Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått til noe som helst enda

Kan du skrive oppgaven slik den er gitt?

Slik det står nå så henger det hvertfall ikke fysisk på greip, og det er litt flertydig hva du mener med:

Jeg skal vise at sentralgrenseteoremet ikke gjelder for x[n] _ved å vise_ at x[n] da vil være proporsjonal med sqrt(n).
Lenke til kommentar

SirDrinkAlot: Jeg har en rekke grafer over forskjellige x[n] plottet mot n der det er tydelig at disse ikke er av en form som er proporsjonal med sqrt(n). Hvis man nå viser at hvis sentralgrenseteoremet faktisk gjaldt for x[n] så ville dette medføre at x[n] ville vert proporsjonal med sqrt(n). Og da vet vi at sentralgrenseteoremet nødvendigvis ikke gjelder for x[n] siden vi vet at det ikke er sant at x[n] er proporsjonal med sqrt(n) ved å se på kurvene.

 

Oppgaven kan ikke skrives direkte siden dette bare er en liten bit av en større oppgave. Jeg er enig i at det avsnittet du drar frem er tvetydig.

 

edit: fra tidligere er selvsagt v=v[n]

Endret av fireofawakening
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan F[n] henger sammen med posisjonen i følge det du skriver. Og

x[n]=x[n-1] +(1/2)(v[n-1]+ v[n])
, skjønner jeg ikke hvordan lager mening fysisk.

 

Vanligvis ved en numerisk løsning av en bevegelseslikning så ville du først løst a = F[n]/m.

funnet v[n] = v[n-1] + a*dt, så funnet posisjonen x[n] = x[n-1] + v[n]*dt

 

Uansett, du må jo på en eller annen måte vise at x ikke er uniform, stokastisk variabel. Hvis F er der, så burde jo x være det, så jeg skjønner ikke helt. Er du helt sikker på at F er uniform og likt fordelt?

Lenke til kommentar

Leddet der F inngår skal være ganget med delta t og dividert med m, men jeg tok det ikke med fordi begge disse har verdien 1 i oppgaven. Vi bruker en annen modell enn den du er vant med.

 

F er uniformt fordelt ja. Og du mener vel at x burde være normalfordelt og ikke uniformt fordelt går jeg utfra? Jeg ser egentlig ikke hvor normalfordelingen faller sammen her. Kan det være at oppdateringsleddet i x vil gi v[n] leddet faktoren 1/2 og v1 til v[n-1] faktor 1 slik at de dermed ikke er likt fordelte. v[n] leddet vil dermed få en annen forventning og varians enn de andre. Samtidig så vil dette alltid bare gjelde det siste leddet siden summeringen vil gi alle leddene faktoren 3/2 utenom det siste. Anyways, jeg hører med læreren i dag.

Endret av fireofawakening
Lenke til kommentar

Sorry, jeg formulerte meg litt feil. Det jeg mente var at hvis du går utifra at F[n] er tilfeldig og uniformt fordelt, så vil nødvendigvis x[n] også være det (right?). Og da vil jo x[n] være proposjonal med rota av n når n er stor nok. Er det ikke det sentralgrenseteoremet sier? Så da kan jo ikke F[n] være tilfeldig og uniformt fordelt.

 

edit. Eller ligger problemet i at elementene i x[n] ikke er uavhengige, men avhenger av den forige verdien?

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Hm, jeg tror at når F er tilfeldig og uniformt fordelt så vil x være normalfordelt og ikke uniformt fordelt. x er en sum av variable av lik for fordeling så derfor blir den normalfordelt. Men i modellen jeg bruker så har ikke variablene lik fordeling likevel. Hvis du ser hva som oppdaterer x[n] så er det F1.+..F[n-1] + F[n]/2. Altså vil det siste leddet i hver oppdatering ha forskjellig fordeling fra de andre siden det er diviert med 2. Og siden x dermed ikke er en sum av likt fordelte variable er dermed ikke x normalfordelt/ sentralgrenseteoremet gjelder ikke for x. Do you agree?

edit: problem solved. får hjelp av læreren

Endret av fireofawakening
Lenke til kommentar

Hei, kom opp i matte R1 skriftlig, og lurer på noe ekstremt. Har fått meg en ide å laste ned noe program som skal løse alt offline på Pc'en min, slik at jeg bare skriver inn noen ligninger og får det som jeg trenger. Noe som GeoGebra, men mye større og bedre. Eksisterer det noe slikt? Takk.

Lenke til kommentar

Det er slik at alle hjelpemidler er tillatt med unntak av internet (pga kommunikasjon), så du kan laste ned du trenger på Pcen og bruke det. Jeg har skolen sin PC, og i dag fikk vite at i kontrakten sto det at det ikke er lov å installere andre programmer på Pcen... Synes at det er veldig dumt, samtidig som jeg har kanskje 50? forskjellige nye programmer på pcen og ingen har noen gang sjekket det... må også sjekke at det punktet egentlig finnes i kontrakten, men jeg vil tro på assisterende rektoren sine ord :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...