Gå til innhold

Hva er best av FireWire og usb 2.0 ?


BiaZ

Anbefalte innlegg

Båndbredden på USB2.0 deles på alle enhetene koblet til samme kontroller. I praksis vil dette si, hver USB2.0 kontakt på hovedkortet.

 

Men hvis du kobler til 2 USB-disker på samme kontroller via en USB Hub, må de dele.

 

Uansett, det er ingen vits i å bitche om hva som er raskest av USB og FW, det er diskene som er de tregeste leddene uansett.

 

BTW: det er flere PCer som har USB2.0 enn det er PCer med FW. USB2.0 er da mer praktisk, siden en ren USB2.0 disk kan alltid brukes på alle maskiner, i motsettning til en ren FW-disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ufo: Når det gjelder eksterne disker så er faktisk USB2/Firewire tregere enn diskene selv. Flaskehalsen er altså USB2/Firewire og ikke diskene.

 

Firewire fungerer på samme måten når det gjelder deling av båndbredde per port. Mange firewire-enheter har innebygd HUB slik at man kan koble til en ting til på lenka.

 

Kun USB2 er klart mer praktisk enn kun Firewire, men nå tror jeg det er få eksterne diskkabinetter som kun har firewire. Det blir heller et valg mellom USB2 eller USB2+Firewire.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Firewire800 er ikke glemt men ignorert. Grunnen er at hovedkort med firewire800 er en ytterst skjedenhet (så vidt jeg vet har kun noen av de nyeste MAc'ene det) og Firewire800 finnes også ytterst skjeldent på eksterne diskkabinetter (så vidt jeg vet er det kun 1,0 og 1,6 TB-systemene fra Lacie som støtter det)

 

Men det er jo fint du nevner det som en kuriositet som kan bli mer aktuell i fremtiden.

Asus sitt Premium i925X baserte hovedkort har Firewire 800 (2 porter faktisk). Jeg er tilfeldigvis innehaver av ett sånt hovedkort.

Lenke til kommentar
Det virker som bare 4 av de 13 eksterne diskene med Firewire800 har USB2 i tillegg. Man bør altså trå varsomt om man skal sikre seg både topp ytelse og topp kompatibilitet samtidig.

Hvem har snakket om både FW 800 og usb 2 ?? Du sa at det bare var 2 disker med FW 800. Hvorfor bringer du usb inn i dette?? :hmm:

 

Synes personlig at FW er mye mer prakrisk enn usb 2, samme plugg i bege ender, rakere, kan lade ting via FW. De fleste kameraene har det, og det er ikke lengre en patent avgift som må betales.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Hvem har snakket om både FW 800 og usb 2 ?? Du sa at det bare var 2 disker med FW 800. Hvorfor bringer du usb inn i dette?? :hmm:

Jeg påsto ikke at det kun fantes to eksterne kabinetter med FW800. Jeg sa at det er skjeldent og at så vidt jeg vet så finnens det bare to stk. Det utelukker ikke at det finnes flere som jeg ikke vet om (noe du nå har bevist).

 

Jeg bringer forsåvidt inn USB2 siden de fleste ønsker å kunne bruke det eksterne diskkabinettet på mange forskjellige datamaskiner og da er USB2 et must fordi det er langt i fra alle som har firewire. Når tråsdtarter spør hva som er best så må jeg få lov til å si "ja takk begge deler" siden det vil sikre både kompatibilitet med alle nyere datamaskiner og høyest mulig ytelse til den datamaskina man kobler disken opp mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...