Gå til innhold

Lynte i natt, HK tatt kvelden?


Anbefalte innlegg

Min 24 timers nye PC har tatt kvelden. I dag om morgenen ville den ikke starte. Jeg trodde det var PSUen fordi jeg har for svak PSU. Ingenting skjedde når jeg trykket på knappen.

 

Etter å hatt prøvd alt mulig så prøvde jeg å jumpstarte PSUen.

 

Dette klarte jeg, så da viser det seg at det er ikke PSUen det er noe galt med.

 

Det lynte i natt, og siden maskinen ikke vil slås på engang og PSUen funker så må det være hovedkortet?

 

Hva tror dere? Helt ny pc altså, fikk denne i går. Og slo den av og på gjentatte ganger før jeg gikk å la meg før jeg stod opp igjen til dau pc.

 

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men maskinen starter ikke i det hele tatt.

 

Maskinen ville vel starta kanskje selv med defekt cpu? Altså til bios? Eller?

 

Edit: dessuten har jeg ikke flere socket 754 cpuer

 

Edit 2: Vel, ang lyn, kan jeg gjøre så mye med det når jeg ikke er tilstede?

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar

Merkelige greier dette Naitsan. Tror kanskje eg villa plukka alt ut av kabinettet og kobla det opp laust. For så sjå om det ville starte da. Kan vere lynet som du er usikker på, men vil tru at psu-en din også ville ta skade av det dersom hk er gåent. :hmm:

Har du muligheten til det så kjøp deg hk i tilegg til den psu-en du evt. bestemmer deg for. Veit det er surt men slik er det i pc-ens verden.

P.S Legg hk på den matta som følgde med i hk-pakka når du monterer.

Lenke til kommentar

Siste sprøe løysinga mi er da at du kobler fra power ledninga fra start knappen. Og evt. dei andre fra hd.led +++. Sjå ka som da skjer med psu når du slår den av og på. Skal ikkje utelukke at det kan vere ei kortsluttning fra eit eller anna.

For ingenting skal vere uprøvd. Penger spart er penger tent.

Lenke til kommentar

Du nemde at når du slo av og på psu så starta psu-en og laga ein svak drrrr lyd. Stemmer ikkje det?

Dersom du kobler fra alle ledninder som går til hk-et. Dei du nemde i posten før her. Og psu-en fortsatt lager lyd når du slår den på (på dei fleste psu-er så går vifta ei par omdreininger når du slår den på igjen, men vifta stopper med ein gang) så tror eg ikkje det er psu som er gåen. Det samme skal i dei fleste tilfelle skje med cpu-vifta. Dette trur eg er for å tømme psu/hk for overflødig strøm. Eg rekner med at cpu vifta er kobla til rett kontakt på hk? Nemner ein del ting som du sikkert har dobbelskjekka tusen ganger så beklager det.

Lenke til kommentar

Gjør ikke noe det ;)

 

Altså jeg brukte jo pcen før jeg la meg. Slo den av, sov litt og så var det gjort.

 

Har jumpstarta psu så den går jo. (psu vifta går, + den leverer strøm til en annen selvstendig systemvifte)

 

Uff.. skal ikke være lett

 

Edit: Så ja, når psu bryteren står på 1 (eller on) så er det en liten strømlyd).

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar

har vært borti noe liknende, da var PSU problemet..

jumpstarta den og fikk målt riktig spenning på alle kontaktene.

men når jeg gjorte det etterpå så skjedde det ingen ting.. vifta bare snurret noen runder før den ga seg..

 

prøv å koble til bare atx kontakten og evt hd, om du har mye annet stasj som trekker strøm..

om du ikke har prøvd det da..

Endret av Noxy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...