Gå til innhold

HP R707 Digitalkamera


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kjøpt et HP digitalkamera R707 med 512 MB SanDisk SD minne, ved høyeste oppløsning 5MP og 4 stjerner får jeg bare ut 116 bilder, kan dette stemme? Bildene ligger på 1,9 – 2,4 MB, skulle da få ut ca. 210 bilder ut fra et minnekort på 512, men jeg får bare ut 116, hvorfor, er det noe som er feil med kamera eller minnekort?
Takker for svar!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv at formattere kortet i kameraet. De fleste kort mister efter nogen brug lidt kapacitet, og dette kan "kureres" ved formattering. Husk dog også at nogle billeder fylder mere hvis de er komplekse...

Hvis ikke dette hjælper vil jeg tro at der er noget galt med kortet - prøv evt at bruge et andet kort hvis du kan låne dig frem, for at se om problemet er i kameraet istedet.

Lenke til kommentar

Sett kortet i en kortleser på en PC, og kjør CHKDSK eller lignende. Da vil du få full informasjon om kapasitet og hva som er brukt, samt evt. beskjed om det skal være noe krøll med filsystemet. Minnekort blir sett på som en disk fra Windows sin side, og den har enten FAT eller FAT32 filsystem. Kan evt. også kjøre en sektor-sjekk for å teste om kortet fungerer på hele lagringsområdet.

 

Men formater alltid minnebrikken i kameraet, siden jeg har hørt om tilfeller hvor brikken er formatert fra Windows (med FAT) hvor kameraet ikke har vært helt fornøyd. FAT formatet er relativt "løst" i spesifikkasjonen, slik at det kan forekomme lovlige variasjoner som ikke alle enheter kan være like godt forberedt på.

 

Carlos: Hva mener du med at de fleste kort mister kapasitet etter en tids bruk?! Den er jeg ikke helt med på, så sant ikke noe går galt så filsystemet krøller seg til.

Lenke til kommentar

Svar til opresterud: Som det forholder sig med de fleste andre lagringsmedier (disketter, usb flash drives, etc.) så forbliver der data på dem selv efter at du har tømt dem. Derfor er det en god ide fra tid til anden at formatere dem, så al data på dem slettes. Jeg mente ikke at de mister kapacitet som sådan - beklager hvis jeg ikke udtrykte mig klart nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...