Gå til innhold

Northwood 3.4 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Dessuten din påstand om strøm til cpu på et P4C hk til asus er feil.

Det bestrider jeg. Det har vært litt forskjellig krøll med tidlige P4C-kort, mener å huske at bl.a. Snekker`n var borti noen av disse. Dette gjelder kun de første som kom på markedet, senere utgaver har vært ganske så utmerket.

 

Selvfølgelig fluktuerer vcore på alle hovedkort. Jeg har hatt en stabel privat, og gjennom firmaet mitt har jeg hatt fingrene på en del stabler. Poenget er at på mitt kort er dette helt ekstremt, og jeg har ikke sett det så ille i noen tilfeller. Når jeg klokker denne 3.4`ern opp på 3840 mhz og setter vcore til 1.75, faller spenningen til 1.5 volt under load. Det er langt under standard spenning som den skal ha på 3.4 ghz...Jo høyere strømforbruk, jo mer faller spenningen. Kom meg inn i Windows på vel 3.9ghz med spenningen satt på 1.8 volt (jada, vet at det ikke er sunt), og da bikket vi knapt 1.7 volt...ved _IDLE_.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser Kimmer har fått samme stepping som oss to også.........hmmmmm, jeg begynner å tro at vi kanskje har fått litt dårlige CPU'er..(bad stepping....).......:-(

 

Jeg skal dog prøve den ut på min andre PC - den har også et Abit IC7 HK, og med 4 x 512 MB TwinMos PC2700 RAM.

 

Dette er forøvrig første gangen jeg har fått en "tilsynelatende" dårlig Intel CPU.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Jeg skal dog prøve den ut på min andre PC - den har også et Abit IC7 HK, og med 4 x 512 MB TwinMos PC2700 RAM.

 

Skulle gjerne testet på annen maskin jeg også, men for øyeblikket er det kun AMD og Pentium-M baserte maskiner i huset bortsett fra den ene s478-kassa...hvis vi ser bort fra diverse "vintage" utstyr...

 

@ray: Har faktisk vært borti en serie P4B som var skikkelig dårlige. Husker ikke steppingen i farta, men det dreide seg om 2.4/533. Var borti to som bare såvidt sleit seg over 2.5ghz stabilt for et halvannet år siden.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

:dontgetit: Har googlet mye rundt på nettet i det siste og sett på hva slags klokkeresultater folk får med 3.0 , 3.2 og 3.4.

Det er svært sjelden noen kommer over 3.8 ghz stabilt med noen av modellene så lenge det er snakk om luftkjøling. Med stabilt så mener jeg full load i Prime over lengre tid og ikke 5 min 3dmark. Med vann kjøling er det langt flere som ligger over 4.0 ghz, med da ofte med høy vcore.

Lenke til kommentar

Jeg begynner nesten å tro at PSU'et mitt kanskje har litt problemer med å skaffe nok strøm til 3,4 GHz'ern.

 

Har ikke hatt noen problemer i så måte ang. min 2,8 GHz, og verdiene på railsene ser bra ut, men kan noen si meg hvor mye mer effekt en 3,4 GHz trekker iforhold til en 2,8 GHz..? Er det så lite at det er neglisjerbart, eller er det så mye at man kanskje må forvente seg en dropp i PSU'et?

Lenke til kommentar
Jeg begynner nesten å tro at PSU'et mitt kanskje har litt problemer med å skaffe nok strøm til 3,4 GHz'ern.

 

Har ikke hatt noen problemer i så måte ang. min 2,8 GHz, og verdiene på railsene ser bra ut, men kan noen si meg hvor mye mer effekt en 3,4 GHz trekker iforhold til en 2,8 GHz..? Er det så lite at det er neglisjerbart, eller er det så mye at man kanskje må forvente seg en dropp i PSU'et?

Tipper at det ligger på samme som 2,8 ved samme frekvens.

Lenke til kommentar

Min psu er ikke akkurat helt i form, men jeg tviler egentlig litt på at den kan bebreides. Men man vet aldri...

 

Kjøpte en Mist 350W i vår, og sendte en Enhance 400W duafan i kjelleren til serveren. Ble skuffet når jeg så at 12v-railen la seg på 11.7x volt, 3.3 ligger på 3.1x. 5v railen er vel grei, den ligger over 4.9. Men den blir skikkelig varm...

 

EDIT: Forandret performance mode fra "turbo" til standard, og da går ram`en opp til 208 mhz igjen uten feil i memtest. Driver og primer på 220 mhz fsb og ram på 0.8, kan det være et håp her mon tro...?

