Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg BitTorrent Azureus, Online ADSL


Anbefalte innlegg

Fakta:

____________________________________________________________________

PC 1 Laptop Dell Inspiron 8200 2Ghz, 512MB Ram. WinXP SP2, ZoneALARM

 

PC 2 Mini itx 800Mhz, 300GB, 200GB, 4x120GB. WinXP SP2, ZoneALARM

 

PC 3 1.2 GHz Duron, 200GB WinXP SP2, ZoneALARM

____________________________________________________________________

 

Linje: Online ADSL BASIS, 704/128? (704/256?) Tror det var 128.

 

MODEM: Topcom Xplorer 871BT innebygd Router.

 

5 Porters Dlink 10/100 Switch

____________________________________________________________________

 

Bruker Azureus på PC3, har åpnet porter på Routern, testet med et "Port test" program, og meldingen jeg fikk var OK!, sliter litt med nedlastingen, veit linja ikke er det RÅESTE å få tak i, skal byttes ut etterhvert, men det skal vel fungere allikevel..

Men har forstått det sånn at jeg får bedre hastighet om jeg deler med andre?, sliter litt med forståelse for det med "seeds" og "peers" og hvordan jeg laster opp til andre osv.. Hvor får jeg lagt ut ting jeg vil dele..?? Klarer å lage .torrent filer, men får jeg "publisert" dem via programmet eller må jeg legge dem ut på ei "torrent side"??

 

Har ordna Tracker også, men hvorfor må man ha det??

 

Håper noen har vilje/tid til å forklare dette på en enkel og grei måte..

 

Mvh Torgeir..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare til informasjon:

 

Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er forbudt å gi spesifikk informasjon om hvor en kan laste ned musikk, film, programvare etc. fra P2P-nettverk / filesharing-hubber. Videre er det forbudt å komme med direkte reklame for hubber. Utsagn som "på hub xxx.xx finner du [spesifisert materiale]" er ikke tillatt og medfører utestengning.

Lenke til kommentar
Bare til informasjon:

 

Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er forbudt å gi spesifikk informasjon om hvor en kan laste ned musikk, film, programvare etc. fra P2P-nettverk / filesharing-hubber. Videre er det forbudt å komme med direkte reklame for hubber. Utsagn som "på hub xxx.xx finner du [spesifisert materiale]" er ikke tillatt og medfører utestengning.

han har ikke sagt noe om hva han skal bruke det til. er ikke ulovlig å prate om teknisk konfigurasjon av P2P programmer, ligger tom en stor guide til det som sticky her.

Så lenge ikke warez blir nevnt er det fullt lovlig

Lenke til kommentar

Hvis du greier å komme deg inn i routeren, se etter noe som heter "UPnP". Hvis denne er deaktivert, så aktiver den.

 

Azureus er i stand til å konfigurere og åpne/lukke porter i routeren automatisk dersom denne er aktivert. Funker fint hos meg men det er ikke sikkert du har dette valget?

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Jeg har selv SP2 og merker ingenting på hastigheten, det som antageligvis er feilen er at du må sette opp port forwarding på ruteren, vet ikke hvordan det er på ruteren din, men det skal være noen linker på azureus sine hjemmesider.

Trenger jeg å portforwarde selv om jeg har modem ?

(CELLpipe)

Lenke til kommentar
Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er forbudt å gi spesifikk informasjon om hvor en kan laste ned musikk, film, programvare etc. fra P2P-nettverk / filesharing-hubber. Videre er det forbudt å komme med direkte reklame for hubber. Utsagn som "på hub xxx.xx finner du [spesifisert materiale]" er ikke tillatt og medfører utestengning.

Umm, er det ulovlig å ville kunne oppnå bedre fart når du laster ned lovlig materiale (linux, spilldemoer, etc.)? Jeg påstår ikke jeg vet noe om hva sxxxe83 laster ned, men det er da heller ikke poenget. Dette er et rent teknisk spørsmål, og at folk insisterer på å koble det med piratkopiering irriterer meg.

 

Til saken. Opplasting kan muligens øke nedlastings-hastigheten, men det er ikke det viktigeste. Du laster uansett automatisk opp når du laster ned så du trenger ikke bry deg med det, i alle fall ikke tracker. Det viktigeste er at du passer på å ikke sette opplastings-hastigheten for høyt. I ditt tilfelle max 8-9k, noe høyere vil sansynligvis føre til struping av nedlasting.

