Gå til innhold

the Cube ~ finito


Anbefalte innlegg

Oppdatering

Hei igjen alle sammen. I dag skulle jeg egentlig ha kommet med et par bilder av riggen i aksjon, men det må nok vente. Jeg har siden sist fått laget og forlenget ledninger i massevis, og var ENDELIG klar til å kjøre en test, men kom ikke særlig langt, nei.

Det viser seg at ram'en jeg har ikke er kompatibel med hovedkortet, og at hk'et generelt er supersært på ram. Jeg har nå prøvd med 6 forskjellige rambrikker, og ingen av dem har fungert.

 

Hvis noen som leser dette har mye peil på slikt, og kanskje kan foreslå noe, så kommer detaljene her:

 

Brikke 1: TwinMOS PC2100 CL2.5 512MB (Modul TwinMOS TMD7608F8E75B)
Brikke 2: TwinMOS PC3200 CL2.5 512MB (Modul M.tec TTD7608F8E50D)
Brikke 3: Apacer PC2100 CL2 256MB (Modul Nanya NT5DS16M8AT-7K)
Brikke 4: Apacer PC2700 CL2.5 512MB (Modul Infineon HYB25D256800BT-6)
Brikke 5: Apacer PC3200 CL3 512MB (Modul Samsung K4H560838E-TCCC)
Brikke 6: Corsair PC3200 Value Select 512MB (Har matched kit. Modul VS32M8-5)

Jeg får kun POST-errorcode som angir feil med memory module(s). Liste over kompatible finnes her. Den brikka jeg har tilgjengelig som er nærmest en av de i lista, er nr. 5 - men kan altså det at den er CL3 og ikke 2.5 gjøre den store forskjellen? Kanskje ligger feilen i hk et annet sted, at hk må byttes uansett?

 

Regner ikke med at noen gidder ta seg tid til å sette seg inn i dette, så jeg ser for meg at jeg kommer til å kjøpe det nye kortet fra samme produsent, som skal være mer fleksibelt på ram, og jeg håper da å kunne bruke rambrikkene jeg har kjøpt inn til denne maskinen (Corsair Value Select-kit). Å bytte hovedkort er liksom litt uaktuelt ettersom jeg har brukt ganske mange timer på å tilpasse ditt og datt til dette kortet, og ikke minst baybus'en som følger med dette kortet....

 

Hjelp? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg bestilt et nytt hovedkort :dontgetit: , håper på å få det så fort som mulig. For at ikke all jobben jeg har gjort med det andre kortet skulle være helt forgjeves, kjøpte jeg et Chaintech ZNF3-250. Det er egentlig bare en nyere utgave av det jeg hadde, med nytt chipset og litt sånt. Samme baybus og greier.

 

Tenkte at jeg i mellomtiden kan legge opp noen linker i første posten, altså dele opp threaden i kapitler og linke til hver av dem i starten

Lenke til kommentar

Jeg er på mitt chaintech kort nummer 3 nå, jeg har hatt ett socket a kort, så kjøpte jeg ZNF3-150 dette funket for meg med noname pc 2700 minne, spørsmålet er, hvordan du setter brikkene, både ZNF3-150 og ZNF3-250 er SÆRE når du skal ha 3 brikker, og om du setter de feil, les under montering av minne i manualen, jeg knotet litt med ZNF3-150 selv, mitt var generelt ustabilt, ZNF3-250 derimot er en drøm, med mangel på enkelte BIOS funksjoner, men pyttsann =)

 

Ellers, meget bra prosjekt. stå på =)

 

Edit: Ikke stol på den postkode tingen, den skylder på minnet nesten uansett :p

Endret av MaJuice
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering

It's alive! Jeg har fått det nye hovedkortet, og da fungerte alt med en gang, weee :)

 

Jeg er dessverre midt i en litt større prosess - flytter til Oslo, og det medfører forsinkelser og mye arbeid (f.eks å få borettslaget til å skaffe Bredbåndsfabrikken-avtale :D).

 

Dere som venter på bilder må nok vente litt til, beklager. For min del har jeg aldri vært så glad for å se en successful POST før :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei igjen. Dette prosjektet ender her. Nå har jeg hatt 3 lekkasjer, 2 av dem endte med bytte av hardware - det 3. vet jeg ikke enda - jeg oppdaget det nettopp. Så at væskenivået var blitt litt lavere i det siste, og tenkte fordamping - fylte på litt, men til min store forskrekkelse la jeg merke til en liten blå pøl med væske på prosessoren....

Det lekker altså fra RBX-blokka, der niplene er festet i plexien. Noen andre som har opplevd liknende? Dette er jo veldig betryggende. Nei sorry, jeg gidder ikke dette - og kommer til å begynne på et nytt prosjekt uten vann - ville hatt lcd-skjermer for lenge sida hvis det ikke var for det vannet som skal på avveie hele tida. Når det nye prosjektet kommer, det aner jeg ikke enda.

