Gå til innhold

(endelig) Sonyericsson.no mister domenavnet sitt!


Ingar

Anbefalte innlegg

jeg hadde gått i retten for no sånt som dette , jeg var her først og sånn er det med den saken , eventuelt kunne jeg solgt domenet for en god sum ,

 

sånne domene overtakelser er et overtramp privatpersoners rett til og eie ting , tenk hvist jeg eide den beste tomta i byen , men staten sa at her skal det bygges nytt kjøpesenter , blir akkurat samme saken bare in rl

Å samanlikne domenenavn med tomter er litt ukritisk samanlinking.

Viss ein skal samanlikne må må det bli å okkupere eit hus ein ikkje eig for så å kreve eiendomsretten til det.

Og eg lurer virkeleg kvar det går på overtramp av privatpersoner rett.

Tjuveri er tjuveri uansett. Samt at når dette domenet blei oppretta var forutsetningene i vilkåra at det ikkje bryter med merkevarer.

Frå norid: sonyericcson.no Created: 2002-05-30 (for denne navnerettigheiten kom vel i 2000-2001 viss eg ikkje husker feil)

 

Sony Ericsson presenterte de første fellesproduktene i mars 2002, og har i dag et produktutvalg som dekker alle målgrupper.

Sonyericsson produkt var altså på markedet 2 mnd før domenet blei registert, så her er det simpelt tjuveri og ingen eigendomsrett til dette domenenavnet.

 

Viss FtZ meiner at alt skal vere anarki så er det vel ingen problem for han viss eg tar maskina hans og selger den, og pengene går rett i lomma mi, for det var jo eg som hadde den når den blei solgt;)

 

mvh

JanEirik

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du sliter så mye med å skille mellom .no og .com så får du slutte å surfe.

:roll:

 

Pointet er at man tenker ikke sånn over det i farta og bare skriver .no

Syns også det er litt frekt å ta navnet til SE, dette er jo tross alt et stort firma og har da all rett på navnet de selv har og selfølgelig blir de litt provosert når andre bruker deres navn for å få opp besøkstallene, dermed reklame. mao de tjener penger på navnet til SE.

Lenke til kommentar
sånne domene overtakelser er et overtramp privatpersoners rett til og eie ting , tenk hvist jeg eide den beste tomta i byen , men staten sa at her skal det bygges nytt kjøpesenter , blir akkurat samme saken bare in rl

Å eie en tomt som IKKE har noe merkenavn tilknyttet seg har lite å gjøre med å benytte seg av et merkenavn som er beskyttet med copyright.

Lenke til kommentar

en annen sak er at han som drev se.no er en utrolig frekk liten drittunge. en journalist-kollega av meg forsøkte å få i gang en seriøs diskusjon med vedkommende forrige uke angående domene-saken, og det eneste han klarte å svare var "hold kjeft". det bidrar ikke akkurat til å gi et seriøst inntrykk..

Lenke til kommentar

Leste brevet til advokaten. Det var useriøst når han hevder at de vil ha kompensasjon for at Sony Ericsson skal ta over domenet. Det at han tok 300 kr for dittnavnsonyericsson.no og trykte opp sonyericsson.no t-skjorter er brudd på lovgivningen ved at man bruker merkenavn som man ikke eier. Kronen på verket er vel det at han krever at SE skal betale for tap han vil lide som følge at brukere mister sitt sonyericsson.no mail tjeneste. Han skal være glad han ikke blir saksøkt av SE for brudd på merkenavnlovgivningen.

Lenke til kommentar

Japp, sonyericsson.no t-skjorter og tatt 300 kr for onyericsson.no webmail adrese. Han skrev at dinpris.no og hans side sonyericsson.no taper penger ved at SE overtar det domenet. Patetisk, sikker på at han ikke har betalt SE noen ting på det han har tjent på salg. Patetisk fyr altså hehe.

 

Håper de som mister sin mail adresse krever pengene tilbake, da taper han virkelig penger :!:

Lenke til kommentar
Holder faktisk fullt og helt med SE her. Er jo idiotisk å bruke et registret firmanavn og varemerke som webaddresse.

