Gå til innhold

AMD64 Socket 754, valg av HK

Dr.X

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Skal bygge en ny maskin snart.. Planen var AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz og

Corsair TWINX1024-3200XL 1024MB. Sliter nå med å velge et riktig hovedkort.

Har en 200gig ATA harddisk liggendes som skal brukes i den maskina, og som jeg ser har alle NForce3 socket 754 baserte hovedkort fjernet støtten for vanlig ATA..?

En mulighet er vel kanskje dette: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=121261&cks=PRL

Denne har støtte for både ATA/SATA, og har integrert lydkort. Funker K8T800 bra?

Dessuten vil jeg gjerne høre hva slags minne dere anbefaler for dette oppsettet! :hmm:

Mvh Dr.X

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle korta så langt har både S-ATA og P-ATA. Hvilket kort du velger nesten ett fett ytelsesmessig, men vil anbefale kort med NForce3 250 eller VIA K8T800Pro brikkesett.

Via sliter litt med ide kontrolleren og diverse andre bugs, så Nforce3 er kanskje å foretrekke.

Asus SK8-N får en del skryt, men er ikke den beste overklokkeren. Anbefaler det hvis overklokking ikke er viktig. Skal du klokke er kanskje EPoX 8KDA3+/J eller MSI K8N-Neo Platinum gode valg. Se litt på hva du får med i bundelen og hvor mye interessant som er integrert på kortet...

Skrevet

jeg ville ikke valgt 1gb brikker siden disse er vesentlig treigere enn dual 512 brikker, men ellers ser det bra ut... har selv AMD Athlon 64 3000+ TwinXMS512 og Epox hovedkortet, funker som en kula ;)

Skrevet (endret)
jeg ville ikke valgt 1gb brikker siden disse er vesentlig treigere enn dual 512 brikker, men ellers ser det bra ut... har selv AMD Athlon 64 3000+ TwinXMS512 og Epox hovedkortet, funker som en kula ;)

Nå har ikke socket 754 støtte for dual channel så om du velger 2*512 eller 1*1024 er hipp som happ, ytelsen er den samme!

Mindre brikker har gjerne lavere latency, men forskjellen er ikke merkbar, kanskje det skiller 20 poeng i 3DMark...

EDIT: Han hadde også satt opp Corsair TwinX 1024 som vil si 2*512...

Endret av jag
Skrevet (endret)

Takker for svar..:D Så alle Socket 754 kort støtter fortsatt de vanlige ATA IDE harddiskene?

Endret av Dr.X
Skrevet (endret)

Alle jeg har sett...

Dette kortet ville jeg gått for om jeg skulle handle nå, men smak og behag...

Endret av jag
Skrevet (endret)
Jeg tenkte mer på dette: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=300671&cks=PRL

Mest pga integrert lyd.

Har det kortet sjøl, fungerer OK, men har kun 2 S-ATA og ikke integrert firewire. Det støtter heller ikke Cool&Quiet hvis du bruker mer enn èn minnebrikke.

Inntrykket er stort sett gerit nok det, men ville heller valgt asus kortet. Det har som de aller fleste andre kort integrert lyd. Hvis jeg ikke tar feil, benytter de fleste kortene samme lydchip, realtek alc850, 7.1 lyd...

EDIT: Sjekka nå og asus og epox bruker samme lydchip...

Endret av jag
Skrevet
kjøp dette hovedkortet jeg har det selv og er veldig fornøyd :yes:

edit: har ikke hørt noe negativt om det bare positivt fra andre som hhar det . har ikke noe negativt å si jeg heller

Helt enig med JassFatt-aka-Andre. Jeg har også dette kortet og er knallfornøyd :D

Skrevet

Jeg valgte MSI K8N neo platinum til min nye pc ihvertfall. Har ikke fått kortet enda, så jeg kan ikke komme med noen kloke ord. Kortet får stort sett best i test, derfor kjøpte jeg det.

Skrevet (endret)

Nå har ikke socket 754 støtte for dual channel så om du velger 2*512 eller 1*1024 er hipp som happ, ytelsen er den samme!

Mindre brikker har gjerne lavere latency, men forskjellen er ikke merkbar, kanskje det skiller 20 poeng i 3DMark...

1024MB minnebrikker har jevnt over tregere timings = dårligere ytelse enn 2x512MB med gode timings. Jeg så forøvrig en tråd med en kar som hadde testet 3Dmark og forskjelige bench med forskjelige timings. Det var faktisk en del forskjell. Fra 2-2-2-5 til 2,5-3-3-7 og 3-4-4-10 eller no. Leste for fort, jag, sorry.

Et par gode hovedkort til Socket 754.

MSI

Epox

Asus

DFI

Alle er basert på nForce3 250GB, så de er ganske like.

Edit: Jeg har MSI-kortet og er godt fornøyd! Er en del plunder med BIOS-versjoner hvis man skal klokke og få alt perfekt. Uansett hvilket hovedkort man velger, bør man jo oppdatere BIOS. Blant annet for å få temperaturavlesningene riktig.

Endret av Playmofetish
Skrevet

FEIL

1024MB minnebrikker har jevnt over tregere timings = dårligere ytelse enn 2x512MB med gode timings.

Et par gode hovedkort til Socket 754.

MSI

Epox

Asus

DFI

Alle er basert på nForce3 250GB, så de er ganske like.

Edit: Jeg har MSI-kortet og er godt fornøyd! Er en del plunder med BIOS-versjoner hvis man skal klokke og få alt perfekt. Uansett hvilket hovedkort man velger, bør man jo oppdatere BIOS. Blant annet for å få temperaturavlesningene riktig.

Les posten min en gang til!

Da ser du at jeg skreiv det samme som deg, men at ytelsesforskjellen pga dårligere timings så å si ikke er merkbar i annet enn benchmarks.

Skrevet

Skal du ha et godt kort, å har penger. Så kjøp Gigabyte K8NSNXP

Har det selv, å angrer ikke på at jeg smalt i 1750,- på et HK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...