Theo343 Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 (endret) Det sies at first-tier produsentene vil lansere kort i oktober. Vil det si at jeg kan plukke opp et brukbart Asus kort med Soundstorm2 og PCIe om 1 måned? Endret 27. september 2004 av Theo343
C4STOR Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Tviler på at det er å få allerede i Oktober
Theo343 Skrevet 27. september 2004 Forfatter Skrevet 27. september 2004 (endret) Og når kommer SATA-II med raskere kontrollere og NCQ? Må jo bli vesentlig stor forskjell med begge disse forbedringene samtidig. Endret 27. september 2004 av Theo343
C4STOR Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Og når kommer SATA-II med raskere kontrollere og NCQ? Må jo bli vesentlig stor forskjell med begge disse forbedringene samtidig. Når alt du venter på er kommet, så er nyere og bedre ting rett rundt hjørnet
Lacim Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Jeg er uenig, PCIe for s939 er etterlengtet og jeg anser det som et stort hopp.
Theo343 Skrevet 27. september 2004 Forfatter Skrevet 27. september 2004 (endret) Jeg har ventet på gode nok kort og chipsett for AMD64 siden juletider i fjor. Og med S939 med PCIe og Soundstorm2 ser jeg min venten som over. Skulle selvf. ønske jeg fikk et kort med både SATA-I og SATA-II med NCQ for å være mest mulig fremtidsrettet, hvor PATA var droppet. Men man kan ikke få alt samtidig. Så S939 med Nforce4 Ultra vil være mitt klarsignal for kjøp. Samtidig skal AMD64 4000+ ha truffet markedet slik at 3500+ for S939 burde ha sunket noe i pris. Ypperlig timing for kjøp vil jeg tro. Hvor god nytte jeg får av PCIe i en PC som ikke skal kjøre noen form for SATA raid etc. gjenstår å se. Men da har jeg i det minste en moderne bus for mulige fremtidige kombinerte HDTV/TV osv. kort etc. Endret 27. september 2004 av Theo343
GRendal Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 du vil ikke merke forskjell i ytelse mellom PCI-ekspress og AGP. det eneste med Nforce4 er at det er mer "fremtidsrettet", noe som datadeler aldri er uansett!
Theo343 Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 (endret) jeg er ikke så veldig interessert i PCIe 16x for skjermkort, men mer PCIe 1x osv. som erstatning for den gamle dårlige PCI bussen. Kunne fint klart meg med AGP 8x for skjermkort. Jeg synes nesten det er en missforståelse at PCIe alltid knyttes til skjermkort. Endret 28. september 2004 av Theo343
CAT-scan Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Har det likedan, blir nok ny PC på meg rundt juletider tenker jeg. Blir en finfin jul tror jeg. Bestille deler hjem til huset til muttern og fattern, og benytte fridagene til å bygge PC og spille HL2/Doom3, hehe.
Theo343 Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 Høres bra ut... blir nok rundt den tiden for meg også...
C4STOR Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 jeg er ikke så veldig interessert i PCIe 16x for skjermkort, men mer PCIe 1x osv. som erstatning for den gamle dårlige PCI bussen.Kunne fint klart meg med AGP 8x for skjermkort. Jeg synes nesten det er en missforståelse at PCIe alltid knyttes til skjermkort. Sånn utenom skjermkort hva har du bruk for PCIe til som ikke den gamle pci bussen duger til?
Theo343 Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 Den gamle PCi bussen gjør jobben med de fleste PCI kort, men alle kort deler samme buss ergo er det en stor fordel å ha PCIe 1x.
AzureCloud Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Hvor god nytte jeg får av PCIe i en PC som ikke skal kjøre noen form for SATA raid etc. gjenstår å se. Er det forøvrig noen PCIe SATA kontrollere tilgjengelig da?
Theo343 Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 (endret) Hvor god nytte jeg får av PCIe i en PC som ikke skal kjøre noen form for SATA raid etc. gjenstår å se. Er det forøvrig noen PCIe SATA kontrollere tilgjengelig da? Eks. SATA 8 kanalers Raid kontrollere fra Highpoint finnes i PCI-X(ikke PCIe), men kommer også snart i PCIe. Endret 28. september 2004 av Theo343
endrebjo Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 2xPCIe 16/8x med SLi funksjon blir en mulighet til å makse grafikken ytterligere I tillegg kan du tenke deg at du har et gigabit nettverkskort (125MB/s) et S-ATA kontrollerkort med 4 disker (4x150MB=500MB/s) og kanskje et rått lydkort, da er maks påkrevd båndbredde på PCI-bussen rundt 600MB/s og siden PCI-bussen ikke kan levere mer enn 150MB/s totalt sier det seg selv at det kommer til å gå rimelig treigt. Med den nye PCIe bussen er det en god mer enn 150MB/s per port, og du vil da få en langt høyere båndbredde tilgjengelig.
Theo343 Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 Og sammen med HTT'en og den integrerte minnekontrolleren til AMD64 blir PCIe den perfekte partner for å få systemet til å yte fult.
C4STOR Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Og sammen med HTT'en og den integrerte minnekontrolleren til AMD64 blir PCIe den perfekte partner for å få systemet til å yte fult. Ja, som alt annet innen hardware så er jo dette noe man bare MÅ ha Egentlig like greit å ta ting som de kommer. Et HK er uansett ett av de rimeligste komponentene å bytte ut så det blir lenge til jeg gidder å sitte å vente på et usselt brikkesett
Theo343 Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 (endret) Vil ikke akkurat kalle Nforce4 Ultra for et usselt chipsett. Og jeg synes en del feilaktig sidestiller utviklingen som har pågått nå, siden september i fjor hvor de første AMD64 systeme kom på markedet, med "at det alltid skjer noe". Man glemmer at det er et litt større skifte igang nå og at det nå begynner å bli modent med Socket 939, Soundstorm2, Dedikert Gigabit buss, PCIe osv. osv. Det eneste jeg gjerne skulle ønsket meg på hovedkortet nå er SATA-II med NCQ teknologi. Hvor man fjernet den avlegse PATA kontrolleren på kortene og kjørte de med SATA-I og SATA-II i stedet. Ellers har jo Firewire 1394b vært på markedet en stund, men ser ut til å drøye unødvendig lenge med å bli standard på kort med firewire. Endret 28. september 2004 av Theo343
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Hvor god nytte jeg får av PCIe i en PC som ikke skal kjøre noen form for SATA raid etc. gjenstår å se. Er det forøvrig noen PCIe SATA kontrollere tilgjengelig da? Eks. SATA 8 kanalers Raid kontrollere fra Highpoint finnes i PCI-X(ikke PCIe), men kommer også snart i PCIe. litt off topic kanskje, men finnes det vanlige S-ATA PCI kontrollere som har 8 kanaler ? (begynner å bli trangt om PCI portene...)
C4STOR Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Vil ikke akkurat kalle Nforce4 Ultra for et usselt chipsett. Og jeg synes en del feilaktig sidestiller utviklingen som har pågått nå, siden september i fjor hvor de første AMD64 systeme kom på markedet, med "at det alltid skjer noe". Man glemmer at det er et litt større skifte igang nå og at det nå begynner å bli modent med Socket 939, Soundstorm2, Dedikert Gigabit buss, PCIe osv. osv. Det eneste jeg gjerne skulle ønsket meg på hovedkortet nå er SATA-II med NCQ teknologi. Hvor man fjernet den avlegse PATA kontrolleren på kortene og kjørte de med SATA-I og SATA-II i stedet. Ellers har jo Firewire 1394b vært på markedet en stund, men ser ut til å drøye unødvendig lenge med å bli standard på kort med firewire. Nå mente jeg ikke at Nforce4 er et usselt brikkesett. Jeg brukte ordet "usselt" for å understreke at et hk (og dermed et chipset) er noe av det rimeligste man kan oppgradere i en PC Det store skiftet du snakker om har vart så lenge jeg kan huske. PCIe, NForce chipsett, nye cpu'er, skjermkort agp x1-x8, raskere FSB, raskere minne, s-ata osv. osv. Det er stadig noen som venter på noe Ikke at det er noe galt i å vente, men tingen med data er at det er alltid noe å vente på. Så når man endelig tror at det man har ventet på er kommet, så kommer neste papirlansering Lev i nuet (Carpe diem )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå