Gå til innhold

Er det ikke mulig å angre på hdd?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skrev følgende til en nettbutikk:

 

Hei!

 

Jeg bestilte et hovedkort, en prosessor, en minnebrikke og en harddisk

hos dere for en kort tid tilbake.

 

Da jeg satt sammen delene fikk jeg problemer med at maskinen ikke

ville formatere seagate harddisken jeg har bestilt fra dere.

Formateringen nådde bare 20%, før den restartet. Jeg kjørte checkdisk

og fant en fatal feil som ikke kunne rettes opp. Dermed sendte jeg

harddisken tilbake i retur til testing. Jeg fikk i dag en e-post hvor

dere har skrevet at dere ikke fant noen feil.

 

Jeg kjøpte en ny harddisk i butikken, da jeg trengt en fort. Den fikk

jeg formatert, men jeg fikk problemer med at maskinen ofte frøs ved

oppstart eller at den ikke fant harddisken. Dette har fått meg til å

tro at det er en feil med hovedkortet. Det er sannsynligvis derfor

harddisken jeg bestilte fra dere rapporte en fatal feil. Jeg har prøvd

å koble vekk IDE-enheter for å se om det kunne være en konflikt mellom

IDE og S-ATA-diskene, men uten hell. Derfor sendte jeg hovedkortet i

retur på mandag (27 sept. 2004).

 

Jeg har ikke lenger bruk for harddisken jeg kjøpte av dere, og ønsker

pengene igjen (dette går vel under angreretten?). Kontonr.: 3201

3061687

 

Jeg kan eventuelt motta en annen vare. Trenger én til RAM-brikke av

samme type som jeg bestilte tidligere (se ordren). Hvis det er et

mellomlegg ønsker jeg resten av pengene inn på konto.

 

Her er svaret jeg fikk:

 

Hei

 

Jeg ser at harddisken din er sendt i retur, Da teknikker ikkke kunne finne feil på den.

Harddisker er ett lagringsmedia og lagringsmedia kan ikke leveres tilbake i samme stand og mengde slik angrefrist loven er skrevet.

Alle data som er lagt inn på en disk er mulig å få tilbake med det riktige verktøyet, og disken kan ikke selges til en annen kunde.

Så du kan faktisk ikke benytte angreretten på denne disken.

 

Når det gjelder hovedkortet ditt vet jeg ingen ting foreløpig da jeg ikke kan finne det her.(sikkert ikke kommet enda)

 

EDIT: Nevner ikke hvilken nettbutikk enda...

Endret av EspenDL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet returnerer forhandler defekte harddisker tilbake til produsent, så det er ingen grunn å skylde på at han ikke får solgt den videre (noe som i seg selv er skremmende å tenke på at han har vurdert)...

 

Problemet hos deg kan jo uansett synes å være noe annet enn selve disken.

 

Lykke til med problemløsningen (og byttet). Håper nytt hovedkort løser problemet ditt (evt IDE-kabler/minne).

Lenke til kommentar

* Angreretten gjelder 14 dager. Ellers så må du bruke reklamasjonsretten. Det er kanskje like greit å bruke reklamasjon i dette tilfellet.

 

* Angreretten gjelder også harddisker. Det ER mulig å slette data fullstendig på harddisker selv om nettbutikken din påstår noe annet. Teknikken går ut på å bruke sletteprogramet ExpertEraser fra IBAS (eller et tilsvarende program fra andre). Dette programmet overskriver dataene med tilfeldige data så mange ganger at det blir umulig å spore tilbake hva som lå på disken. Ergo: Argumentet til nettbutikken din faller altså i fisk. Link gjerne til http://www.ibas.no/datasletting i neste mail som dokumentasjon.

Lenke til kommentar

syns dette virker som et grenseland

 

angreretten skal normalt gjelde men når det gjelder tilbakelevering i samme stand som ny så er det en sjønnsvurdering

 

personlig så må jeg si meg enig med begge

disken er brukt og det ligger data på den selv om det er slettet

 

tror ikke jeg ville kjøpt en disk som er brukt slik før og ville dermed krevd en ny disk. Da kommer vi inn på dette med at disken ikke er i samme stand som ny.

