Gå til innhold

Northwood 3.4 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Imidlertid klarte jeg å forbedre dette marginalt ved å kalibrere min Mist 350W, men det skyldes nok at den i utgangspunktet lå litt lavere enn den skulle på de forskjellige spenningene. Men den holdt seg stabil. Justerte den marginalt over riktige spenninger, men fremdeles godt innenfor toleranser. Det resulterte i at jeg kom opp på 225/3820 som deg og at mine nå avhendede Twinmos/WB-brikker plutselig var med opp til 215 mhz mot tidligere maks 208.

Hei,

 

Har vi samme PSU? - En Mist 350w med 120mm vifte?

 

I så fald hva var/er spenningerne før/efter justeringen?

Var det vanskligt å justere?

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Har vi samme PSU? - En Mist 350w med 120mm vifte?

 

Jepp!

 

I så fald hva var/er spenningerne før/efter justeringen?

 

Før/etter: 11.7/12.3 - 3.1x/3.35 - 5.1/5.2 Siste forandret seg av at jeg justerte de to foregående.

 

Var det vanskligt å justere?

 

Nei, men jeg antar at det er risikabelt både HW-messig og ikke minst helsemessig. Plukket ut psu og åpnet den mens den fremdeles er tilkoblet hardwaren. Monterte en midlertidig vifte til å blåse over kjøleribber på stativ ved siden av, man tar jo bort vifta når man åpner. Deretter fyrte jeg opp og gikk inn i hardware-monitor i bios. Der kan man lese av spenninger. Isolert skrujern, gummihansker (for det er jo 230v live deler inni der :ermm: ) og så justerte jeg bare forsiktig på en tilfeldig pot. Det viste seg å være 12v railen som forandret seg der. Deretter lette jeg meg fram til 3.3v pot`en ved å prøve en og en (husk å merke opprinnelig stilling) og justerte den. Var litt redd for å knekke beina på den, for den var litt treg.

 

Skikkelig cowboy-metode, men den fungerte fint her. Fikk ideen fra et gammelt innlegg jeg leste her på forumet.

Lenke til kommentar
Før/etter: 11.7/12.3 - 3.1x/3.35 - 5.1/5.2 Siste forandret seg av at jeg justerte de to foregående.

 

Skikkelig cowboy-metode, men den fungerte fint her. Fikk ideen fra et gammelt innlegg jeg leste her på forumet.

Hei,

 

Hehe! Cowboy eller ikke - bare det fungerer :thumbup:

 

Takker - tror ikke det er nødvendigt for mig å justere da (se mit tidligere skjermdump fra Speedfan). Voltne ligger ret over standardverdierne.

 

PS. Venter stadig på den IDE-controller til det nye HK. Bestilte fra Articom.no (2eren i Webshoptesten!!) De har desverre ikke pakkespor og de har sikkert hat travlt efter ofentliggørelsen av Webshoptesten :-)

Lenke til kommentar

Imponerende Muffinman !

 

Men kalibrering av PSU er vel kun nødvendig hvis idle spenningene avviker fra 'normalverdiene'? Hjelper denne moden mot spenningsfall under load?

 

Mulig jeg er litt treg her men; skjønner heller ikke hvordan kalibrering av hhv 12, 5 og 3,3 Volt kan påvirke spenningen til CPU?

 

(håper vi diskuterer det samme her; spenningen til CPU :dontgetit: )

 

Takker for svar.

 

mvh roger

Lenke til kommentar

Det påvirket ihvertfall hos meg; riktignok kun marginalt. Hvis det er +/- 5% som er toleransen, er det jo godkjent med 11.4 volt da. Men det er også godkjent med 12.6 på 12v-railen. All fornuft tilsier at hvis det komponenter er ment for å fungere best ved 12 volt (spenningsregulatorer osv), er det ikke særlig gunstig med lavere. Det fungerer jo fint ved standard hastigheter, men vi snakker overklokking her og da burde man kanskje ikke operere med en slik feiltoleranse for spenninger.

 

Reagerte på at det stod I/O voltage for minne i cpu-z om 3.3-volt, og det betyr vel at det kan være en signalspenning et sted? Den var uansett i laveste laget, og var vel egentlig dette som ga meg initiativet til å prøve en kalibrering. Det gav jo skikkelig payoff, det.

 

Dette, sammen med at jeg flyttet inn i et skikkelig Chieftec fulltower med 120mm i døra (ut fra et ubrukelig Lian Li) og dermed fikk skikkelig kjøling gjorde tilsammen at jeg gikk fra 1 minutt før feil i Prime til uendelig på 225 mhz, og at de gamle minnebrikkene hang med 7 mhz høyere.

Lenke til kommentar

Update:

 

Kommer til 3.842 ( 226 x17) på 1.67 Volt. Ser ut til å være stabilt (Prime i 30 min.)

 

Får ikke 228 x 17 = 3.876 til å kjøre stabilt , selv med 1.7 i Core volt.

Ønsker ikke å sette mer spenning på cpu en det, så da har jeg vel nådd så langt det går med eksisterende kjøling. Cpu temp ved load er 42 grader.

 

Prøvde 230 x 17= 3.910. Xp laster normalt, alt ser greit ut, men Prime feiler før det har gått 1 minutt.

 

Skal forsøke en siste gang med fsb 228 med litt slappere timinger på minnet (men har ikke noen tro på at det er minnet som bremser, har satt det på 5/4).

 

MEN, ser at spenningen faller fra 1,7 til 1, 55 under load.. nytt HK??

 

Ny post om 30 min..

 

mvh r.

Lenke til kommentar

MEN, ser at spenningen faller fra 1,7 til 1, 55 under load.. nytt HK??

 

Blir noen dyre mhz du evt får ut ekstra da...jeg satser på å beholde hovedkortet mitt og oppsettet slik det er nå på 225 mhz fsb. Om et år er det vel skjedd så mye på hk/cpu-fronten at jeg vil angre på nytt hk for f.eks. 100-200 mhz mer. Vil vel forsvinne det lille ytelseshoppet i forhold til støa på highend-saker da...

Lenke til kommentar

Update 2:

 

Slappere timings hjalp ikke det dugg.

 

Ser ut som 225 x17 ( 3.825) er max som kjører stabilt stabilt på 1,7 V.

Prosjektet legges på is til nytt minne ankommer..

 

Magefølelsen tilsier at 3,9 er et godt stykke unna, desverre.

 

Muffinmann: hadde alle vært like fornuftige som deg, så hadde sittet her med

våre 386 maskiner enda.. :D

Lenke til kommentar
Muffinmann: hadde alle vært like fornuftige som deg, så hadde sittet her med

våre 386 maskiner enda.. :D

Tar en utskrift av den og legger fram for den kvinnelige delen av husholdningen. Hun kommer nok ikke til å være helt enig...

 

Uansett, har vel brukt 70-80K på datautstyr de siste 3 årene, så jo da. Føler meg ganske fornuftig.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Mens vi venter......! :cool:

 

Har et par spørgsmål ang noen RAM-settings i BIOS på vores P4C800 HK.

Jeg har aldrig helt fåt greier på hva disse innstillinger betyr for ytelsen:

 

DRAM Burst Lenght (står på 4 hos mig)

DRAM Idle Timer (på Auto)

DRAM Refresh Rate (på Auto)

 

Noen der har peiling?

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Det er ikke meg dere venter på vel? :wow: Uansett, jeg venter på mine nye Corsair Twinx :love: (nå er de antaglig i en rød postbil et sted på Østre Aker vei??)

 

Refresh Rate: er veldig usikker på hva dette egentlig er, men TROR det hvor lang tid mellom hver gang, i millisekund, som minner oppdaterer seg.

 

Testet en gang ut ut minnebåndbredde ved å manipulere denne: desto høyere verdi ( lengre mellom hver 'refresh') desto mer båndbredde, intill det ble ustabilt . Har min på 15.6 nå, som jeg tror er default.

 

mvh r.

 

Edit: det vanlige..

 

Edit 2: Da er Twinx'ene på plass. kommer til FSB 225 (3.825) med Vcore 1.7.

Konklusjon: det var ikke Twinmosen som begrenset meg første gangen.

Pluss at jeg sitter med pc4000 brikker der bare 1/2 potensialet er utnyttet..jaja,

pene å se på i allefall :roll:

 

Lurer litt på hva gutta med 'hardcore' kjøling får ut av den CPU'n ?

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Oppdatering:

 

Tror at jeg har lokaliseret grunnen til mine problemer.

Har mistanke til Mist'en 350W

 

Har nu byttet HK fra P4C800-E til Abit IC7 MAX3(m. Vcore-fix) - og dette hjalp gevaldigt på den flukterende Vcore.

Vcoren dropper dog også ved full load (fra 1.7 til 1.6) men er ikke flukterende i samme grad.

 

Har lagt til en harddisk samt nytt lydkort og kan absolutt ikke komme over 208Mhz!! stabilt med Max3'en (før 212 med ASUS). Har også bedre RAM montert (Geil 3500 UDC m. heatzink) men det hjalp heller ikke.

 

Innholdet i Dragon kabbinett er nu følgende:

4 x 200GB + 1 x 120GB PATA hardisker + Highpoint PCI ATA133 kontroller

5 x 80mm + 1 x 92mm + 2 OTES(på HK) + Zalman7000 CU + Zalman viftestyring.

Gainward FX5900 med Giant II heatpipe m. vifte

MiroVideo DC30+

SB Audigy2 zs

Nec 1300

Dette er nok for mye for 350w Mist'en?

 

Mistanken til Mist'en begrunnes også med følgende:

Har nu bygget op min gamle 2,8Ghz (M0) med Geil 3500 DC Golden Dragon og P4C800-E i det gamle midikabinett og med Chieftech PSU 360W (fulgte med Dragon kabb). Original Intel CPU vifte montert.

Før (med Mist) møte jeg den absolute grensen ved 230Mhz (se profil). Nu har jeg kørt "SETI @ Home" i 2 dager ved 235Mhz (1:1 og 2:3:3:7) uten problemer. Dette selvom Vcore er jevlig flukterende og 12v dropper til 11,5v (3,3 og 5 volt er stabile).

Jeg skel teste noget mere - for her begynder RAM'en og ha lidt innflytelse samt temperaturen (bare en 80mm vifte i bunn av kabb.).

 

Har bestilt en ny PSU - en Hiper 425W (tilbud på komplett til 395,-). Denne PSU er helt ukendt for mig, men har lest en del tester nu - og der var ikke noget specielt å utsette på denne PSU. Den har 25A på 12 volten i mottsetning til de 18A for MIst'en og Chieftech'en.

Håber dette hjelper :-)

 

Kommer tilbake med en ny oppdatering - når den nye PSU er montert.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Spennende, jeg følger med.

 

Skal straks ta Vdroop-modden på mitt Asus p4c800 dlx. Hvis ikke dette hjelper, så blir det ny PSU her også.

 

Synes du har mange HDD'er, men disse skal trekker strøm fra 12V railen din, tror ikke ( er usikker her..) at dette skulle ha noe å si for Vcore. Du kan jo bare sette igang f.eks er defragmentering på ett par av HDD'ene, og sjekke om Vcore dropper samtidig?

 

Lykke til med ny psu, hold oss oppdatert.

 

mvh r

Lenke til kommentar
For de av dere som har Abits MAX3 hovedkort vil jeg annbefale å se på GAT instillingene i BIOS. De står orginalt på A-A-A-A-A, prøv de på A-A-A-D-D. Det ga med en noen høyere klokk.

I tilegg finnes det en del bra triks Otes mod, caps mod ,droop mod.

Hei,

 

1K takk for linkerne.

 

Specielt den OTES-mod var interessant.

