Gå til innhold

Twinmos PC3200, Cas 2.5 og Abit NF7-S v.2.0


supergreg

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende oppsett:

 

XP2400-m, 35W

Abit Nf7-S rev. 2.0

Twinmos PC3200 Cas. 2.5 RAM

Hercules Radeon 9800pro

 

Jeg har slitt med stabilitetsproblemer, *særlig* under spill. Derfor lot jeg maskinen stå og kverne på memtest x86 i hele natt. Da jeg sto opp i morges var antall feil 6000++, and counting. Så leste jeg det her:

 

https://prisguiden.no/produkt/2572

 

...

 

Rambrikken er fra november i fjor, CPU og HK er nytt. Når jeg starta det opp først, kjørte minnet kun på 400MHz når jeg lot FSB og mulitplikator stå på default setting. (FSB: 100MHz, CPU: 600MHz)

Når jeg klokka opp CPU'en og satte FSB til 133MHz, ble den vrang og nekta å kjøre på over 333MHz. Dette ordna seg når jeg inkrementerte opp spenninga på minnet med ett hakk. Husker ikke hvor mye det er i volt, men tror det inkrementeres 0.5V. Men men, nå ser det ikke ut til at minnet kan brukes på dette systemet >:(

 

Andre som har opplevd det samme? Jeg kjøpte brikken i november i fjor, og har brukt den inntil nå på et Intel-system, uten problemer.

 

Hvilke minnemerker funker på dette kortet?

 

 

SG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med en BIOS-flash om du får systemet så stablit at den greier å gjennomføre det (sett FSB på 100MHz, timings på 3-7-7-15, spenning på 2,9 på vDimm og 1,7 på CPU).

 

Om det ikke funker med BIOS-flash er det sannsynligvis feil på brikken siden PC2100 brikke kjører knirkefritt, om det er/var feil på brikken da du kjøpte den har du krav på ny, det står faktisk livstidsgaranti hos komplett.no.

Lenke til kommentar

BIOSen er flasha til siste versjon.

 

Brikken ble kjøpt på Databutikken i november i fjor, så garanti er det helt sikkert uansett. Jeg tror bare ikke det er feil på den. Jeg har brukt den hele tiden i et Intel-system som har vært fjellstøtt. Jeg har dog ikke kjørt den på full tilt. p.g.a overklokkingsbegrensninger, men den har definiteivt kjørt på mer enn 333MHz

 

Jeg skal teste den på gammelsystemet med memtest, så får vi se, men jeg er inntil videre enig med Spirre: Komponentene liker hverandre bare ikke.

Endret av supergreg
Lenke til kommentar
NF7 hovedkortene har desverre ofte problemer med TwinMos brikker, dette er ikke første tråden om akkurat det så det er nok en gjennganger.

Jeg tror rett og slett ikke TwinMos og NF7 hovedkort er kompatible nok til å få bra hastighet og timinger.

Har NF7-S og TwinMos jeg også og har aldri hatt problemer med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...