 

Her er et par bilder av systemet som det kjører nå.

 

Med cd ute

16-oversikt.jpg

 

Tempen står i displayet der (32 grader cpu), vanskelig å se, men kan skimtes.

17-temp.jpg

 

Og i sine omgivelser

18-final.jpg

Lenke til kommentar

Hei .

 

:hmm: hvorfor gi opp så fort , greit at du har vært litt uheldig med din hardware men det er da ingen grund til å legge hele greia på hylla, det er jo et kjempe fint prosjekt og det er jo ganske synd at du nå skal gi opp.

 

jeg vet ikke om du har vist dette men en tommel finger regel er å test kjøre vann systemet før man setter det inn for godt, og jeg snakker om flere timer, ja kanskje til og med dager, rett og slett fordi alt må gå seg til i systemet, husk at det hele tiden står trykk på vannet, selv om du slår maskinen av.

 

Et vann avkjøling system er overhode ikke noe farligt å ha i maskinen hvis man vet hva man gjør og skal gjøre. men klart, men 100% sikker kan man alikevel ikke være for tingen kan skje, men for oftes så går det bra.

 

Så jeg synest at du skal gjøre et nytt forsøk jeg og gjøre dette ferdig :thumbup:

Lenke til kommentar

Porsta: Ja, det er en sprekk. Sånt som skjer når man borrer uten å feste plexiplata skikkelig. Plutselig følger den med borret opp, og når den så slipper, deiser den tilbake på arbeidsbenken med en fin sprekk.

 

DJ-Sonic: Vel, hardware for 4000 kr har litt å si. Dessuten, når jeg kjøper en ferdig vannblokk fra DangerDen, forventer jeg at den ikke lekker. Test av systemet ble foretatt flere ganger. Denne lekkasjen har kommet nå etter jeg har brukt systemet i 2 måneder, og det er ingen krise (jeg skriver fra denne maskinen nå) - men jeg er ikke videre imponert over at både hdd-holder og vanntank jeg har laget selv holder tett, mens RBX-blokka ikke gjør det.

 

Poenget for meg med å gå over til vann, var å minske støy. Det var ikke så stor forskjell som jeg hadde håpet, så nå skal jeg se om jeg kan få til noe vifteløst og vannløst. Ser det har kommet noen enormt store passive kjøleløsninger, så skal ta en titt på dem.

 

Uansett - takk for kommentarer og inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Porsta: Ja, det er en sprekk. Sånt som skjer når man borrer uten å feste plexiplata skikkelig. Plutselig følger den med borret opp, og når den så slipper, deiser den tilbake på arbeidsbenken med en fin sprekk.

 

DJ-Sonic: Vel, hardware for 4000 kr har litt å si. Dessuten, når jeg kjøper en ferdig vannblokk fra DangerDen, forventer jeg at den ikke lekker. Test av systemet ble foretatt flere ganger. Denne lekkasjen har kommet nå etter jeg har brukt systemet i 2 måneder, og det er ingen krise (jeg skriver fra denne maskinen nå) - men jeg er ikke videre imponert over at både hdd-holder og vanntank jeg har laget selv holder tett, mens RBX-blokka ikke gjør det.

 

Poenget for meg med å gå over til vann, var å minske støy. Det var ikke så stor forskjell som jeg hadde håpet, så nå skal jeg se om jeg kan få til noe vifteløst og vannløst. Ser det har kommet noen enormt store passive kjøleløsninger, så skal ta en titt på dem.

 

Uansett - takk for kommentarer og inspirasjon :)

5013900[/snapback]

 

Er det noe jeg har lært på alle disse årene så er det å ikke forvente seg noe som helst :p

 

ja kjør på, venter spent på neste prosjekt :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Delesalg!

Jeg sitter igjen med delene her, noen som vil ha billig utstyr? Jeg vet ikke hvordan det er med avertering her, men siden jeg skal kvitte meg med dette, ville jeg tro det er noen som setter pris på å få tilbud om å kjøpe enn at de leser at jeg kastet alt...

 

19-deler.jpg

 

Som dere kan se av prislisten i det aller første innlegget i tråden her, er det verdier for over 5500 kr. Det er 120 mm radiator, RBX A64 blokk, sjelden pumpe (importert), kjekt hovedkortbrett, og resten er jo helt unikt, jeg har laget det selv; 5,25" rack, 3,5" rack med vannkjøling, plexifronten og kassa. Dette er altså et komplett vannkjølingssett. Alle slanger og tilkoblinger i systemet er 1/2".

 

Ser for meg rundt 2000 kr, går til høystbydende, hentes i Oslo, send pm takk!

 

Da avsluttes dette prosjektet, kommer sterkere tilbake senere :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...