Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk matematikk på muntlig eksamen og temaet mitt ble "På tur"

Fikk noen stikkord:

- Kart/Kartmålestokk

- Stigninger

- Vei/Fart/Tid

- Volum

 

Håper at noen kan komme med noen tips eller råd til hva jeg burde gjøre. Jeg er ikke den skarpeste i matematikk.

Lenke til kommentar

Bla opp til kapitlene om de fire stikkordene og regn så mange stykker at det sitter. Et tips er å bruke benevninger for å hjelpe deg på vei:

 

eks: 200 km / 4 timer kjøretur = 50 km/time hastighet.

 

Regn på stigning vs vinkel (1:10 = hvilken vinkel?)

 

Øv deg på å måle avstander på kart med linjal. F.eks et kart med målestokk 1:50000 og 4,5 cetimeter = hvor lang reell avstand?

 

Øv deg på å regne om mellom forskjellige arealenheter. F.eks hvor mange dekar er en kvadratkilometer? og hvor mange kvadratmeter er 2,5 mål?

 

Øv deg på tilsvarende for volum. Hvor mange milliliter er 3 desiliter? Hvor mange kubikkmeter er 123456 liter?

 

Husk at benevninger hjelper deg i gang (liter = 1 (dm)3 osv)

 

Øvelse gjør mester! :)

Lenke til kommentar

Prøver meg på litt algebra som sommerlektyre og har kommet til enkel gruppeteori. Gruppeaksiomene kan forenkles til en "one-sided definition":

 

p><p>3. \quad \forall a \in G \quad \exists a^{-1} \in G \text{ slik at } a^{-1} \ast a = e \text{.}

 

Hvordan viser man at dette gir chart?cht=tx&chl=e \ast x = x \ast e = x og chart?cht=tx&chl=a^{-1} \ast a = a \ast a^{-1} = e ?

Vise det? Det følger jo direkte fra aksiomene...

Fra 1) følger det at chart?cht=tx&chl=e \ast x = x \ast e og fra 2) følger det at chart?cht=tx&chl=e \ast x = x.

Fra 1) følger det at chart?cht=tx&chl=a^{-1} \ast a = a \ast a^{-1} og fra 3) følger det at chart?cht=tx&chl=a^{-1} \ast a = e

 

edit. ser bedre ut i tex.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Tror min skisserte løsning fører frem, og tilsvarende din hvis gruppen er abelsk. Så langt virker det som spennende stoff!

Jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på gruppeteori. Hva er det som gjør en gruppe forskjellig fra en mengde?

 

Edit. Tror jeg fant det ut etter å ha lest wiki artikkelen, en gruppe består av en mengde og en operasjon.

Er det rimelig å si at en gruppe er analogt med et objekt av en klasse i objektorientert programmering?

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du tar hvilket som helst tall og trekker fra tverrsummen av det tallet vil du få et tall som er delelig på 3, det jeg lurer på er hvorfor blir det slik?

 

Av det tallet du står igjen med kan du også ta tverrsummen på nytt og på nytt og til slutt stå igjen med 9. Dette gjelder for alle tall, er det noen spesiell grunn til dette?

 

Legger ved et eksempel for å illustrere.

 

p><p>\Rightarrow 1+8=9

Endret av Niks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...