Gå til innhold

Posten og røff behandling av pakkene.


Anbefalte innlegg

Joda, jeg skal innrømme at logistikk og transport ikke er helt mitt område. Forslaget mitt var nok mer uhensiktsmessig enn jeg trodde.

 

Men det må da finnes store forbedringspotensialer likevel .. eller? Kanskje dere postansatte har noen ideer som kunne revolusjonert eller forbedret hele postgangen i norge (ikke bare postverket)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å komme med noe revolusjonerende...:hmm:

 

Posten er en stor bedrift (i norsk sammenheng) som har blitt "privatisert", men i mine øyne drives posten fortsatt på den gamle måten.

Dvs. "råtne epler" får stort sett ikke sparken, de blir bare omplassert eller skaffer seg langtidssykemeldinger. Dette blir dekt opp av vikarer som enten går på korttidskontrakter eller på tilkallingsbasis, helt til vikarene ikke gidder mer av den usikre hverdagen og finner seg noe annet.

Da må man enten lære opp nye vikarer, som krever store ressurser eller sette folk på overtid, som i lengden fører til nye sykemeldinger.

 

Et annet eksempel: En direktør blir overflødig som følge av effektivisering.

Velger han å fortsette i Posten får han direktørlønn uansett.

Han kan søke på en ledig sjaførstilling og får jo "selvsagt" jobben. Deretter får han, la oss si førerkort klasse CE, under full lønn, og går inn i en opplæringsperiode på noen måneder (lokalkunnskaper er ikke lært over natta), før han kan begynne med verdiskapning.

Dette på bekostning av en stakkars vikar som etter 2 år med varierende arbeidsmengder, har lært seg alle kjøreruter og rutiner, og kunne startet verdiskapning fra dag 1.

+ misnøye fra kolleger som ikke akkurat liker at en "på gulvet" har

20 lønnstrinn mer enn sjefen.

 

Skal man privatisere og effektivisere bør man gjøre det ordentlig, ikke bare "på liksom".

 

Bedre veier her i landet hadde ikke vært dumt det heller!? :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på strukturelle endringer ikke bare i posten men i transport generellt. F.eks hvilke deler av posten som kan konkurranseutsettes, på hvilken måte, mer taktiske valg av sendetider i forhold til flyavganger og fergeavganger, samkjøring av post og andre varer på enkelte ruter osv. Kanskje fjerning av tjenester som ikke er fokusområde for postverket. (noe som skjedde da postbanken ble utskillt).

 

F.eks overgangen fra egne postkontorer til post-i-butikk er en slik effektivisering jeg tenker på.

 

Kan vi ikke få flere forbedringer ala dette?

Lenke til kommentar

Når det gjelder samkjøring så har f.eks brev og bedriftspakka blitt slått sammen.

Enkelte bedriftspakkeruter har brevpost med seg, og budene har med pakker der det er fornuftig. (Gjelder selvsagt ikke alle ruter)

 

Når det gjelder transporten og logistikk, så vil jeg ikke gå inn på detaljer som flyavganger og lignende, da det sitter folk med betydelig mer oversikt og kompetanse enn meg på disse feltene.

Man kan jo sende alt med fly, men det koster mye mer enn det smaker.

 

Langtransporten var om jeg ikke husker feil, ute på anbud, og Nett 1(postens langtransport) vant anbudet.

 

Hyggelig å se at du synp PiB'ene var en forbedring :) da er vi minst 2 her på forumet!

 

Studerer for tiden i effektivitetens hjemland Japan (er ikke postal lenger), og kan opplyse om at et vanlig brev bruker to dager fra Nordjapan til Sørjapan. Japan har en geografi og størrelse som kan sammenlignes med den norske. (mangler dog den norske vinteren :thumbup: )

Lenke til kommentar
Jeg tenkte mer på strukturelle endringer ikke bare i posten men i transport generellt. F.eks hvilke deler av posten som kan konkurranseutsettes, på hvilken måte, mer taktiske valg av sendetider i forhold til flyavganger og fergeavganger, samkjøring av post og andre varer på enkelte ruter osv. Kanskje fjerning av tjenester som ikke er fokusområde for postverket. (noe som skjedde da postbanken ble utskillt).

 

F.eks overgangen fra egne postkontorer til post-i-butikk er en slik effektivisering jeg tenker på.

 

Kan vi ikke få flere forbedringer ala dette?

Sendetiden vil alltid være på natten. Mottakerene vil alltid forvente å få posten neste dag. Ellers går b- og c-post og norgespakker på dagtid da det er billigst å få transportert det. Det går kun på natten der det er mulig pga overskudd i kapasiteten på overflateposten (a-post og ekspresspakker).

 

Mange plasser i nord-norge er posten samkjørte med andre varer som skal til distriktene. Mange plasser er det busser som tar både matvarer til nærbutikken og post til mottakerne.

