Gå til innhold

Kapitalisme vs. sosialisme: "De som har minst"


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på følgende:

 

Hvordan forsvarer sosialister at staten bruker milliarder på kunst og enerom for eldre når titusener* av barn i Afrika dør av sult og mangel på drikkevann hver eneste dag?

 

Dette er ikke ment som trolling. Jeg vil vite hvilket resonnement som brukes for å forkare at mennesker som "tilfeldigvis ble født i norge" fortjener å få utdelt flere ressurser enn de som blir født i Afrika.

 

*) Worldwide, about 1.2 billion people lack access to safe drinking water, and twice that many lack adequate sanitation. As a result, the World Health Organization estimates that 3.4 million people, mostly children, die every year from water-related diseases.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*) Worldwide, about 1.2 billion people lack access to safe drinking water, and twice that many lack adequate sanitation. As a result, the World Health Organization estimates that 3.4 million people, mostly children, die every year from water-related diseases.

Skal ikke si hvor lite jeg bryr meg...

Uansett, å bruke flere milliarder av kroner på kunst er litt...bortkasta.

Lenke til kommentar
*) Worldwide, about 1.2 billion people lack access to safe drinking water, and twice that many lack adequate sanitation. As a result, the World Health Organization estimates that 3.4 million people, mostly children, die every year from water-related diseases.

Skal ikke si hvor lite jeg bryr meg...

Og der er fordi....?

 

Kunst er ikke bortkasta.

Jeg er personlig imot å sende store summer ned til U-land, men syntes du ikke at menneskene i Afrika er mer verdt en noe morbid kunst fra en gal "kunstner"?

Lenke til kommentar
Jeg er personlig imot å sende store summer ned til U-land, men syntes du ikke at menneskene i Afrika er mer verdt en noe morbid kunst fra en gal "kunstner"?

Har jeg sagt det?

 

Men det synes visst åpenbart ikke du, eller fra postene dine kan det synes som om det er like uviktig :roll:

Nei du har ikke sagt det, var derfor jeg spurte,

 

"Men det synes visst åpenbart ikke du, eller fra postene dine kan det synes som om det er like uviktig"

 

hvor får du det fra?

Lenke til kommentar

Kombinasjonen proteksjonisme/uhjelp er hyklersk og ond.

 

Ved proteksjonisme så hindrer man ulandene å nå inn på de vestlige markedene, noe som igjen hindrer økonomisk utvikling i ulandene.

 

Gjennom uhjelpen så kjøper man seg god samvittighet for en billig penge. Av mindre betydning er at kun minimalt av uhjelpen faktisk hjelper. Mye av midlene forsvinner i korrupsjon og havner hos overklassen i de landene man søker å hjelpe. Og den hjelpen som når de fattige er ofte kortsiktig.

 

Og den store synderen i verdenssammenheng, som holder mennesker i de fattige land nede gjennom høye tollmurer, er ikke USA men gode gamle EU. USA handler i mye større grad med U-land enn det EU gjør. Hele EU's grunnprinsipp er jo bygd på proteksjonisme. Fri handel mellom medlemslandene på bekostning av landene utenfor, som i stor grad tilhører den tredje verden.

Lenke til kommentar

Og USA er ikke proteksjonistisk? Både USA og EU har høye tollmurer på det som passer de, både USA og EU subsidierer bøndene sine (de enorme industrigårdene vel og merke) noe så hinsides og dumper billige landbruksvarer i u-land som fører til utkonkurering av lokal produksjon.

 

Jeg er enig i at høye tollmurer er usolidarisk, men jeg mener også at WTO, Verdensbanken og IMF har presset endel "u-land" til å åpne sine markeder, noe som har ført til at det dyrkes blomster, kaffe, tobakk og peanøtter istedenfor mat. Mat BØR produseres i nærheten av forbukerne.

Lenke til kommentar
Ja, snakk om å melke sin egen ku. Jeg er heeeeeelt sikker på at enhver commie gladelig ville delt ut hele gevinsten hvis denne vant i lotto.

Nei, men har det noe med saken å gjøre?

Ja. Sosialistene kan ikke gi de "de rike" skylden... Eller skal "de rike" også betale for morbid kunst, på samme måte som de har ansvaret for alt det onde i verden?

 

Og USA er ikke proteksjonistisk? Både USA og EU har høye tollmurer på det som passer de, både USA og EU subsidierer bøndene sine (de enorme industrigårdene vel og merke) noe så hinsides og dumper billige landbruksvarer i u-land som fører til utkonkurering av lokal produksjon.

Større jordbruk = større produksjon. Dette er virkeligheten, vet du.

 

Jeg er enig i at høye tollmurer er usolidarisk, men jeg mener også at WTO, Verdensbanken og IMF har presset endel "u-land" til å åpne sine markeder, noe som har ført til at det dyrkes blomster, kaffe, tobakk og peanøtter istedenfor mat. Mat BØR produseres i nærheten av forbukerne.

Dette var bra greier. Hva om sosialistene og resten av raddisene som hører til venstresiden nå begynner å klage over mangelen på økonomisk liberalisme i Europa istedenfor å hakke på USA?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Den våkne leser registrerer at ingen av forumets sosialister har besvart trådstarters spørsmål:

 

Hvordan forsvarer sosialister at staten bruker milliarder på kunst og enerom for eldre når titusener* av barn i Afrika dør av sult og mangel på drikkevann hver eneste dag?

Skal man forstå dette dithen at sosialistene aksepterer eksistensen av en kontradiksjon i den sosialistiske ideen om en stat med ubegrensede fullmakter?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på følgende:

 

Hvordan forsvarer kapitalister at staten bruker milliarder på kunst og enerom for eldre når titusener* av barn i Afrika dør av sult og mangel på drikkevann hver eneste dag?

 

Dette er ikke ment som trolling. Jeg vil vite hvilket resonnement som brukes for å forkare at mennesker som "tilfeldigvis ble født i norge" fortjener å få utdelt flere ressurser enn de som blir født i Afrika.

 

*) Worldwide, about 1.2 billion people lack access to safe drinking water, and twice that many lack adequate sanitation. As a result, the World Health Organization estimates that 3.4 million people, mostly children, die every year from water-related diseases.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Jeg lurer på følgende:

 

Hvordan forsvarer kapitalister at staten bruker milliarder på kunst og enerom for eldre når titusener* av barn i Afrika dør av sult og mangel på drikkevann hver eneste dag?

 

Dette er ikke ment som trolling. Jeg vil vite hvilket resonnement som brukes for å forkare at mennesker som "tilfeldigvis ble født i norge" fortjener å få utdelt flere ressurser enn de som blir født i Afrika.

 

*) Worldwide, about 1.2 billion people lack access to safe drinking water, and twice that many lack adequate sanitation. As a result, the World Health Organization estimates that 3.4 million people, mostly children, die every year from water-related diseases.

Høyresiden har aldri nektet for noe annet. Det er litt verre med venstresiden: Det er helt greit at staten stjeler penger fra de som har arbeidet og slitt seg opp til et godt liv, men det er fyfy å ikke spytte inn penger i jordbruket på de kaldeste og mest ufruktbare (og kostnadsineffektive) steder i landet. Helvete heller; hvorfor ikke ta litt penger fra alle poster på budjsettet og øremerke det til u-help slik at levestandarden blir som på 1950-tallet. Da får jo afrikabarna det mye bedre!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...