Gå til innhold

Northwood 3.4 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Reseratoren min er bedre en stock kjøling, men dårligere enn en god luft-løsning.

 

Det er fordi du ikke bruker den riktig. Stikkord: Lange slanger, gjennomføringer gjennom vegg, frostvæske, minusgrader, lang blå ting montert på veggen...

;)

Har nu testet med den nye PSU (Hiper 425w)

Ut fra din beskrivelse er ikke dette en dum psu i forhold til prisen.

...jeg har fått en 'mandags' utgave av den NW 3,4Mhz CPU stepping 'D1' 

Du kan jo selge den og prøve noen eksemplarer av SL6z5 f.eks. Treffer du godt med en slik har du sannsynligvis et råere system enn hva det er mulig å klare med en 3.4 pga høyere fsb. Angrer som en hund på at jeg solgte min før jeg fikk testet den med drop-moddet hovedkort og kalibrert psu...noe sier meg at jeg kunne spart meg et cpu-kjøp...

god luft-løsning.

Apropos dette, vil nok en gang få fremheve hvor god effekt jeg får av 120mm-vifta i sidedøra på Chieftec`en. Laget litt større hull...chipsetribba er såvidt lunken etter lang tid med load, det samme med mosfet`ene. Tar jeg av døra blir ribbe og mosfet`s glovarme, og cpu-tempen ved 3825mhz stiger fra 48 til 56 grader...ligger forresten på en idletemp på 28-29 grader ved romtemp på 20 grader med dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ut fra din beskrivelse er ikke dette en dum psu i forhold til prisen.
...jeg har fått en 'mandags' utgave av den NW 3,4Mhz CPU stepping 'D1' 

Du kan jo selge den og prøve noen eksemplarer av SL6z5 f.eks. Treffer du godt med en slik har du sannsynligvis et råere system enn hva det er mulig å klare med en 3.4 pga høyere fsb. Angrer som en hund på at jeg solgte min før jeg fikk testet den med drop-moddet hovedkort og kalibrert psu...noe sier meg at jeg kunne spart meg et cpu-kjøp...

Hei,

 

Ja den Hiper PSU virker som et godt køb - den er like lydløs som Mist'en.

 

Hvilken CPU er det du refererer til der?

Er ikke så flinke med disse betegnelser - da de kun er å finne på original innpakningen.

PS. Jeg har 2,8Ghz NW stepping 'M0' - den kører i øjeblikket @235Mhz 1:1 med boxed kjøler og i det gamle Midi kabinett (varmt derinne) - se iøvrigt min oppdaterte maskinvareprofil.

 

Jeg prøvte å skru opp FSB på 3,4'en for å se hvor høyt den vil gå, før den ikke vil boote.

Gikk på 227Mhz med en gang og den bootet fint. Gikk så fra 227 til 230 - da måtte jeg resette CMOS'en.

Et eller annet er galt - siden jeg kun får 208Mhz med WinXP stabilt! :hmm:

Noen som har peiling?

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Det er fordi du ikke bruker den riktig. Stikkord: Lange slanger, gjennomføringer gjennom vegg, frostvæske, minusgrader, lang blå ting montert på veggen...

 

Selvgølgelig, skulle jo ha boret masse svære hull i ytterveggen min, og langt pvc-slanger i hele oppgangen og lagt ut på gata :tease:

 

Fra spøk til revolver: hva er Primestabil klokk nå Muffinmann? Dvs. hvor høyt når du før tempen stopper deg?

Lenke til kommentar

Kjører fremdeles på 225 mhz jeg, ser ut som det er stabilt på 226. Røsket av sidedøra istad mens maskina jobbet med divx-encoding for å ta noen foreløpige bilder til blog`en min, da steg tempen fra 44 grader til 55 og maskina frøs.

 

Det virker som om temperaturen når kritisk punkt på ca. 48 grader på 227 mhz fsb og høyere. Ser ut som det er en "terskel" rundt 226 mhz, for på denne hastigheten tåles noen-og-femti grader.

Lenke til kommentar
Hvilken CPU er det du refererer til der?

2.8 med stepping SL6Z5, kjent for å klokke vanvittig høyt med lav vcore. Min kom imidlertid bare opp til 3.3 og ca. 3.2 med forsvarlig vcore pga drop under load. Mistenker feilkalibrert psu og vcore-drop for å medvirke til at den ikke kom høyere.

 

Siden du har en 2.8 med M0 stepping kan det jo godt hende det er mer pulver å hente fra den med skikkelig kjøling og decent hovedkort. Prøv den på MAX3-kortet da vel!

Lenke til kommentar
Hvilken CPU er det du refererer til der?

2.8 med stepping SL6Z5, kjent for å klokke vanvittig høyt med lav vcore. Min kom imidlertid bare opp til 3.3 og ca. 3.2 med forsvarlig vcore pga drop under load. Mistenker feilkalibrert psu og vcore-drop for å medvirke til at den ikke kom høyere.