 

Denne effektiviseringen som du etterspør, skjer faktisk i posten i dag. Posten har blitt mye flinkere på dette det siste tiåret, og de vil nok bli enda bedre. Før hadde posten mange som skulle styre logistikk og diverse som kom rett fra skolebenken. Mennesker som aldri hadde opplevd systemet engang. Men som kunne det økonomiske. I dag satser posten mere på å få folk på gulvet til å gi tips om bedringer. Mange som faktisk har gode løsninger og ideer der. Dette vil vi nok se mere og mere til hos posten i fremtiden.

Lenke til kommentar
Hyggelig å se at du synp PiB'ene var en forbedring :) da er vi minst 2 her på forumet!

Jeg prøver å se det fra postverkets side. Post i butikk er en kraftig effektivisering og sikkert mye billigere å drive enn et eget postkontor.

 

Fra brukerenes side er det så som så. Tilgjengeligheten sikres nok bedre i og med at det er mer lønnsomt med mange post-i-butikk enn med enge postkontor. Dermed har posten råd til å ha flere inn- og utleveringsteder enn om de ikke hadde vært der. Men så til det negative: Opplæring har nok vært svært mangelfull for det er tydelig at de ansatte har svært lite peiling og foretrekker heller å sitte i kassa eller fylle inn varer. Så jeg tipper mer opplæring og ytteligere forenkling av jobben vil gjøre det bedre både for kundene og for postverket.

Lenke til kommentar

Enig i at PiB ikke fungerer helt som det skal.

 

Mangelfull opplæring fra postens side har nok noe av skylden, men stort sett kommer manglene til syne når andre enn "postansvarlig" står bak disken. (ofte skoleelever uten opplæring)

Dette rammer også posten, siden dårlige rutiner hos PiB'ene kan forsinke postavganger.

 

PiB som en tjeneste synes jeg i utgangspunktet er en forbedring, både tilgjengelighet og åpningstider.

Er jo strengt tatt skjelden man har bruk for de tjenestene man bare får på postkontoret.

 

PiB er fortsatt ganske nytt, og jeg vil tro tilbudet bedrer seg når kompetansen og rutinene bedrer seg hos de butikkansatte.

Lenke til kommentar

Du tok meg der..

men for å quote meg selv:

 

 

PiB som en tjeneste synes jeg i utgangspunktet er en forbedring, både tilgjengelighet og åpningstider.

Er jo strengt tatt skjelden man har bruk for de tjenestene man bare får på postkontoret.

 

 

får slutte å skrive innlegg på natta heretter.. :blush:

 

(ro-ro til fiskeskjær...)hehe

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke om egen erfaring med posten.

 

Det var ca 2 år siden jeg var inne på hovedsentralen til pakker i oslo.

Jeg kan si at det lønner seg og pakke eskene veldig godt inn.

Pakkene kommer i fritt fall på ca 2 meter fra rullebånd.

Tenk da når din lille pakke som veier kanskje 1 kg får en pakke på 10 kg oppå seg :blush:

da kan ting fort skje.

Kan hende de har gjort om dette samlebånd systemet nå,men jeg anntar ikke det for da jeg så det samlebåndet så var dette ganske nytt.

Har hatt selv en skade på en laserdisk spiller som var til proffesionellt bruk som ble skadet av posten.

Den kostet i sin tid 35 000kr. den ble skadet,men det var ikke tegn på esken at den hadde skade.

Men antagelig på grunn av fall eller at noe veldig tungt hadde truffet på den.

Knekt hovedkort og laser ble sluttresultat. og reperasjon til 15 000kr for nye deler.

Posten nektet all annsvar pga at det ikke var skade på eske.

Som en tidligere her sa at det hjelper mange ganger ikke å pakke inn det godt så lenge man har noe som heter G krefter. for ting inni esken kan ta skade fordet.

Har hørt selv historier at folk har hivet esker rundt som en fotball rundt på posten og det er ikke betryggende og høre slike historier.

Endret av vammaveien
Lenke til kommentar

bushido: hehe.. :D (vi kan i allefall trøste oss med at vi er enig i at PiB er en forbedring, og at det sikkert blir flere forbedringer etter hvert)

 

vammaveien: Det du sier er jo hårreisende! Det betyr jo at vi burde polstre pakkene så godt at 90% av volumet er emballasje.. Det kan ikke være særlig effektivt med tanke på at emballasje koster, og ikke minst at posten får 10 ganger så mye volum å frakte enn om de hadde behandlet ting med silkehansker.. (nå sier jeg ikke at det er løsningen da)

 

Håper folk er konsekvente med å sende klager til posten på misshandlede pakker, så posten blir oppmerksomme på hvor store økonomiske tap den røffe behandlingen medfører. Det er vel først når ledelsen ser at dette koster store summer at det blir gjort noe med problemet. Sånn som å redusere eller fjerne det fallet fra transportbåndet.

