelen han har 30 og 40gig disken på + OS skal ha ein master/slave. (avhening av hvilken han har OS på). så viss han ikke kan ha den siste hd`en på ein egen IDE kabel så skal ha kjøre hardisken på Master mens cd-rommen er på slave??

 

og ja dt går ann å sette cd room på master/slave. sei du har ein dvd brenner og ein vanlig cd-rom på samme IDE kabel så må disse vere satt på master/slave avhening av ka du vil.

 

håper dette fikser probleme dine.

lenge igjen av formateringen?

Lenke til kommentar

derja, etter mye prøving og feiling fikk jeg det til. la den gamle slaven som slave på samme kabel som cd rom..

 

 

la de to western digital hardiskene, gammel master og ny slave sammen på den andre IDE kabelen :)

 

 

takker for all hjelp. :D

Endret av mhaugan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...