Dersom jeg startet hamburgersjappe tror jeg ikke jeg fikk beholde navnet noe særlig lenge dersom jeg kalte den for "Burger King", uansett om jeg var en stor fan av Burger king eller ikke.

 

Google hadde en lignende situasjon med en latterlig webside på google.no. Heldigvis ble dette domenet nylig gitt tilkjent google slik at man nå får det man forventer på google.no.

Jepp, synd jeg ikke fikk kjøpt brillene da :roll:

Lenke til kommentar

Er ganske patetisk av dem å syte. Når de registrerer et domenenavn er det faktisk et regelverk som gjelder. Et utdrag fra et punkt i dette regelverket er:

 

14.1 Før inngivelse av søknad plikter søker å gjøre seg kjent med navnepolitikken, og forsikre seg om at registreringen av domenenavnet ikke er i strid med norsk lov eller tredjemanns rettigheter og ikke uberettiget gir inntrykk av å angå offentlig forvaltning eller myndighetsutøvelse. Norid foretar ingen kontroll av dette. Søker bærer selv det fulle ansvar, herunder straffansvar og erstatningsansvar, for følgene av registrering av domenenavnet og bruken av dette.

 

De kan da umulig ha tenkt på tredjemanns rettigheter når Sony Ericsson selvfølgelig er et registrert merkenavn.

Lenke til kommentar

Nå skulle jeg til å si at all PR er god PR, men i følge statistikken så har ikke besøkstallene økt, til tross for mediaomtale... :ermm:

 

Men jeg småhumrer litt av:

Smålig, barnslig og lite profesjonelt!

...

Vi velger å være mer voksne enn gribbene hos Sony Ericsson, og overgir domenet SonyEricsson.no til Sony Ericsson.

 

Slaget om domenenavnet er dessverre tapt, men ikke krigen! Vi fortsetter på Xmobil.no, og gir Sony Ericsson-konsernet kamp fra flere vinkler. Istedenfor at SonyEricsson.no kunne ha fortsatt å være en gigantisk reklameplakat for Sony Ericsson-konsernet, vil Xmobil.no også presentere Sony Ericssons konkurrenter på likestilt måte, herunder Nokia, Siemens, Samsung, Motorola, LG og andre.

 

:hmm: voksne.... barnslig...

Lenke til kommentar

Dere tar det for en selvfølge at alle domener tillhører den som har rettighetene til firmanavnet, men der tar dere faktisk grundig feil.

 

Her er det Sony Ericsson som har driti på draget, ved å ikke registrere domenene de tenker å bruke. Men det er klart når de ser at en side blir populær så synes de nok dette blir litt surt og pusser selvsagt advokatene på deg.

 

Hva om jeg ønsker å starte en webside for å selge SE telefoner, er det da ok for meg å registrere et av følgende domener som er ledige:

 

sonyericsson.bz

sonyericsson.or.at

sony-ericsson.nu

sonyericsson.org.cn

sony-ericsson.us

sony-ericsson.as

sony-ericsson.bz

sony-ericsson.ag

sony-ericsson.cc

sony-ericsson.co.at

sony-ericsson.cn

sony-ericsson.com.cn

sony-ericsson.net.cn

sony-ericsson.li

sony-ericsson.me.uk

sony-ericsson.ms

sony-ericsson.or.at

sony-ericsson.org.uk

sony-ericsson.gs

sony-ericsson.tc

sony-ericsson.org.cn

sony-ericsson.vg

 

eller har Sony Ericsson rettighetene til alle domener og variasjoner av domener med Sony Ericsson ordene???

 

Det finnes en mengde eksempler på at folk faktisk har rettigheter til domenene, på grund av at de har registrert de først!

 

For eksempel så tapte Time Warner kampen om HarryPotter.no, men mannen (Stefan Hilt) valgte å gi både harrypotter.no og xbox.no til de nye eierne mot en liten slump med penger.

 

Det er ingen automatikk i at enhver som krever å få domenenavnet overført til sitt registrerte selskap får det, bare sån uten videre.