Lenke til kommentar
Men så til det negative: Opplæring har nok vært svært mangelfull for det er tydelig at de ansatte har svært lite peiling og foretrekker heller å sitte i kassa eller fylle inn varer. Så jeg tipper mer opplæring og ytteligere forenkling av jobben vil gjøre det bedre både for kundene og for postverket.

Det er nok ikke bare postens ansvar dette. Det er nok mange av de litt eldre som jobber i PiB som egentlig ikke var så veldig interessert i PiB. Da de innså at innebar tunge løft og flere datamaskiner å forholde seg til. Det kan nok være vanskelig å lære opp disse personene som har stått på samme butikken i 20-30 år. Motivasjonen var nok ikke på topp hos enkelte...

 

kan også nevne at vi sender\mottar ca 10 ganger så mange kolli med linjegods som med posten og alikevel har posten kanskje 10 ganger så mange transportskader, effektivt 100 ganger så mye ca med andre ord.

 

Var litt gøy å se hvordan Linjegods gjorde det sett med logistikkøyne nordpå. Der kom det 3-4 kontainere med løsgods. Dvs alle pakkene liggende hulter til bulter i kontaineren. Er ikke sikker på at det er den beste måten å gjøre det på for å unngå skader.

 

Men en annen viktig ting er at folk forbinder tradisjonelt sett posten med noe trygt. Før var det nesten ikke noe som het ødelagte pakker. Derfor pakkes kanskje postpakker dårligere enn mye annet. Jeg har selv sett på den terminalen jeg jobbet på, flyttegods som kom i norgespakker uten noen form for beskyttelse. Dette var kjøkkenservise. Tror nok mye av det som sendes med andre transportører pakkes bedre (mine egne erfaringer)...

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg kom til å tenke på den TV-reklamen posten har: En fyr pakker inn en trehjulsykkel i gåpapir mens Odd børresen forteller om meningen med livet. Sykkelen roes med båt, mottas i en postskranke av ei smilende dame, fraktes med bil og kommer frem til en strålende fornøyd unge.

 

I virkeligheten hadde vel trehjulsykkelen blitt most og vrengt .. Den forhåpningsfulle ungen hadde nok stått gråtende og fortvilt igjen med vraket.. livet er meningsløst kunne odd børresen ha sukket.

Lenke til kommentar
Dette tror jeg faktisk er noe av det som foregår i posten. Hvorfor i all verden skulle pakker bruke 6 dager nå, når det brukte under 48 timer før.

 

Du må jo bo i grisgrendt strøk som må vente så lenge på pakkene dine med posten.... til meg tar det aldri (Merk: aldri) mer enn 2 dager før de sender til jeg har den....

 

Og da er det fra Østlandet til Vestlandet :yes:

Lenke til kommentar

Jeg solgte PCen min for ca 1 år siden.... sendte alt i orginal embalasje, og når kjøper hentet pakkene var det store synlige bulker og både skjerm og datamasin var ødelagt...

 

TOK 5 Måneder får jeg fikk 10.000kr i erstatning på konto + 2500 for skjerm!

 

De behandler pakkene ekstremt dårlig.....

Prøv og stjel deg litt TEIP som det står med stor skrift GLASS PÅ! og bruk dette, men tviler dette har noe å si for Kabinett kasterne :p

Endret av Kelben
Lenke til kommentar

 

 

Pakkene kommer i fritt fall på ca 2 meter fra rullebånd.

Over 80% av alle de pakkene jeg har levert ut, har vært igjennom behandling på godssenteret i Oslo.

Med all den dårlige innpakningen/embalasjen avsendere bruker, så skulle de fleste pakkene hatt transportskader, noe de stort sett ikke har.

 

Hvorfor utsette pakker for 2 meter fritt fall? De samlebånd jeg har sett bruker "sklier" til det formålet, men for all del, skulle noen fra godssenteret bekrefte dette, legger jeg meg flat!

 

Når det kommer til tape merket glass og lignende, blir dette blir kraftig misbrukt, vet om flere avsendere som konsekvent bruker slik merking, uansett innhold.

Man mister respekten for slik merking etter x-antall konvolutter merket glass.

(ULV! ULV!)

Lenke til kommentar

Har kjørt ut bedriftspakker til kunder og vanlige pakker til avtalekunder i 4 år. Jeg kan enda telle på en hånd, de som har hatt ødelagt innhold. Noe annet er hvis det bare er emballasjen som er ødelagt, men dette stammer veldig ofte fra dårlig innpakning fra avsender. Mye luft i pakkene eller lite tape.

 

Har til og med kjørt ut 4 stk glassplater, der kun den ene av dem var knust. Disse ble sendt hver for seg, med en tynn papplate på hver side og litt tape. Da var faktisk både jeg og mottakeren imponert over at noen i det hele tatt var hele. Sinnsykt dårlig innpakking!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...