Gå til innhold

53. uka ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
for å ikke hoppe fra tirsdag til mandag, sparer man opp de dagene som er til overs og har 53 uker en gang iblandt!;)

Enten tar du feil, eller så misforstår jeg hva du mener.

 

Dagene blir jo ikke "spart opp", de brukes alle sammen hvert år.

1. januar trenger ikke være mandag...

Lenke til kommentar

jeg forklarte kanskje litt dårlig...

 

årene starter ikke på mandag som du sier...så årsskiftet blir rett(ved hjelp av skuddår)...men...i et forsøk på å ha 1 januar nærmest mulig mandag i uke 1 bruker man av og til å ha 53 uker...

 

om vi bare hadde 52 uker hvert år så ville mandag i uke 1 startet på en tidligere dato år for år...og etter f.eks. 150 år så ville uke 1 vært om sommeren...

 

vh

krister

Lenke til kommentar

Er jo ikke sånn at man "av og til" har det. Det er likt hver gang - poenget er bare hva man kaller det. 1 januar er første januar uansett, og det er alltid i uke 1. Men hvis 1 januar er på en onsdag f.eks., er mandagen og tirsdagen i uke 53. Noen ganger går det opp, og noen ganger ikke. Det faller seg naturlig, og er ikke noe vi må "justere" for å få ting til å stemme.

 

Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag. What more is there to it? :)

Lenke til kommentar
Er jo ikke sånn at man "av og til" har det. Det er likt hver gang - poenget er bare hva man kaller det. 1 januar er første januar uansett, og det er alltid i uke 1. Men hvis 1 januar er på en onsdag f.eks., er mandagen og tirsdagen i uke 53. Noen ganger går det opp, og noen ganger ikke. Det faller seg naturlig, og er ikke noe vi må "justere" for å få ting til å stemme.

 

Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag. What more is there to it? :)

Ehem...feil!

 

1. januar er ikke alltid i uke 1.

Nest år f.eks. vil 1. januar være lørdag i uke 53.

 

Om 1.januar er i uke 1 og på en onsdag så er ikke mandagen og tirsdagen i uke 53! Man skifter ikke ukenummeret mitt i uken!

Siste eksempel på dette var 31.12.03 som var en onsdag i uke 1.

 

Sjekk en kalender om du ikke tror meg!;)

 

Vh

Krister

 

Edit: skrivenils...

Endret av krister461
Lenke til kommentar

det er fordi en påstartet uke beholder det ukenummeret det har fått, selv om året skifter, så selv 1 januar kan være i uke 52, etter uke 52 kommer uke 1, uansett om det er 1 januar eller ikke den uken...

 

btw, i kalenderen jeg har både på mandag 27.12.04 og mandag 03.01.05 i uke 1, den kommer altså 2 ganger :dontgetit:

Lenke til kommentar

Slik jeg mener å huske at det er:

 

Siden uken har 7 dager, vil enten det gamle eller det nye året ha flesteparten av dem hvis det ikke treffer akkurat. Hvis de fire siste dagene i det gamle året er uke 53, vil de tre siste dagene i uken som havner i det nye året også være uke 53. Hadde det derimot vært bare tre dager i det gamle året (som skulle havnet i uke 53) vil denne uka kalles uke 1 isteden, siden flesteparten av dagene havner i det nye året.

 

I det siste tilfellet, hvor hele tre dager av uke 1 "går bort" i det gamle året, blir uke 1 så kort i det nye året at man trenger 53 uker for å ikke forskyve uke-tellingen videre inn i det gamle året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...