 

En annen ting er at du har SP2, og SP2 hindrer maskinen i å åpne flere tilkoblinger enn 50, noe som er relativt lite. Du kan laste ned en patch som øker grensen til 100 (evt. uendelig som sp1 har) her:

http://www.lvllord.de/index2.htm

Lenke til kommentar
Fakta:

____________________________________________________________________

PC 1 Laptop Dell Inspiron 8200 2Ghz, 512MB Ram. WinXP SP2, ZoneALARM

 

PC 2 Mini itx 800Mhz, 300GB, 200GB, 4x120GB. WinXP SP2, ZoneALARM

 

PC 3 1.2 GHz Duron, 200GB WinXP SP2, ZoneALARM

____________________________________________________________________

 

Linje: Online ADSL BASIS, 704/128? (704/256?) Tror det var 128.

 

MODEM: Topcom Xplorer 871BT innebygd Router.

 

5 Porters Dlink 10/100 Switch

____________________________________________________________________

 

Bruker Azureus på PC3, har åpnet porter på Routern, testet med et "Port test" program, og meldingen jeg fikk var OK!, sliter litt med nedlastingen, veit linja ikke er det RÅESTE å få tak i, skal byttes ut etterhvert, men det skal vel fungere allikevel..

Men har forstått det sånn at jeg får bedre hastighet om jeg deler med andre?, sliter litt med forståelse for det med "seeds" og "peers" og hvordan jeg laster opp til andre osv.. Hvor får jeg lagt ut ting jeg vil dele..?? Klarer å lage .torrent filer, men får jeg "publisert" dem via programmet eller må jeg legge dem ut på ei "torrent side"??

 

Har ordna Tracker også, men hvorfor må man ha det??

 

Håper noen har vilje/tid til å forklare dette på en enkel og grei måte..

 

Mvh Torgeir..

Seeds beskriver hvor mange det er som har 100% av fila/filene du prøver å laste ned. (de vil da bare uploade uten å downloade)

Peers beskriver antallet klienter som driver å laster ned fil/filene. (som ennå ikke har 100%)

Det kan derfor lønne seg å velge en torrent link som har flere 'seeds' enn peers.

I teorien vil det går fortere jo flere 'seeds' trackeren har.

 

Regner med at du har åpnet portene i routern/firewallen og også konfigurert bittorrent klienten din med de samme portene? Jeg bruker feks. 6 porter til BT.

Hvis du får et grønt lys så regner jeg med at oppsettet er ok.

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar

Desom du ikke begrenser opplastings hastigheten til 80-90% av linje kapasiteten din, vil dette påvirke nedlastingene drastisk.

 

Et tegn på dette er om du har opplastingshastighet som er "mye" høyere enn nedlastingshastigheten og at andre programmer som bruker internett også jobber veldig treigt.

 

Dette vil nok løse en del problemer

Lenke til kommentar

Har brukt DC++ og Shareza tidligere, synes at Azureus fungerer bedre for meg.

Jeg har også en 720/128 linje, men fra Bluecom.

Det jeg har erfart er at jeg får bedre overføring dersom jeg begrenser uploadhastigheten som er satt av til azureus. Dette kan du se ved å gå til - "vis" - "konfigurasjon" - "overføring". Download er ikke så viktig, det er upload som er begrensningen. Teoretisk har du jo 128/8=16kB/s, jeg har fått bedre downloadhastighet når jeg setter denne til 10-8 kB/s. Du kan prøve deg frem selv og "tune" litt, bruk statistikkfunksjonen...

Jeg lager ikke torrent selv og jeg har ingen tracker. Jeg laster ned torrents, og når de er ferdig seedes de automatisk. Jeg lar de stå til jeg har delt ut minst like mye som jeg har lastet ned (det er dette som holder liv i et bittorent nettverk). En god kilde til torrents er f.eks 3D Gamers, der er det mulig å laste ned filer som torrents.

Lenke til kommentar
Bare til informasjon:

 

Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er forbudt å gi spesifikk informasjon om hvor en kan laste ned musikk, film, programvare etc. fra P2P-nettverk / filesharing-hubber. Videre er det forbudt å komme med direkte reklame for hubber. Utsagn som "på hub xxx.xx finner du [spesifisert materiale]" er ikke tillatt og medfører utestengning.

