Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flammer ut av potta


andrenos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kan du få kjøpt en innsats som legger igjen litt bensin slik at det tar fyr i potta di, men dette er bare tull.

 

Grunnen til at noen biler får flammer ut av potta er at de har gamle innsprøytningssystemer som ikke kutter bensinen når de spiller oppgasse, dermed går det masse ubrent bensin ut av motoren igjen, og denne tar fyr i eksos anlegget på grunn av den høye tempraturen og dermed står det stikkflammer ut av potta på bilen.

 

Er dette egentlig kult? Hva enn du gjør, ikke kom kjørende med en sierra 1 liter og 2 meters stikkflammer i det du krabber deg ut av krysset.

Lenke til kommentar

Det som skjer når vanlige og trimmede biler får stikkflammer ut av eksosanlegget er at motoren får for mye bensin og ikke klarer å bruke opp alt. Restene (bensin og bensindamp) havner da i eksosanlegget og antennes av de varme avgassene som kommer fra motoren.

 

Det gjelder ikke bare gamle innsprøytningssystemer, alle forgassermotorer kan smelle i potta. Trill bortetter veien i litt fart, gjerne 2 gir i 50-60, ikke rør noen pedaler, skru av tenninga, kanskje pump en gang eller to på gasspedalen og vri på tenninga igjen (til hakket før starteren slår inn), og vips så har du et heftig smell og 20cm med stikkflammer fra eksosen :thumbup:

 

*edit: Må bare nevne at jeg fraskriver meg ALT ansvar når det kommer til revna eksosanlegg etter bruk av denne metoden. Har selv måttet sveise en god del

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

I serien "Pimp my ride" (sesong 1, episode 6) på MVT så setter de inn en "ting" i en mustang som gjør slik at de får flammer ut av pottene.

 

De må dessverre demontere det da det ikke er helt "street legal".

 

Du kan jo google litt på pimp my ride, eller sende en mail til MTV, east coast customs el., og spørre. Uansett så tror jeg ikke at det blir så godt mottat av norske veimyndigheter, men det er jo mye de ikke er glade for, så.... :whistle:

 

Ryan: I saw those exhaust tips you put on the mustang.

Mike:(acting innocent) What exhaust tips?

 

(after being caught roasting marshmallows with the flame thrower)

Alex:I think I'm in trouble.

:!:

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
etter veien i litt fart, gjerne 2 gir i 50-60, ikke rør noen pedaler, skru av tenninga, kanskje pump en gang eller to på gasspedalen og vri på tenninga igjen (til hakket før starteren slår inn), og vips så har du et heftig smell og 20cm med stikkflammer fra eksosen :thumbup:

 

*edit: Må bare nevne at jeg fraskriver meg ALT ansvar når det kommer til revna eksosanlegg etter bruk av denne metoden. Har selv måttet sveise en god del

Hehe, skulle likt å se folk gidde å gjøre dette.

 

Poenget mitt er at nyere biler har elektronikk som forhindrer dette ved å skru ned tilførselen av bensin med en gang gass pedalen slippes, derfor sier jeg eldre modeller, volvo f eks hadde i lang tid på sine forgassermotorer +turbo dette kule problemet. Tidlige injection motorer hadde også problemet siden elektronikken ikke var helt feilfri.

 

Racing er et kapittel for seg selv som man ikke burde blande med vanlige gate biler som har litt bling bling her og der.

Lenke til kommentar

har jo og noen med hvordan exosanlegget er bygget opp , exsos potter er jo der for og dempe lyd kjøle ned lufa, og fange opp gasser ,

 

på en gammel trasit jeg hadde var teniga noe feil og det resulterte i en sprengt exosanleg , intil det gamle vart fikset kjørte jeg uten potter , bare et rør som sluttet midt under bilen , der var det stikk flame av di grader , selv etter at jeg fikk justert teningen til og være rett

 

bilen bråkte mye mindre med rett justert tening , uten eksos anleg en den gorde med feiljustert tenning med eksosanlegg :omg:

 

så en løsnig kan være og ha raka rør hele veien bak (ikke legal) da kommer alle gasser og overskuds bensin helt bak bilen , men tviler på at det kommer til og skje med nye biler da

 

EDIT: vet og at det finne endrør med røde lys i , som skal se ut som flammer

noe for deg ?? :p

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:p Hvis det absolutt MÅ brenne ut av potta, så er det ikke værre enn å borre et lite hull i eksos anlegget og kjøre inn en dyse som sprøyter inn bensin eller hva du vil som brenner, evnt en tennplugg ved siden av, så du er sikker på at det fyrer...

 

Men vil anbefale utstyret montert langt bak, og med skikkelig bensinkuttventil...

 

Brukes vel en noe finere variant av slike systemer i noe motorsport for å spinne opp turbo`n rett før start (antagelig ikke bare for at det skal se kult ut...)

Lenke til kommentar

Har du en innsprøytningsmotor kan du jo stille opp bensintrykk og sette på grovere eksos. Det bruker å buldre når du slipper gassen da.

www.be-4-you.com selger ferdige flamerkits for ca. 2500. Tror de også har noen potter på torshov som også har flamme kit.

På virkelige heftigebiler er det i blandt brukt antilag (rally), der en ekstern ventil slipper inn luft/bensinblanding når gasspjeldet er lukket, blandingen blir antent ca. 40 grader etter øvre dødpunkt på motoren, når eksosventilen har åpnet. Det fører til at forbrenninga skjer i eksos manifolden og man får bygd opp turbotrykket. Da kommer de virkelige flammene.

Lenke til kommentar
I serien "Pimp my ride" (sesong 1, episode 6) på MVT så setter de inn en "ting" i en mustang som gjør slik at de får flammer ut av pottene.

 

De må dessverre demontere det da det ikke er helt "street legal".

 

Du kan jo google litt på pimp my ride, eller sende en mail til MTV, east coast customs el., og spørre. Uansett så tror jeg ikke at det blir så godt mottat av norske veimyndigheter, men det er jo mye de ikke er glade for, så.... :whistle:

 

Ryan: I saw those exhaust tips you put on the mustang.

Mike:(acting innocent) What exhaust tips?

 

(after being caught roasting marshmallows with the flame thrower)

Alex:I think I'm in trouble.

:!:

Jess... det er sant. Har sett episoden sjøl...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...