 

 

for å si som spike i notting hill

hmmm this is a tricky one

Lenke til kommentar
* Angreretten gjelder 14 dager. Ellers så må du bruke reklamasjonsretten. Det er kanskje like greit å bruke reklamasjon i dette tilfellet.

 

* Angreretten gjelder også harddisker. Det ER mulig å slette data fullstendig på harddisker selv om nettbutikken din påstår noe annet. Teknikken går ut på å bruke sletteprogramet ExpertEraser fra IBAS (eller et tilsvarende program fra andre). Dette programmet overskriver dataene med tilfeldige data så mange ganger at det blir umulig å spore tilbake hva som lå på disken. Ergo: Argumentet til nettbutikken din faller altså i fisk. Link gjerne til http://www.ibas.no/datasletting i neste mail som dokumentasjon.

Han kan jo ikke reklamere på hd-en så lenge det ikke er noe galt med den. Det eneste han har å støtte seg til i dette tilfellet er angreretten.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg sendte den inn som reklamasjon, men når jeg mottar hdd-en igjen kan jeg jo bare sende den tilbake med et angreskjema, eller hva?

 

Det spørsmålet her er: Kan jeg angre hvis hdd har blitt brukt (men er ellers i ny stand)?

 

PS! Dette er en stor nettbutikk som gir utrolig bra service. De har nok rett, men jeg vil være helt sikker.

Endret av EspenDL
Lenke til kommentar

Det er akkurat hva jeg mener , du sendte den inn på reklamasjon , det var ingen feil på disken du fikk den i retur . Alt har foregått korrekt så langt .

Vil du da agre kjøpet MÅ du søke retur på angreretten , men det store spørsmålet da er om det da hadde gått mer en 14 dager siden du kjøpte den .

 

Ja du kan angre om produktet ikke holdt hva det lovet selv om du har prøvd den , men her er det et tvilsspørsmål siden du først sender den inn for at det er feil på den og når det viser seg at det ikke er feil på den ber du om å få angrerett , dermed angrer du ikke pga produktet men som du selv sier pga du ikke hadde tid til å vente .

Så i akkurat dette tilfellet har du nok IKKE angrerett .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Om det ikke er feil på disken kan man vel ikke reklamere for feil.

Angreretten gjelder jo varer som ikke er tatt i bruk / som fremgår som ny. Brutt embalasje, fingermerker, riper skrmerker ol er noe ikke jeg hadde satt pris på om jeg hadde kjøpt disken som 'ny' i ettertid.

 

Problemer med formatering av disk / bruk av disk fikser som regel en oppdatering av BIOS/kontroller.

Lenke til kommentar

bra du er voksen nok til å se det litt fra butikkens side også

 

 

desverre er det mange som skriker opp når dem ikke får angret seg på et produkt og dømmer butikken rett i kjelleren (sammen med svartstad haugland i følge silje stang)

 

husk at lover ikke gjelder alltid og at den faller som oftest bort når du har brukt varen

fatter ikke at folk tror de kan levere tilbake et produkt etter å ha rasert produktet fullstendig på angreretten

 

husk produktet skal kunne selges som nytt og dere hadde aldri godtatt at et produkt hadde en masse fingermerker, striper eller slitasje pga bruk ved kjøp av et nytt produkt.

butikken taper mye penger på slikt

 

nei kjøpt er kjøpt. Angreretten er kun til bruk hvis du virkelig angrer deg og skal ikke brukes som unskyldning for å "låne" ting.

 

glimrende å se at folk kan ta ting innover seg og innrømme at dem ikke kan få dette på angreretten og virkelig sette seg i samme situasjon som butikken. Tviler på at noen av HW gjengen ville solgt en ting til noen og gitt alle pengene tilbake når dem kom tilbake med tingen brukt.

 

 

 

grattis med nye disker btw

ps du får aldri nok plass

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...