Gå til innhold

Vurderer ny PC.. Tilbud fra Dell? XPS eller 8400?


Anbefalte innlegg

Kan bestille en hjemmePC gjennom jobben, og har da snust litt på Dell sine alternativer...

 

Felles for de er:

 

- Intel® 925X Express brikkesett med ICH6-R

- 3.4GHz, 800MHz FSB, 1MB cache

- 1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz

- Dell 2001FP HAS 20" UltraSharp LCD (1600X1200)

- Logitech® diNovo™ Media Desktop™ Bluetooth tastatur/mus

- Gigabit Ethernet kort

 

Div. programmvare

WinXP

DVD-spiller

Fargeskriver (følger med "gratis")

 

 

Dell XPS

 

Unik chassis design med 460W PFC strømforsyning

Ekstra chassis ventilasjon og varmestyrte vifter

320GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x160GB, 7.200RPM 8MB

256MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 XT

Creative Labs Sound Blaster® Audigy™ 2

 

 

 

Totalt: 30 645,- -35-45% Skattefordel

 

Dimension 8400

 

148GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x74GB, 10.000RPM 8MB

256MB PCI Express™ nVidia Geforce 6800 GTO

 

 

Totalt: 25 517,- -35-45% Skattefordel

 

I utgangspunktet har jeg lyst på 2 X 74gb Raptor disker i RAID :yes: , men XPS har mer funksjonelt/kjølende kabinett og annet skjermkort (bedre?)

 

Er XPS verdt 3-4000,- ekstra?? :hmm:

 

Finnes det andre hjemme-PC alternativer som er bedre enn dette?

Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg ville ikke gått for dell. kjøp fra netshop og bygg selv eller få netshop til og bygge for deg. komplett er også ganske rimelige.

Når han helt tydelig har innstilt seg på å gå for ett av disse to alternativene og at på til opplyser at han får skattefordeler ved å velge dette så ikke bland inn netshop eller noe helt annet, men heller prøv å hjelp han... det der blir for dumt :hrm:

 

Håper noen kan gi deg råd, jeg har ikke peiling :)

Lenke til kommentar

Ville valgt XPS, uten tvil.. Den ligger nivået over 8400 på de fleste områdene, det eneste som trekker opp for 8400 i forhold må være 10k RPM diskene.

 

edit; dersom du KUN skal skrive brev på den og ikke spille avanserte 3D spill er 8400 mer enn bra nok, ikke at 6800GTO er noe direkte dårlig skjermkort, men det når ikke opp til X800 XT.

 

Det er nok ikke lett for han å få valgt andre enn disse maskinene, så selv om selvbygd er velbygd er nok dette bra tilbud. XPSen har jo også det meste man kan ønske seg.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

1. Jeg tror det er muligheter med å velge noen andre HjemmePC leverandører.

Det var derfor jeg spurte etter forslag.... :)

 

2. Jeg kan velge selv om jeg vil ha mer/mindre ram osv.. (forslag?)

 

kindings: Så vidt jeg ser er XPS kun anderledes med tanke på skjermkort og kjøling, så å hevde at 8400 kun duger til tekstbehandling blir litt drøyt... :hmm:

 

Og er 6800GTO 256mb så dårlig i forhold til X800 XT?

Lenke til kommentar
1.  Jeg tror det er muligheter med å velge noen andre HjemmePC leverandører.

    Det var derfor jeg spurte etter forslag.... :)

 

2.  Jeg kan velge selv om jeg vil ha mer/mindre ram osv.. (forslag?)

 

kindings: Så vidt jeg ser er XPS kun anderledes med tanke på skjermkort og kjøling, så å hevde at 8400 kun duger til tekstbehandling blir litt drøyt...  :hmm:

 

Og er 6800GTO 256mb så dårlig i forhold til X800 XT?

Nei, se "editen" min :) Som sagt er ikke 6800GTO så mye dårligere. Poenget med den kommentaren var at dersom han ikke er en ivrig spiller eller har andre tilsvarende behov, så er det kanskje ikke noe stort poeng å gå for XPS.

 

XPS har i forhold til 8400:

- Betraktelig større HD kapasitet

- Varmestyrte vifter(fordel mht støy og det faktum at det er ekstra vifter er heller ikke noen ulempe med dagens varme CPUer og skjermkort)

- Bedre skjermkort

- Bedre lydkort (mener å huske at 8400 har en integrert AC97 sak)

- Finere/bedre kabinett (sef en smakssak)

 

xps_no_monitor_131x145.jpg

XPSen er ganske imponerende til å være Dell.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
jeg ville ikke gått for dell. kjøp fra netshop og bygg selv eller få netshop til og bygge for deg. komplett er også ganske rimelige.

Enig, spesielt busshastigheten er litt avskrekkende. Vil ikke si at XPS er verdt de ekstra pengene, men i og med at du har den gøye hjemmepcordningen, er det ikke tvil om hva jeg ville valgt av disse 2 (xps, i tilfelle det var tvil likevel). Antar denne ordningen gjelder også dersom du bygger pc selv?

 

EDIT: Evt kunne du jo ha bestilt fra alienware hvis ordningen tillater det?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
jeg ville ikke gått for dell. kjøp fra netshop og bygg selv eller få netshop til og bygge for deg. komplett er også ganske rimelige.

Enig, spesielt busshastigheten er litt avskrekkende. Vil ikke si at XPS er verdt de ekstra pengene, men i og med at du har den gøye hjemmepcordningen, er det ikke tvil om hva jeg ville valgt av disse 2 (xps, i tilfelle det var tvil likevel). Antar denne ordningen gjelder også dersom du bygger pc selv?

 

EDIT: Evt kunne du jo ha bestilt fra alienware hvis ordningen tillater det?

HjemmePC ordning fungerer slik at butikken gjør avtale med firmaet, og firmaet du jobber for trekker automatisk av lønnen din i f.eks. 36 måneder rentefritt med skattefordel. Normalt sparer man 40-50% på PC`en....

 

Dell er den største leverandøren i Norge på dette..

 

Ergo avtalen er meget gunstig i forhold til å bygge selv...

Lenke til kommentar
HjemmePC ordning fungerer slik at butikken gjør avtale med firmaet, og firmaet du jobber for trekker automatisk av lønnen din i f.eks. 36 måneder rentefritt med skattefordel. Normalt sparer man 40-50% på PC`en....

 

Dell er den største leverandøren i Norge på dette..

 

Ergo avtalen er meget gunstig i forhold til å bygge selv...

Det jeg tenkte meg. sjekk dette f.eks. : Alienware Aurora ALX

 

Den så litt sånn passe rå ut, om den er verdt det vet jeg ikke. Men den prisen du betaler, er så definitivt en god pris, selv om du kanskje kunne fått til en enda bedre pris ved å bygge selv...

Lenke til kommentar
HjemmePC ordning fungerer slik at butikken gjør avtale med firmaet, og firmaet du jobber for trekker automatisk av lønnen din i f.eks. 36 måneder rentefritt med skattefordel. Normalt sparer man 40-50% på PC`en....   

 

Dell er den største leverandøren i Norge på dette..

 

Ergo avtalen er meget gunstig i forhold til å bygge selv...

Det jeg tenkte meg. sjekk dette f.eks. : Alienware Aurora ALX

 

Den så litt sånn passe rå ut, om den er verdt det vet jeg ikke. Men den prisen du betaler, er så definitivt en god pris, selv om du kanskje kunne fått til en enda bedre pris ved å bygge selv...

Vel, disse har ikke noen mulighet til noen HjemmePC-avtale i norge.

 

Å bygge selv vil ikke bli billigere.. en del dyrere... Slå av 40% på summen, og finn tilsvarende specs, med 20" LCD osv i bygg selv... ;)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har spesielt bruk for den ekstra harddisk-plassen du får av XPS så ville jeg gått for 8400.

 

men har ikke 8400 lydkort? ikke at det er noe problem å installere selv, men onboard-lyd er jo ikke akkurat kurrant...

 

Støy er også en faktor, de diskene på 8400 støyer desto mer enn de i XPS'en. Og om det ikke er varmestyrte vifter i 8400 så vil XPS være rimelig mer stillegående enn 8400 også.

 

Håper dette hjelper, ingen som klarer å ta avgjørelsen for deg desverre :p

Lenke til kommentar
jeg ville ikke gått for dell. kjøp fra netshop og bygg selv eller få netshop til og bygge for deg. komplett er også ganske rimelige.

Hvorfor sier du dette?

 

XPS er en super pc og jeg tror du vil bli godt fornøyd.

 

EDIT: Og om du ikke liker at pc komponenter blir ødelagt, så har du Dell på din høyre side.

Endret av highlander-
Lenke til kommentar
Kan bestille en hjemmePC gjennom jobben, og har da snust litt på Dell sine alternativer...

Topp maskiner. Jeg tror du blir kjempefornøyd!

 

I utgangspunktet har jeg lyst på 2 X 74gb Raptor disker i RAID  :yes: , men XPS har mer funksjonelt/kjølende kabinett og annet skjermkort (bedre?)

Du kan får Raptor RAID i XPS også, det kommer ikke opp om du velger den største pakken fordi 74GB er "små disker". Men de leveres.

 

Er XPS verdt 3-4000,- ekstra??  :hmm:

Tja, det spørs litt. Du får kraftigere strømforsyning, så du kan drive mere stash. Du får et mer utvidbart system, plass til 3 disker, opsjon for kraftigere skjermkort etc. Og du har en dedikert support for XPS.

 

Finnes det andre hjemme-PC alternativer som er bedre enn dette?

Umulig spørsmål. Spør du meg er svaret nei. Ihvertfall ikke betydelig. Andre vil si ja. Det har mye med preferanser å gjøre.

 

Lykke til!

 

Geir :)

Lenke til kommentar

74gb Raptor er jo endel raskere....derfor er de mer fristende. Og de står ikke oppført som noe alternativ under valg på XPS. Er selvfølgelig mulig å kjøpe seg et par slike...

 

Men dette skjermkortet, er det bedre på XPS enn på 8400? Gjorde et raskt søk på forumet, der 6800 kortet får endel skryt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...