Gå til innhold

PC til redigering av bilder/video


Anbefalte innlegg

Trenger litt input i forhold til komponenter for ny pc til redigering av bilder og dv-film.

 

Har foreløpig satt sammen følgende:

 

AOpen A600A miditower sort 350 watt

Asus A9600XT Radeon 9600 128MB DDR 8x

Asus P4C800-E DELUXE hovedkort socket478

Intel Pentium 4 - 3.2GHz / 800MHz / 1Mb

Logitech Cordless Desktop, sort OEM

NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM

Seagate 80GB S-ATA 7200RPM

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

 

Kompatibilitetsproblemer? Bra nok minne?

 

Forslag til skjerm? Tenkte selv Dell 2001FP

 

ias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har ikke jeg så peiling på film og redigering og sånt. men eg trodde mac var det ideale til det? 

 

 

Mac har den fordelen at den er pålitelig og stabil, men for å komme opp i samme ytelse som en PC, må man opp i endel mer penger.

 

Jepp , du må ofte opp i en syk pengesum(i mine øyne) for å få en dugandes Mac.

Men en Intel P4 skal ikke undervurderes i denne sammenheng , sitter selv på en P4 Prescott 3.0Ghz med 2GB ram og er (nesten)strålandes fornøyd.

Men , 100% stabilitet , det har jeg ikke , om det ligger i Software eller Hardware vet jeg ikke.

(ingen alvorlig ustabilitet , men slike ting som at Videoredigeringsprogrammet nekter å funke skikkelig når jeg bruker trådløst internett! :hmm: =

 

Den harddisken Phax anbefalte er et godt valg! :thumbup:

Selv bruker jeg en Raptor 74GB til systemdisk.

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Nå er to harddisker en forutsetning for smooth videoredigering da. Råopptak på egen disk!

 

ok, jobber mye med bilderedigering men lite med video så har ikke så peiling.. trodde kanskje man fikk bedre ytelse med en rask disk en to treige..

 

 

Nå har ikke jeg så peiling på film og redigering og sånt. men eg trodde mac var det ideale til det?

 

off, den gamle mac myten nå igjen.. :) henger fortsatt igjen ifra gode gamle windows95 dagene..

Lenke til kommentar
off, den gamle mac myten nå igjen.. :) henger fortsatt igjen ifra gode gamle windows95 dagene..

Vel, gammel og gammel. Nå er ikke 2x2,5GHz G5 så veldig treige at det gjør noe, og det slår en PC i en rekke aplikasjoner.

 

Så kanskje du trenger å oppdatere deg litt?

 

Men som sagt så er en Power Mac G5 en del dyrere enn det som er satt opp i første post.noe som forsåvidt så ganske bra ut. Men bytt ut 80GB med en 120GB i det minste. 80B gir mye mindre for pengene enn en 120/160.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger folkens (og beklager sen respons fra min side, men har flyttet og bredbåndet holdt ikke tritt og kommer nok ikke etter på et par uker, så kun dagtidforum for meg).

 

Var ikke meningen å starte en mac vs. pc duell, men burde kanskje vært litt føre var. Har selv brukt mac i 4 år til grafisk/bilde, og vet at mac er rask og stabil til dette. Men min vurdering nå, som også nevnt, er at det blir en god del dyrere, samt mindre fleksibilitet i utbygging etc. I tillegg så er det en økende tendens til at programvareleverandører nedprioriterer mac, bl.a. Adobe.

 

Når det gjelder anbefaling på Maxtor disk, så ser jeg på storagereview.com at den får veldig dårlig, nesten sist, på lesehastighet (16,3ms mot 13,8ms på Seagate). Bra resultater på en del andre områder, men lesehastighet er viktig ved redigering av video. Og så koster den 700 kroner mer. Mitt alternativ var Hitachi Deskstar, men den er heller ikke så mye raskere på lesing at jeg synes det forsvarer 300-400 kroner mer per disk.

 

Enig med Muffinman at 2 disker (en for lesing og en for skriving) nok er det beste, men tenkte jeg skulle starte med en og så se det an. Har også en ekstern disk fra før til lagring.

 

80gb'en tenkte jeg som systemdisk, som et billig alternativ til raptor. Har lest mye frem og tilbake i forhold til hva man oppnår av ekstra ytelse ved å bruke raptor og ville derfor spare noen kroner i stedet.

 

dkvam, du har kanskje noe input på erfaringer med raptor vs. annen disk som systemdisk? Tenkte evt. at 36,7gb utgaven holdt med plass for programvare?

 

Er fortsatt veldig interessert i input når det gjelder minne, er selv bortimot grønn på dette området. Det er jo ulike betegnelser og cl timinger i hytt og pine som jeg ikke vet hva står for. Det eneste jeg vet er at jeg bør ha 1gb, og at det alternativet jeg har satt opp koster ned mot halvparten i forhold til en del andre utgaver med 1gb.