 

Siden du har en 2.8 med M0 stepping kan det jo godt hende det er mer pulver å hente fra den med skikkelig kjøling og decent hovedkort. Prøv den på MAX3-kortet da vel!

Hei,

 

Stepping SL6Z5 og 'M0' er det samme.

Min 2,8Ghz er en stepping SL6Z5.

 

Ja - skal prøve den på MAX3'en.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Hei,

 

Fant en veldig interessant test omkring Abit & Asus CPU Temps: Fact or Fiction?.

 

Her konkluderer de:

"The numbers definitely speak for themselves. The Abit software reported temps anywhere from 10-13 degrees Centigrade high, and the Asus software read anywhere from 5-8 degrees Centigrade low as compared to the digital probe."

 

PS. Så trenger jeg ikke å være så nervøs for de høye temps på MAX3'en.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Kimmer: dette stemmer med et jeg har lest også.

 

Update: etter å ha moddet min Reserator klarer jeg nå 233 stabilt ( 3.960). Load tempen er ca 42 - 43 grader.

 

Klarer ikke å få den Prime stabil på 4Ghz, har prøvd å volte opp, det hjelper absolutt ingenting lengre (etter droop-modden). Den er stabil nok på 4 G til å kjøre superpi / spill og alt annet, men prime tåler den ikke mer enn 5 min.

 

Har brukt en del tid på å lese div forums i det siste; ser ut som det er en grense på NW på rundt 235 uten ekstemkjøling.

 

Spørs om det ikke blir en hard pakke under treet i år; fra Nissen til Nissen :whistle:

 

Hvilke hastigheter/temp har du nå Kimmer?

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Hvilke hastigheter/temp har du nå Kimmer?

 

Hei,

 

Jeg kører utrolige 208Mhz stabilt med en 'ABIT temperatur' på 54 grader ved full Load. :thumbdown:

 

Sommerens video-opptak er nesten ferdigredigert - så jeg ska prøve å innstalere WinXP på nytt.

Jeg trimmet WinXP (for nesten et år siden) helt villt med nogen 'tvilsomme' register-trims fra et utenlansk Videoredigerings-forum.

Tror det (WinXp) har noget med sagen å gøre - da jeg kan boote til BIOS med 227Mhz FSB.

 

En annen ting er at min 2,8Mhz NW 'M0' ikke kom en dag over 230Mhz med denne WinXP installation og i dette kjølige kabinett.

Nu kjører 2,8NW 237Mhz stabilt i et hammer vaaaarmt Midi kabinett med en 'frisk' WinXP installation (her er det minnet og tempen der bremser den). Load tempen her er 52 'ASUS grader'.

 

Vi får se hva Julemanden har med sig i sekken :-)

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
utrolige 208Mhz
rock'n roll..not.

 

Kan jeg foreslå en fresh xp-installasjon? Jeg har 2 fysiske HDer med xp på begge, det er faktisk litt forskjell i hvordan de takler høye fsb (den siste instalsjonen liker det dårligst..)

 

En annen ting jeg skulle spørre deg om Kimmer; du moddet 12V railen din ?

Kan du forklare hvordan du gjorde det, og med hvilken PSU? (ser at min 12V faller til 11,3 under load, synes dett er vel mye, den er 11,8 idle)

 

Mvh r.

Lenke til kommentar
utrolige 208Mhz
rock'n roll..not.

 

Kan jeg foreslå en fresh xp-installasjon? Jeg har 2 fysiske HDer med xp på begge, det er faktisk litt forskjell i hvordan de takler høye fsb (den siste instalsjonen liker det dårligst..)

 

En annen ting jeg skulle spørre deg om Kimmer; du moddet 12V railen din ?

Kan du forklare hvordan du gjorde det, og med hvilken PSU? (ser at min 12V faller til 11,3 under load, synes dett er vel mye, den er 11,8 idle)

 

Mvh r.

Hei,

 

Ja - det blir en frisk XP innstallation når jeg er ferdig med videoredigeringen om et par dager.

 

Det var Muffinman der justerte rails'ne på sin Mist 350w (med succes). Han lagte også en dropmod på P4C800 kortet sit. Tror han har lagt en 'Blogg' omkring dette.

Tror også jeg må dropmodde mit ASUS kort (kjøbe ny loddebolt og kraftigere lesebriller). :-)

 

Mitt MAX3 kort er ganske bra ang Vcore drop - det dropper dog ca. 0,05v ved full load, men det er ingenting i forhold til ASUS kortet.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Jeg gir meg ikke! Nå er det et par minus ute og iskald nordavind, soverommet hvor pc`en er plassert har stått med åpent vindu og åpen verandadør en times tid og jeg måler mellom 5 og 6 grader pluss nede ved gulvet i front på pc`en.

 

Skrudd opp til 235 mhz fsb, noe som skulle tilsi 3995 mhz...og testet idletemp. Stabiliserte seg på tur ned på 16-17 grader mot 29-31 i romtemp.

