Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsigelse av analogt abb. hos Telenor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dette er kanskje litt på siden av topic, men siden her kanskje er noen med erfaringer ang. dette skriver jeg her likevel.

Mitt spørsmål er:

Når man sier opp fast abb. hos Telenor, og samtidig gir beskjed til Telenor at man vil beholde bredbåndlinja, vil man da få ekstragebyret (som regel 70-80 kr mnd.) fra ADSL leverandøren automatisk?

Eller skjer dette kun hvis man gir beskjed til ADSL leverandøren at man har sagt opp fast- tlf / ikke har fast. tlf i utgangspunktet?

Jeg skal snart si opp fast tlf, og lurer altså på om det er smartest å holdt kjeft til ADSL- leverandøren angående dette ;)

Håper noen har erfaringer med dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det bare var Telenor selv som hadde det ekstragebyret..?

Jeg har ikke hatt fasttlf på flere år, og har aldri betalt noe ekstra.

Skrevet

Nei, de fleste ADSL- leverandører krever dessverre ca 80 kr ekstra hvis du sier opp fasttelefon og kun har bredbånd....

Skrevet

Dette blir bare antagelser, men så fort Telenor kutter fasttelefonen din tror jeg også at du mister ADSL linja. Dette fordi det må kobles litt annerledes i heimen din.

Det var ihvertfall sånn når jeg fikk ADSL uten fasttelefon. Montøren kom, og reiv ned alt som hadde med telefon og gjøre:)....for så og koble på nytt på en måte jeg ikke skjønte så mye av:) Men det funker..........

Skrevet (endret)
Dette blir bare antagelser, men så fort Telenor kutter fasttelefonen din tror jeg også at du mister ADSL linja. Dette fordi det må kobles litt annerledes i heimen din.

Det var ihvertfall sånn når jeg fikk ADSL uten fasttelefon. Montøren kom, og reiv ned alt som hadde med telefon og gjøre:)....for så og koble på nytt på en måte jeg ikke skjønte så mye av:) Men det funker..........

Slik var det ikke hos meg.

Jeg avbestilte fasttelefon fra Telenor samme dag som jeg fikk ADSL fra Firstmile, ingen problemer. Ikke betaler jeg mer for internett uten fasttelefon heller.

XenZor

Endret av XenZor
Skrevet
Slik var det ikke hos meg.

Jeg avbestilte fasttelefon fra Telenor samme dag som jeg fikk ADSL fra Firstmile, ingen problemer.  Ikke betaler jeg mer for internett uten fasttelefon heller.

XenZor

Der røyk altså teorien min.

Kanskje det er forskjellig praksis mellom de som har bygget ut sentraler selv, og de som leier av Telenor?

Skrevet

regner med de vil få vite det siden de tross alt er koblet via telenors linje...

er ikke 100%, men tviler på du klarer å unngå at de får vite det. prøv heller å finn en leverandør som ikke krever at du har fasttelefon

bertie

Skrevet

altså.. kabelen er jo den samme, fra huset til sentralen ihvertfall, så det er jo ingen praktisk grunn til at det skulle koste mer, bortsett fra at telenor muligens(sikkert) tar linjeleie for kabel fra sentral til husstand..

er det noen som har noe dokumentasjon på at det koster mer? jeg vet at det var noe krøll for telenor bredbåndskunder, men jeg trodde telenor slutta med det, uten at jeg husker saken så nøye

Skrevet
Hei, dette er kanskje litt på siden av topic, men siden her kanskje er noen med erfaringer ang. dette skriver jeg her likevel.

Mitt spørsmål er:

Når man sier opp fast abb. hos Telenor, og samtidig gir beskjed til Telenor at man vil beholde bredbåndlinja, vil man da få ekstragebyret (som regel 70-80 kr mnd.) fra ADSL leverandøren automatisk?

Eller skjer dette kun hvis man gir beskjed til ADSL leverandøren at man har sagt opp fast- tlf / ikke har fast. tlf i utgangspunktet?

Jeg skal snart si opp fast tlf, og lurer altså på om det er smartest å holdt kjeft til ADSL- leverandøren angående dette ;)

Håper noen har erfaringer med dette.

når de tar fasttelefoni linja di regner jeg med at de fysisk kobler den ut eller setter en sperre på den via sentralsoftware. uansett så vil nok dette sette en ganske stopper for adsl linja di som skal gjennom samme linja. så du må nok si fra til telenor når du sier opp abb. at du har adsl knyttet til linja. da blir du sikkert hendvendt til din adsl leverandør om at de må godkjenne noen forrandringer osv. til slutt ender du opp med å få ca 80kr plussa på adsl regninga di :roll:

Skrevet

Du trenger ikke si fra til Telenor at du har ADSL på samme linje, dette vet de fra før.

De fakturerer ADSL-leverandøren for linjeleie når du sier opp fasttelefonen.

Skrevet

Har sjekka det hos min leverandør av adsl (Adsl.no) der var beskjeda att dei vart fakturert 80 kroner av Telenor, å den kostnaden velta dei dermed over på meg.

Men uansett, med mitt behov for telefon i kombinasjon bredbånd <-> ip telefon uten abb, sikker vinner :)

Skrevet
Har sjekka det hos min leverandør av adsl (Adsl.no) der var beskjeda att dei vart fakturert 80 kroner av Telenor, å den kostnaden velta dei dermed over på meg.

Så da er vel konklusjonen at de som ikke krever dette ekstragebyret har "bakt" det inn i grunnprisen?

Skrevet

Så da er vel konklusjonen at de som ikke krever dette ekstragebyret har "bakt" det inn i grunnprisen?

Høres ut som en grei konklusjon det.

Skrevet
altså.. kabelen er jo den samme, fra huset til sentralen ihvertfall, så det er jo ingen praktisk grunn til at det skulle koste mer, bortsett fra at telenor muligens(sikkert) tar linjeleie for kabel fra sentral til husstand..

Grunnen til at det blir dyrere er jo fordi telenor og internettleverandør "spleiser" på linjeleia når de deler linje. Når du ikke har telefonlinje fra telenor lengere vil de jo ikke betale lengere og internettleverandøren må betale full leie for kobberet.

når de tar fasttelefoni linja di regner jeg med at de fysisk kobler den ut eller setter en sperre på den via sentralsoftware. uansett så vil nok dette sette en ganske stopper for adsl linja di som skal gjennom samme linja. så du må nok si fra til telenor når du sier opp abb. at du har adsl knyttet til linja.

Når du sier opp telefonabonemanget blir linjen stoppet i telefonsentralen, og en ordre sendt ut til en av telenors entrepenører om fysisk nedkobling på sentralen.

På sentralen er linja koblet på denne måten:

ut fra teleonsentralen til ADSL utstyret.

ut fra ADSL sentralen til linjene ut fra bygget.

(Den første blir koblet bort ved oppsigelse av telefonabonemanget, mens den andre blir værende, og sikrer deg ADSL.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...