Mine 'lodde-skillz' har ikke vert brukt på 20 år - så de andre mods er ikke aktuelle for min del.

 

Da jeg tok ut Max3'en av posen å kikkede nermere på den OTES plastik-tunnel - undrede det mig faktisk, at den suger luft fra området rundt CPU'en (varm luft 40+ grader) og blåser det ut bak.

 

Nu er jeg ikke så 'hooked' på å ødelegge den plastiktunnel - såen rett med det første pga garantien - men jeg tror jeg bytter blåseretning på den 4x4cm OTES-vifte - så mosfets får kald luft i stedet for den varm luft, der er rundt CPU-kjøleren.

 

Et lite spørgsmål:

Med ASUS P4C800-E deluxe hadde jeg disse CPU temps:

Idle: 28 og Load: 42 grader

 

Med IC7 MAX3:

Idle: 40 og Load: 58 grader

(Alle temperaturene målt med 210Mhz FSB på begge HK og i samme Dragon kabinett)

Hvilke temperaturer er de mest korrekte (jeg har ikke måleinstrumenter til dette)?

 

PS. Det forum du linket til - så ut til å være ganske seriøst og fri for konfirmand-kommentarer osv. :thumbup:

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
I tilegg finnes det en del bra triks Otes mod, caps mod ,droop mod.

Hei,

 

1K takk for linkerne.

 

Specielt den OTES-mod var interessant.

Mine 'lodde-skillz' har ikke vert brukt på 20 år - så de andre mods er ikke aktuelle for min del.

 

Da jeg tok ut Max3'en av posen å kikket nermere på den OTES plastik-tunnel (over mosfets) - undrede det mig faktisk, at den suger luft fra området rundt CPU'en (varm luft 40+ grader) og blåser det ut bak.

 

Nu er jeg ikke så 'hooked' på å ødelegge/eller fjerne den plastiktunnel - såen rett med det første pga garantien - men jeg tror jeg bytter blåseretning på den 4x4cm OTES-vifte - så mosfets får kald luft i stedet for den varm luft, der er rundt CPU-kjøleren.

 

Et lite spørgsmål:

Med ASUS P4C800-E deluxe hadde jeg disse CPU temps:

Idle: 28 og Load: 42 grader

 

Med IC7 MAX3:

Idle: 40 og Load: 58 grader

(Alle temperaturene målt med 210Mhz FSB på begge HK og i samme Dragon kabinett)

Hvilke temperaturer er de mest korrekte (jeg har ikke måleinstrumenter til dette)?

Det er jo en kjempe forskjell.

 

PS. Det forum du linket til - så ut til å være ganske seriøst og fri for konfirmand-kommentarer osv. :thumbup:

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Asus mener jeg at ligger nærmest korrekt temp ut ifra de tester jeg har lest angående dette emne. Men som en tommelfinger-regel kan du ta utgangspunkt i at den korrekte tempen vil ligge midt mellom disse fabrikantene sine verdier, men som sagt heller litt mot asus.

 

Dette med vcore har også noe å gjøre med cpuén og ikke bare hovedkortet. Noen cpuér har f.eks 30 kondensatorer på undersiden (M0 cpu) mens andre har gjerne bare 9 kondensatorer. Dette varierer med type cpu samt forskjellige steppinger.

 

Kondensatorer er viktig da disse er meget raske "batterier" / strømmlagringsplass som hjelper med å holde spenning og strøm-flow mest mulig stabil.

 

Ut fra tester på toms hardware så viser det at på samme hovedkort kan en cpu ha tilnærmet dønn stabil vcore men en annen stepping med annerledes underside mht kodensatorer var xtremt flukserende. Disse to pros som ble benyttet var på samme orginale klokkefrekvens slik at strømforbruket ikke ble en faktor.

 

Så ikke skyld på PSU i første ommgang.

 

Det er også mulig å få fatt på kondensatorer som er identiske med de inni cpu socket og lodde på flere slik en får et større "lager".

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...