 

Kjører prime95 i to forekomster for øyeblikket stabilt og load har stabilisert seg på 38-39 grader iflg asusprobe. Systemp på 15 grader :-) Tidligere ble det lockup når tempen passerte 47-48 grader på denne klokken, så det skal bli spennende og se utover dagen om det er kjølingen som stopper meg. Vcore er forresten oppjustert "i blinde" til 1.675, og dropper ikke under 1.648 etter dropmodden.

 

Kommer vel med en rapport senere, det ble svinaktig kaldt å sitte her for å si det mildt...

 

*venter på vannkjølingen :yes: *

 

Edit: Feil i prime etter en tid. Ved å sette spenningen til 1.7 volt blir det lockup istedet, konkluderer derfor at denne chippen liker høy vcore dårlig. Så nå kjører jeg på 1.65 volt og q-fan er på 100%. Det innebærer turtallsøkning fra ca. 2200 til 2700 rpm på cpu-kjøleren og tilvarende for 120mm i døra. Load stabiliserer seg på 37 grader nå.

 

Edit 2: Ingen langpriming i denne omgangen, så jeg finner ikke ut hva den greier stabilt i dag. Derimot fant jeg ut at sweet-spot når det gjelder vcore er 1.65, og testet opp til 237 mhz fsb ved denne spenningen. Kjører en halvtimes tid med 2xprime før den ene får feil. Det samme med 235 mhz. Det skulle bety at 4 ghz slettes ikke er innen rekkevidde med annet enn fasekjøling, men vi får se hva PSData sitt lille juletilbud kan by på av ekstra mhz utover de 3825 jeg har nå. Slettes ikke sikkert at det hjelper, for nåværende luftkjøling er veldig effektiv. Har uansett et lite htpc-prosjekt i bakhodet, og da kan det være greit å ha en stillegående luftkjøler til overs :cool: . Så får jeg se hva som tas i bruk av en 1.4ghz Tua-Celly eller kanskje en 1.6 NW jeg har liggende. Begge er veldig kalde chipper, og NW`en litt underklokket kan være et godt emne.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Hjalp noe hos meg, men det som virkelig overrasket meg var at rammen ble med til 215 mhz mot 208 før kalibrering. Har riktignok solgt disse brikkene til fordel for et sett Ballistix PC4000...

 

Verdiene var vel i utgangspunktet innenfor toleransene hos meg også, men det spørs om det er riktig å regne en psu som godkjent så lenge den holder seg innenfor de tilmålte prosentene når den skal dra et ekstremklokket system. Sannsynligvis fungerer det greit med alt mellom 11.4 og 12.6 volt på et standardsystem, men jeg er overbevist om at når siste mhz skal hentes er det nødvendig å ligge nærmest mulig ideelle verdier. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare 12v.

 

Hvis det er å stabilisere vcore som er målet er det drop-mod som er tingen. Det er skrevet om dette tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Føler jeg er veldig nære 4GHz stabilt. Kjørte 2 forekomster av Prime95 i over 30min i helga, uten feil. Problemet nå er antageligvis for svak PSU, den begynte å pipe (!) pluss at det begynte å lukte litt svidd i rommet etter en stund :cry: Dette kom fra PSU, så jeg turte ikke mer.. Har en 350W Chill Innovation, sliter også med at 12V faller ned mot 11,3 / 11,2V under load, jeg vet ikke om dette har noen effekt på OC egenskapene.

12V er noe lav ved idle også; 11,8V.

 

Har satt på ram-sinsk på en del 'hot-spots' på HK, særlig rundt cpu-sokkelen. Core får nå 1,63V (målt med multimeter). Skal høyne denne til 1,65V som Muffinman foreslår.

 

Jeg har en gml Qtek PSU på 55OW liggende et sted, skal prøve med denne.

 

mvh r.

Lenke til kommentar
Hei igjen,

Føler jeg er veldig nære 4GHz stabilt. Kjørte 2 forekomster av Prime95 i over 30min i helga, uten feil. Problemet nå er antageligvis for svak PSU, den begynte å pipe (!) pluss at det begynte å lukte litt svidd i rommet etter en stund :cry: Dette kom fra PSU, så jeg turte ikke mer.. Har en 350W Chill Innovation, sliter også med at 12V faller ned mot 11,3 / 11,2V under load, jeg vet ikke om dette har noen effekt på OC egenskapene.

12V er noe lav ved idle også; 11,8V.

 

Har satt på ram-sinsk på en del 'hot-spots' på HK, særlig rundt cpu-sokkelen. Core får nå 1,63V (målt med multimeter). Skal høyne denne til 1,65V som Muffinman foreslår.

 

Jeg har en gml Qtek PSU på 55OW liggende et sted, skal prøve med denne.

 

mvh r.

Hei,

 

Bra det Roger. Stå på :thumbup:

 

Noen vil kanske lure på den Q-tek - men jeg har selv en Q-tek 400W dual fan sittende i PC#3 med hele 11 interne disker, 4 vifter, Dual CPU's plus det løse.

Den jobber som faen og jeg har aldrig hat problemer med den.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...