Okey.. Det visste jeg ikke :yes: Tenkte jeg skulle spørre om hvor jeg kunne laste ned filmer og 3D Studio Max 5, Microsoft Visual Studio 6, og sånne andre dyre programmer, på dette forum som jeg har vært registrert i 3 år, noen år på det GAMLE Hardware.no også, siden jeg ALDRI har fått med meg at sånt er FYFY..

 

Så tenkte jeg også at jeg skulle komme med informasjon om ftp server jeg har oppe med 620 good Quality Divx, halvparten encodet selv, som alle andre kan laste ned fra meg.. + annet fra mine 300gb+200gb+200gb+4x120+80gb = masse, hdd...

 

Så hadde jeg tenkt å sitte her å klø meg i hodet til jeg ble "banned" fra ALT som heter internett, siden jeg la ut slik info på sider som ikke tolererer slikt prat.. Javel... Hallo i luken...

 

Selv om det er en del folk som ikke gidder å lese retningslinjene til et forum, betyr det ikke at ALLE som spør om config og oppsett av P2P progs, kommet til å forhøre som om hvordan man får lastet ned.. Det fins trossalt noe som heter google. Har også "googlet" om dette temaet, grunnet lite fritid, og sånt, tenkte jeg at det kunne være like greit å heve inn et spørsmål her. Og som vanlig kommer det masse gode svar, og det setter jeg pris på...

 

:hmm:

det var vel det...

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar
Fakta:

____________________________________________________________________

PC 1 Laptop Dell Inspiron 8200 2Ghz, 512MB Ram. WinXP SP2, ZoneALARM

 

PC 2 Mini itx 800Mhz, 300GB, 200GB, 4x120GB. WinXP SP2, ZoneALARM

 

PC 3 1.2 GHz Duron, 200GB WinXP SP2, ZoneALARM

____________________________________________________________________

 

Linje: Online ADSL BASIS, 704/128? (704/256?) Tror det var 128.

 

MODEM: Topcom Xplorer 871BT innebygd Router.

 

5 Porters Dlink 10/100 Switch

____________________________________________________________________

 

Bruker Azureus på PC3, har åpnet porter på Routern, testet med et "Port test" program, og meldingen jeg fikk var OK!, sliter litt med nedlastingen, veit linja ikke er det RÅESTE å få tak i, skal byttes ut etterhvert, men det skal vel fungere allikevel..

Men har forstått det sånn at jeg får bedre hastighet om jeg deler med andre?, sliter litt med forståelse for det med "seeds" og "peers" og hvordan jeg laster opp til andre osv.. Hvor får jeg lagt ut ting jeg vil dele..?? Klarer å lage .torrent filer, men får jeg "publisert" dem via programmet eller må jeg legge dem ut på ei "torrent side"??

 

Har ordna Tracker også, men hvorfor må man ha det??

 

Håper noen har vilje/tid til å forklare dette på en enkel og grei måte..

 

Mvh Torgeir..

Seeds beskriver hvor mange det er som har 100% av fila/filene du prøver å laste ned. (de vil da bare uploade uten å downloade)

Peers beskriver antallet klienter som driver å laster ned fil/filene. (som ennå ikke har 100%)

Det kan derfor lønne seg å velge en torrent link som har flere 'seeds' enn peers.

I teorien vil det går fortere jo flere 'seeds' trackeren har.

 

Regner med at du har åpnet portene i routern/firewallen og også konfigurert bittorrent klienten din med de samme portene? Jeg bruker feks. 6 porter til BT.

Hvis du får et grønt lys så regner jeg med at oppsettet er ok.

Sweet.. Takk, konkret svar... Akkurat hva jeg var ute etter.. Er helt grønn på detta BitTorrent Greiene...

Lenke til kommentar
Hvis du greier å komme deg inn i routeren, se etter noe som heter "UPnP". Hvis denne er deaktivert, så aktiver den.

 

Azureus er i stand til å konfigurere og åpne/lukke porter i routeren automatisk dersom denne er aktivert. Funker fint hos meg men det er ikke sikkert du har dette valget?

 

Sveinl.

Har aktivert UPnP, har lest en god del om Routern, og åpning av porter, og sånt... Men ellers takk... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...