 

Sjekket under "memory" i cpu-z. Der er det oppgitt samme spenning for I/O voltage som for 3.3 volt under asusprobe, nemlig 3.1x. Kanskje ram`en blir med høyere hvis denne blir så høy som den skal...en annen kar på forumet postet et innlegg for en tid tilbake. Han hadde funnet noen pot`er i psu, og fyrte opp med lokket av. Så stilte han på pot`ene mens han så spenningene forandre seg i bios. Kanskje dette er en mulighet, f.eks. forandre 3.1x til 3.35 og 11.7x til 12.5? Hva mener dere?

 

EDIT 2: Legger til at spenningene fra psu er stabile, selv om de ikke er helt på spec. Forandrer seg ikke med varierende load.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

3671mhz med 2xprime, men fyttihelkete for en temp...66 grader på 1.7v. Får nesten lyst til å hente Chieftec-fulltoweret mitt fra kjelleren igjen...med 120mm i døra istedet for den pinglete originale 80mm`ern holdt jeg 44-45 grader under load med [email protected]...

 

EDIT: Lurer på å ta bort fanmaten fra Zalmankjøleren, for den senker maks spenning til vifta til ca. 11 volt. Er et par hundre rpm å hente der, og det er relativt greit når jeg likevel bruker q-fan. Regner med at hele reguleringskarakteristikken blir litt forandret da.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Ser Kimmer har en Mist 350W også - og han har omtrent så pass mye "stæsj" i PC'n som det jeg har....

 

Yo Kimmer - hva slags verdier får du på railsene dine på PSU'et?

Jeg kjører en Antec truecontrol og etter at jeg justerte spenningene sist så rikker de seg ikke. Fint med justering slik du kan "kalibrere" strømforsyninga hver gang du endrer hw.

 

Edit: Synes 350W synes å virke litt lite til overklokking, selv om det er en mist.

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar
Jeg kjører en Antec truecontrol og etter at jeg justerte spenningene sist så rikker de seg ikke. Fint med justering slik du kan "kalibrere" strømforsyninga hver gang du endrer hw.

 

Snadder! Hvordan er den støymessig? Microplex-vare kanskje?

Meget bra strømforsyning, har to og de fungerer utmerket. Nei har ikke kjøpt hos microplex men hos importøren.

 

Kan justere viften på ublåset til ønsket hastighet men vifta inni er temp regulert.

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar

Må ha en Antec da altså. Hvis jeg ikke klarer å justere railene på Mist`en uten å brenne ned huset da. Får se inni...har litt lyst på bedre ram også. Og en bedre bil. Og snille barn. Og et harem. Får prioritere litt og se hva det blir til. :p

 

Satte en 80mm vifte på q-fan`en, slik at den blåser fra et område i kabinettet jeg vet kjølig luft passerer fra bunn til topp og mot chipset/cpu...virker som om lufta ikke sirkulerer særlig godt der. Og resultatet? Temperaturen gjør bom stopp på 60 grader, mot 67 før...og vi primer fremdeles dobbelt på vel 3.7.

Lenke til kommentar
Får se inni...har litt lyst på bedre ram også. Og en bedre bil. Og snille barn. Og et harem. Får prioritere litt og se hva det blir til.  :p

 

Hahahaha - I know the exact feeling....... :green::green: Derfor har jeg lagt ut 4 av mine minnebrikker for salg akkurat nå. De 4 tilhørte en av mine andre maskiner..........:-)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Siste: 222/3774mhz...Den ekstra vifta ser ut til å ha gjort susen. Dobbeltprimet i en halvtimes tid nå uten feil. Ved 225 mhz fsb fikk jeg feil så snart temperaturen kom opp i 58 grader. Akkurat nå pendler tempen mellom 58 og 59...der den uansett vil havne med q-fan innkoblet. Med Chieftec-toweret og q-fan utkoblet tipper jeg at load-tempen ikke ville havnet mer en to-tre strek over 50-tallet. Nok om det.

 

Virker faktisk som om spenningsdroppet er ørlite grann redusert også, mulig det ble litt varmt å være mosfet i hølet bak psu.

 

Kan orientere om en eneste ting: Jeg kjøper ikke flere Lian Li-kabinetter i minisize...mest idiotiske og lite overtenkte løsninger jeg har vært borti når det gjelder løsninger for luftgjennomstrømning. Men det får holde litt til...

 

Derfor har jeg lagt ut 4 av mine minnebrikker for salg akkurat nå.

 

Blir vel dårlig med harem av bare de...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...