 

Nå har Stafan Hilt registrert playstation3.no, er det rett og rimelig at han burde få gjøre det??? eller er alle domener som har playstation i seg eid av Playstation for all framtid?

 

Retro...

Lenke til kommentar

Et annet morsomt tanke eksperiment er jo, hvis de firma som eier følgende domener skulle bli et verdensomspennende merkenavn om noen år, da vil amobil.no da kunne bli saksøkt fordi de eier amobil.no og bli nødt til å overdra domanenavnet??? (mulig amobil eier disse allerede, men som et tankekesperiment funker dette)

 

amobil.de

amobil.se

amobil.dk

amobil.biz

amobil.cd

amobil.net

amobil.hu

http://www.ninelives.de/seiten/shop/b2b_pa...mler_amobil.htm

 

En annen tinger jo hvis et verdensomspennende firma lanserer et nytt produkt (Amobil) og registrerer disse domenene som er ledig, og kjører en massiv markedskampanje mot norge, så er det vel ikke unaturlig at de ville ønske seg amobil.no

 

amobil.org

amobil.us

amobil.nu

amobil.com

amobil.info

amobil.as

amobil.co.uk

amobil.org.uk

amobil.vg

 

 

Retro...

Lenke til kommentar
Et annet morsomt tanke eksperiment er jo, hvis de firma som eier følgende domener skulle bli et verdensomspennende merkenavn om noen år, da vil amobil.no da kunne bli saksøkt fordi de eier amobil.no og bli nødt til å overdra domanenavnet???

Hele poenget er hvem som er først med (merke)navnet. Om feks. en privatperson heter "Sony Ericsson", født før Sony Ericsson fusjonen har han selvsagt like stor rett til sonyericsson domenet. Dersom ett stort firma vil kalle seg amobil.no kan nok ikke de kreve retten til et domenenavn som har vært i bruk lenge før deres amobil merkenavn ble lansert.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Et annet morsomt tanke eksperiment er jo, hvis de firma som eier følgende domener skulle bli et verdensomspennende merkenavn om noen år, da vil amobil.no da kunne bli saksøkt fordi de eier amobil.no og bli nødt til å overdra domanenavnet???

Hele poenget er hvem som er først med (merke)navnet. Om feks. en privatperson heter "Sony Ericsson", født før Sony Ericsson fusjonen har han selvsagt like stor rett til sonyericsson domenet. Dersom ett stort firma vil kalle seg amobil.no kan nok ikke de kreve retten til et domenenavn som har vært i bruk lenge før deres amobil merkenavn ble lansert.

Det er slett ikke sikkert at personen som heter Sony Ericsson har like stor rett på domenenavnet.

 

Vet det var en skuespiller (husker ikke akkurat nå hvem det var) som krevde og fikk domenenavnet fra enn annen person med samme navn, selv om denne "ukjente" personen hadde registrert domenenavnet lenge før denne skuespilleren ble kjent!!

 

Det finnes nok av eksempler hvor firmaer har registret seg og i ettertid krever domenenavnet fra en annen person som tidligere har registrert domenet, noen ganger vinner det frem andre ganger ikke!!

 

Det som er litt snodig at det ikke finnes noen helt konkrete retningslinjer, det virker som om det er de med mest penger og mest agressive advokater som får domenenavnene!!

 

Det finnes jo produkter der ute som heter Amobil og er etablert for amobil.no, skulle disse produktene bli verdensomspennende så vil jo amobil stå i fare for å miste domenet hvis disse skulle gå til sak!!??

 

For eksempel:

http://www.amobil.hu/

 

eller

 

http://www.amobil.cz/

 

Retro....

Endret av Retroboy
Lenke til kommentar
Vet det var en skuespiller (husker ikke akkurat nå hvem det var) som krevde og fikk domenenavnet fra enn annen person med samme navn, selv om denne "ukjente" personen hadde registrert domenenavnet lenge før denne skuespilleren ble kjent!!

Har ikke hørt denne historien, men hvis det var tilfellet vil jeg tro at den "kjente personen" var eldre enn den "ukjente personen" og dermed kanskje fikk rettighetene pga. alderspresedens. :shrug:

Det finnes jo produkter der ute som heter Amobil og er etablert for amobil.no, skulle disse produktene bli verdensomspennende  så vil jo amobil stå i fare for å miste domenet hvis disse skulle gå til sak!!??

 

Ja, dersom amobil.no var ute med sitt navn etter at noen andre alt hadde registrert et varemerke med dette navnet, så ligger de sikkert tynt an dersom det registererte varemerket skulle vokse seg stort.

 

 

Uansett finnes det også nok av folk som prøver å snylte på veletablerte merkenavn og som vil tjene penger på andres varemerker.

I dette tilfellet med SonyEricsson er det helt klart noen som har vært ute etter å bringe inn penger på merkenavnet SE.

Lenke til kommentar
Vet det var en skuespiller (husker ikke akkurat nå hvem det var) som krevde og fikk domenenavnet fra enn annen person med samme navn, selv om denne "ukjente" personen hadde registrert domenenavnet lenge før denne skuespilleren ble kjent!!

Har ikke hørt denne historien, men hvis det var tilfellet vil jeg tro at den "kjente personen" var eldre enn den "ukjente personen" og dermed kanskje fikk rettighetene pga. alderspresedens. :shrug:

Det finnes jo produkter der ute som heter Amobil og er etablert for amobil.no, skulle disse produktene bli verdensomspennende  så vil jo amobil stå i fare for å miste domenet hvis disse skulle gå til sak!!??

 

Ja, dersom amobil.no var ute med sitt navn etter at noen andre alt hadde registrert et varemerke med dette navnet, så ligger de sikkert tynt an dersom det registererte varemerket skulle vokse seg stort.

 

 

Uansett finnes det også nok av folk som prøver å snylte på veletablerte merkenavn og som vil tjene penger på andres varemerker.

I dette tilfellet med SonyEricsson er det helt klart noen som har vært ute etter å bringe inn penger på merkenavnet SE.

Så hvis jeg registreret mitt navn som domenenavn, så kan en person som er eldre en meg komme og saksøke meg for det og kreve å få det??

 

Helt enig at det er generelt en uting at når noen prøver å utnytte et merkenenavn.

 

Men dt er ikke mange klare regler der ute.

 

Hvis jeg for eksempel starter en webside hvor jeg selger kun selger Sony Ericsson telefoner og tilbehør og etablerer dette domenet "sonyericsson.bz" har jeg da lov til det???

 

Retro...

Lenke til kommentar

Retroboy: Du har tydeligvis ikke lest alle postene her?

 

Kan gjenta det zand skrev fra norid sine sider:

 

14.1 Før inngivelse av søknad plikter søker å gjøre seg kjent med navnepolitikken, og forsikre seg om at registreringen av domenenavnet ikke er i strid med norsk lov eller tredjemanns rettigheter og ikke uberettiget gir inntrykk av å angå offentlig forvaltning eller myndighetsutøvelse. Norid foretar ingen kontroll av dette. Søker bærer selv det fulle ansvar, herunder straffansvar og erstatningsansvar, for følgene av registrering av domenenavnet og bruken av dette.

 

Når han bak se.no registrerte dette domenet et halvt år etter at Sony Ericsson ble et registrert merkenavn, så bryter han med dette punktet. Når han i tillegg har tjent penger på siden, altså tjent penger på merkenavnet Sony Ericsson, så bør han i det hele tatt være rimelig glad for at han ikke blir saksøkt mens de er i gang med overtakelsen. (Samme om han har brukt pengene på serverleie o.l., han har hatt inntekt fra siden, og brukt pengene på det han helst ville).

Lenke til kommentar

Selvsagt har jeg lest alle postene, og jeg vet veldig godt hvilke regler som gjelder.

 

Jeg forsvarer ikke bruken av se.no, poenget er at jeg tar dette som et eksempel på at Norid sine reglene ikke alltid gjelder.

 

Selv om for eksempel amobil.no har fulgt reglene til Norid, så er det langt fra sikkert at de ved en eventuell rettsak med et utenlansk firma fikk beholde navnet!!

 

Retro....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...