 

ias

Lenke til kommentar
dkvam, du har kanskje noe input på erfaringer med raptor vs. annen disk som systemdisk? Tenkte evt. at 36,7gb utgaven holdt med plass for programvare?

 

Hvis du skal spare litt penger , så kjøp f.eks en 80GB eller no lignende til systemdisk. Sørg bare for at det er 7200RPM og 8MB cache.

 

Prosentvis tap av ytelse i forhold til Raptor er ikke så veldig stor , fordelen med Raptor er at den har svært lav søketid.

Samt at når jeg betaler ca.2000 for en 74GB HD , så forventer jeg at den er bygd av Premium komponenter , og ikke bikker under med det første!!

 

Jeg har derfor opp min Raptor i 2 partisjoner , 10GB for WinXP , og resten av plassen til programmer og spill.

Render mappen til programmet jeg bruker ligger også på Raptor disken.

 

bla bla bla , konklusjon: Det er ingen krise om du ikke koster på deg Raptor , god ytelse vil du få likevel!!

Lenke til kommentar
Enig med Muffinman at 2 disker (en for lesing og en for skriving) nok er det beste, men tenkte jeg skulle starte med en og så se det an. Har også en ekstern disk fra før til lagring.

 

Vil anbefale deg å kjøpe 2 disker først som sist!!

 

1 Disk for å ha WinXP og programvare på , og den andre til å ha "rå"videomateriale på! Dette er fordi at hvis alt ligger på samme disk , så vil det bli mange ting som vil bruke disken samtidig , alt ifra Windows , redigeringsprogram , Virtuelt minne , til henting av Video+++

 

Så 1 disk er iallefall den tregeste løsningen!

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

Takk dkvam,

 

Jeg skal ha 2 disker fra start av, 1 til system/programvare og en til råfiler. Samt at jeg har en ekstern til ferdig redigert materiale (som jeg også selvsagt brenner til dvd).

 

Men vurderer også en tredje intern disk, sånn at videodisken slipper å både lese og skrive når jeg redigerer. Det vil også gi økt ytelse.

 

Så får vi se om jeg går for raptor til systemdisk. Holder det evt. med 36,7 utgaven til XP og programvare? Hvor mye utnytter du til XP og programvare i dag?

 

ias

Lenke til kommentar

36,7gb holder fint til xp og progs.

 

for å gi et eksempel så har jeg xp på en 10gb partisjon der jeg har 4gb ledig.

 

og da har jeg bla innstallert photoshop, illustrator, indesign, flash, dreamweaver, office, fontfolio 9, GoldEdition 1.7, og en hel haug med alle andre vanlige småprogrammer..

Lenke til kommentar

Da har jeg rekonfigurert litt, kuttet litt på skjermkort og prosessor, økt litt på disker:

 

AOpen A600A miditower sort 350 watt

Western Digital Raptor 36GB S-ATA

Hitachi Deskstar 7K250 160GB S-ATA

Asus P4C800-E DELUXE hovedkort socket478

Intel Pentium 4 - 3.0GHz / 800MHz / 1MB

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

Hightech Excalibur Radeon 9550SE 128MB

Logitech Cordless Desktop LX 300

NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern

 

Totalt ca. 10.000,- hos Netshop.

 

Kommentarer?

 

Trenger jeg diskettstasjon til noe? Drivere kan jeg jo laste ned fra nettet.

 

ias

Lenke til kommentar
Holder det evt. med 36,7 utgaven til XP og programvare? Hvor mye utnytter du til XP og programvare i dag?

 

Styr unna den. Sats på storebroren, den både bråker mindre og yter mer.

 

Når deg gjelder plass blir det veldig fort lite med 36GB til systemdisk, husk at det ofte mellomlagres filer og rendres til systemdisken i prosessen. Når vi da legger til programmer og os blir det fort for lite. Det er greit å ha minimum 10 GB ledig på systemdisken etter min mening. Plutselig kan det komme et prosjekt som lagrer vanvittig mye midlertidige filer...

Lenke til kommentar
Når deg gjelder plass blir det veldig fort lite med 36GB til systemdisk

Jeg har XP, masse programmer og en del store spill som Doom3 osv på min Raptor 36GB, og jeg har masse ledig plass.

 

Men det er det godt tips å gå for storebroren på 74GB, en ting du kan gjøre er jo å partisjonere den, med en partisjon til XP og programmer, og en annen til filmer som skal behandles/redigeres. Så blir du ikke hindret av harddisken når du behandler store film-filer. Når filene er ferdigredigert, kan du legge de over på de andre diskene.

 

36GB Raptoren begynner å bli forbigått i ytelse av noen av de nyeste diskene, så 74GB-varianten er nok lurest å velge. den høye susinga fra min Raptor kan bli ganske irriterende i lengden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...