Gå til innhold

Hvordan gjøre bildet bedre?


kingleh

Anbefalte innlegg

Heisann, var en tur på zakynthos nå i sommer og kom over dette motivet..

Det skal nevnes at bildet er tatt med ett 2mpix Olympus c-130 kamera fra oldtiden...

Har nylig kjøpt meg ett Sony f-828. Så vi får se om jeg kanskje kan bli bedre.

Har av en eller annen merkelig grunn også bestilt meg photoshop fra adobe...

Var noen som fikk igjen litt for mye penger på skatten frykter jeg... :cool:

Uansett, om noen hadde tatt seg bryet meg og bare overbevise meg om at jeg kan ta bedre bilder? :) da dette dessverre er ett bilde jeg var veldig fornøyd med selv... motivet that is.. ikke måten kamera la fokus helt feil sted i bildet... :roll:

 

Kommentarer og sterk kritikk motas med takk :thumbup:

 

bilde

Endret av kingleh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulige forbedringer:

- bildet er endel overeksponert. Prøv å bruke litt mindre blenderåpning, så får du bedre dybdeskarphet i samme slengen...

- rett opp den skjeve horisonten

- med litt bildebehandling kan du gjøre bildet mindre grått, med mer farger (f.eks. levels, curves, saturation i Photoshop)

Flott motiv!

Lenke til kommentar

Heisann! Gratulerer med nytt kamera! Her er mine tips til bildet ditt:

 

1. Ikke ta bilder utendoers i motlys

2. Inkluder en person eller et lett gjenkjennbart objekt slik at alle klarer aa se proporsjonene i bildet (er det en stor eller liten stein der i forgrunnen?)

3. kjoep et UV-filter og et Polariseringsfilter. Bruk alltid UV-filteret, for selv om effekten ikke er saa stor (tar vekk lys med for hoey frekvens til aa bli fanget opp av kameraet, slik at de bare minsker kontrasten i bildet), saa vil det fungere bra ogsaa som beskyttelse for den uhorvelig dyre linsa i kameraet! Utendoers boer man ogsaa ALLTID bruke et polariseringsfilter, siden det minsker refleksjonene fra lufta og gjoer kontrasten i bildet stoerre. Prisen for et UV-filter er vel kanskje ca 300 kroner, og et polafilter kanskje 600

4. Ha en forgrunn, et hovedmotiv, og en bakgrunn for aa skape dybde i bildet.

5. ALDRI plasser hovedmotivet midt i bildet. (eller laer deg tredelssystemet).

6. Om du fotograferer innendoers boer du bruke ekstra belysning for aa faa fram den stemninga du vil. Proev aa ikke bruke blits innendoers, det vil gi deg ideer om hva som er kult og hva som ikke er det.

 

Om du klarer aa foelge reglene ovenfor, saa vil du klare aa ta uhorvelig mye bedre bilder ganske straks. (jeg regner med du allerede veit om de fem basiskontrollene? lukker, blender, ISO, fokus og hvitbalanse? -Hvis ikke finnes det tusenvis av nettsider som forklarer dette!)

 

Lykke til!!!!

 

edit: saa at dere allerede diskuterer bildebehandling? Dersom du laerer deg foto saa slipper du aa sitte saa lenge for aa rette opp feilene i Photoshop! Paa den andre siden, saa laerer du ogsaa foto av aa bruke Photoshop, saa du faar begynne hvor du vil! :)

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...