ettern Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 Noen som vet hvilke kabler jeg må kjøpe for å få gbit-overføring. har selv gblan nettverkskort?
ettern Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Skrevet 9. oktober 2004 Hvor får jeg kjøpt det? Og hvor raskt kan man overføre mellom to dataer som gb lan nettverkskort?
ettern Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Skrevet 9. oktober 2004 er det stp eller utp kabel jeg må ha, og er det forskjell på cat5e og cat6?
J0lle Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Såvidt jeg vet, så skal vanlige Cat5 kabler med 4 kobberpar funke fint. Cat5 Enchanded (gigabit sertifisert) er jo bakoverkompatibelt, men har altså bare 4 kobberpar den også. Så i teorien skal de vel gå om hverandre, vet ikke om det er noe forskjell i kvaliteten på kobberet i disse kablene. Men tror ikke du MÅ ha Cat5E Forskjell på STP og UTP er om du skal ha med eller uten skjerming (Shielded Twisted Pair) eller (Unshielded Twisted Pair), trenger bare STP i miljøer med masse forstyrrelser fra elektronisk utstyr. Har aldri opplevd noe sted hvor det har noe særlig å si med forskjell på disse to typene. Endret 9. oktober 2004 av J0lle
.V. Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 Har selv billigkort i begge ender og cat5e-kabel. Farten ligger på ca. 18-20mb/s, men tror jeg hadde fått bedre fart med et nytt hovedkort på serveren, det tar like lang tid å føre over filer mellom forskjellige harddisker som å føre over gjennom nettverket. Er ikke sikker, men tror ikke kabelen skulle ha så veldig mye å si på farten så lenge du har enten cat5e eller cat6.
356speedster Skrevet 11. oktober 2004 Skrevet 11. oktober 2004 Som nevnt over så er det oftest hovedkort og hardisk ytelse som er flaskehalsen for gigabit nettverk. De fleste med ganske nye maskiner og hardisker oppnår ca 30 - 35 MegaByte pr sekund, noe som gjenspeiler hardiskytelsen. I litt eldre maskiner f.eks P3 så er det hovedkortet (disk-kontrolleren) som oftest er flaskehalsen, og resultatet er som nevnt over ca 20-25 MegaByte pr sekund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå