Gå til innhold

Sletter filer, men det blir ikke ledig plass?


Kmo

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at jeg sletter filer på flere gb men det blir ikke noe mer plass ledig...

 

Slettet f.eks en dvd-iso på over 4gb her en dag og det ble ikke noe mer plass... :ermm:

 

På en partisjon på 40gb så er det når jeg markerer alt 23gb tilsammen med data mens det står at det er litt over 4gb ledigt? Dvs at det mangler jo over 10gb!

 

Noen som har opplevd samme eller har noen forslag til hvordan jeg kan få harddisken til å se det? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norton antivirus kjører noe det kaller "norton protected recycle bin". Det er akurat sånt jalla som får meg til å ta stor avstand til symantec produkter. System restore er også en plage (som bør deaktiveres), men det er nok norton / symantec antivirus som er synderen denne gangen.

 

 

edit: var ikke kjapp nok denne gangen :cool:

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

System restore er fin å ha enablet da tilfelle registry skjærer seg

i forbindelse med sw installering , driverinstallering e.l

Dessuten er det kun c:\windows\... filene , samt .exe og .dll filer

fra andre plasser den tar vare på . Det er bedre å sette ned reservert størrelse da den alltid reserverer 12% av partisjonen uansett størrelse på den .

Lenke til kommentar
system restore er IKKE fint å ha hvis man får virus eller spyware

Er ikke helt enig med deg i det, DJ-JK. Enhver backupløsning vil jo ta vare på det du har av drit på maskina, uavhengig av om det er virus eller ting du faktisk ønsker å beholde, men det er jo ikke noen grunn til å slutte å ta backup.

 

Jeg mener du blander to separate problemstillinger her. Når det gjelder virus og spyware, så er man nødt til å ha programvare for å holde PCen ren. (Hvorvidt man ønsker å bruke Symantec produkter får være opp til hver enkelt.) At man eventuelt mangler denne programvaren er jo ikke System Restore sin feil...

 

I seg selv er System Restore en enkel og god løsning for å rulle systemet tilbake til en tidligere tilstand, som syar2003 nevner. I næringslivet tar man jo vare på mer enn bare den siste backupen, netopp fordi det er en viss fare for at det var uoppdagede problem med den. På tilsvarende måte kan man holde på flere restore punkter, men dette vil jo ta mere harddiskplass igjen, selvfølgelig...

Det var jo kanskje nettopp det trådstarter ønsket å unngå :)

 

For øvrig; siden temaet spyware kom opp, så vil jeg gjerne anbefale det glimrende programmet Spybot Search & Destroy. Helt gratis og glimrende funksjonalitet!

 

- Leftie

Lenke til kommentar

Er bare idiotisk å disable system restore .

Det er en myte at denne servicen er noe ressurs sluker , og diskplass

er noe alle har nok av.Som sagt antall restore points som benyttes

kan styres med hvor mange prosent under settings.

Og man kan slå av "monitoring" på andre partisjoner enn systempartisjonen om man vil .Og la f.eks system restore monitorere C + programvare partisjon.

 

Dessuten kan RP points også slettes vha. disk cleanup hvis man ønsker det.

 

Har man fått virus , kan man bare adde seg som bruker med rettighetene på "system volume information" folderen.

Bruke f.eks housecall for å identifisere hvilken RP folder som evt. har kopi av viruset og slette den ene .

 

Nei å tro at man "aldri" har/vil få bruk for system state restore på

maskinen sin er temmelig naivt . Enten det eller så endrer man aldri drivere/legger inn nye programmer , eller har full backup av systemet sitt på annen måte .

Men å restore registry med en gammelbackup er uansett ti ganger dårligere løsning enn en system restore fra siste 24 timer .

Lenke til kommentar

Høyreklikk på papirkurven og velg "egenskaper/properties" .

Selv om du har Norton er det ikke sikkert at norton protection er installert/aktiv .

Ved å sjekke egenskaper på recycle bin (papirkurven) vil du se status

på protection (hvis den er installert) .

 

Manglende diskplass kan også være ..\System Volume Information

som er skjult/hidden folder , og andre skjulte system foldere/filer .

Du må skru på visning av skjulte filer og systemfiler for å se hele partisjonens foldere og filer .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...