Gå til innhold

Bygging av RAID 5-oppsett


piit

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter her med et Mylex DAC 960PDU SCSI RAID-kort (etter hva jeg kan se). Har satt opp fire 9,2GB-disker i RAID 5, og nå står det "Initialize System Disk: x%" (Bygging av RAID-oppsettet, vil jeg tro?). Slik har den stått i en times tid nå, og den er bare kommet til 35%. Er det meningen at det skal ta så lang tid?

 

Senere skal jeg også sette opp de resterende 17 18,2GB-diskene i RAID. Har ikke bestemt meg for hvilket RAID-nivå jeg skal kjøre på disse ennå. Tips?

 

 

Takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Sitter her med et Mylex DAC 960PDU SCSI RAID-kort (etter hva jeg kan se). Har satt opp fire 9,2GB-disker i RAID 5, og nå står det "Initialize System Disk: x%" (Bygging av RAID-oppsettet, vil jeg tro?). Slik har den stått i en times tid nå, og den er bare kommet til 35%. Er det meningen at det skal ta så lang tid?

 

Senere skal jeg også sette opp de resterende 17 18,2GB-diskene i RAID. Har ikke bestemt meg for hvilket RAID-nivå jeg skal kjøre på disse ennå. Tips?

 

 

Takk for alle svar. :)

Har du noen 18,2GB-disker til meg eller, siden du hadde så mange? :whistle:

Lenke til kommentar
Hei,

 

Sitter her med et Mylex DAC 960PDU SCSI RAID-kort (etter hva jeg kan se). Har satt opp fire 9,2GB-disker i RAID 5, og nå står det "Initialize System Disk: x%" (Bygging av RAID-oppsettet, vil jeg tro?). Slik har den stått i en times tid nå, og den er bare kommet til 35%. Er det meningen at det skal ta så lang tid?

 

Senere skal jeg også sette opp de resterende 17 18,2GB-diskene i RAID. Har ikke bestemt meg for hvilket RAID-nivå jeg skal kjøre på disse ennå. Tips?

 

 

Takk for alle svar. :)

TTT ja og RAID oppbyggingen tar nok sin del av tia...

 

Hvordan du skal sette opp resten av diskene er jo helt opp til hva du skal bruke dem til og hvor stor sikkerhet du er ute etter.

Lenke til kommentar
Hvordan du skal sette opp resten av diskene er jo helt opp til hva du skal bruke dem til og hvor stor sikkerhet du er ute etter.

Skal brukes til bakcup for de andre PCene i huset her, så sikkerhet er rimelig viktig. Lønner seg kanskje å kjøre RAID5 her også, da. Eller hva?

Lenke til kommentar
Senere skal jeg også sette opp de resterende 17 18,2GB-diskene i RAID. Har ikke bestemt meg for hvilket RAID-nivå jeg skal kjøre på disse ennå. Tips?

Raid5 er nok ganske overlegent når det kommer til så mange disker. Men det er begrensninger på hvor mange disker du kan kjøre på en SCSI raid-kontroller. De største kablene tar "bare" 15 disker. Jeg ville nok også kjørt med et par "hot spare" for å være sikker.

 

Eksempel: 15 stk 18,2GB-disker med 2 stk "hot spare" vil gi (15-2-1)*18,2GB=218,4GB.

 

Det er ikke rare lagringsplassen etter dagens standarder, men så har du sikkert den råeste sikkerheten og hastigheten på diskene i mils omkrets.

 

Hvilke 18,2GB-disker er det snakk om? Cheeta 15K3? 80pins?

 

De siste 2 diskene kan du ha som "cold spare", altså disker du må sette inn manuellt dersom noen av de andre ryker. De som er "hot spare" er hele tiden tilkoblet og tar over for evt. defekte disker øyeblikkelig ved en kræsj.

 

Jeg er også nyskjerrig på hvorfor du skal sette opp et så rått lagringssystem. :p

Lenke til kommentar

Takk for bra svar, Simen1! :)

 

 

Jeg kjøpte meg en gammel Digital Prioris ZX 6000 veldig, veldig, veldig billig. Svær sak på 7U som genererer mer varme enn en badstu! (ugunstig å ha på rommet har jeg funnet ut). Kjøpte den bare for morro, og for å lære. :)

 

Her er settingen med disker: I selve maskinen sitter det sju disker. Fire av de er Seagate på 9,2GB og tre Compaq på 18,2GB. I tillegg er det to eksterne disk-tårn med sju Compaq-disker på 18,2GB som jeg kobler på SCSI-kortet. Alle er 80-pins. Skal ta en nærmere titt på diskene etter hvert. De sitter nemlig inni små kabinett som jeg ikke har giddet skru opp enda.

 

Fant ut nå at konfigurasjonen bare lar meg sette opp maks åtte disker pr. bus (om jeg forstod riktig). Har aldri gjort dette før, så jeg er på prøv-og-feil-stadiet. ;)

Det du nevner med "hot-spare" og "cold-spare" hørtes jo veldig interessant ut. Men kan ikke si jeg ser noe som ligner det i konfigurasjonen. Får undersøke litt mer.

 

Si ifra om dere trenger mer informasjon, så skal jeg prøve så godt jeg kan å få tak i det. :)

Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

 

Jeg gikk for oppsettet du foreslo, Simen1. :) Etter litt googling fant jeg ny firmware/BIOS til kortet, og da dukket det opp nye muligheter i konfigurasjonen. (Den gamle firmwaren var fra 1998!) Hadde ingen valg for "hot-spare" som du nevnte, men "standby drive". Tipper dette er det samme.

 

Nå har den stått i ca 20 timer for å bygge RAID-oppsettet, og det er fremdeles ca 20% igjen. Så får vi se hvor bra det funker når den er ferdig.

 

 

Takk for alle råd og innspill. :)

Lenke til kommentar
Nå har den stått i ca 20 timer for å bygge RAID-oppsettet, og det er fremdeles ca 20% igjen. Så får vi se hvor bra det funker når den er ferdig.

Det var da lang tid for så lite volum! Jeg formaterte et RAID volum med 3 x 250GB S-ATA disker satt opp med software RAID i Windows Server 2003 og det var ferdig formatert på ca 20 timer. Da hadde jeg et volum med 500 GB tilgjengelig plass og en disk kan ryke uten at jeg mister data.

Lenke til kommentar
Det var da lang tid for så lite volum! Jeg formaterte et RAID volum med 3 x 250GB S-ATA disker satt opp med software RAID i Windows Server 2003 og det var ferdig formatert på ca 20 timer. Da hadde jeg et volum med 500 GB tilgjengelig plass og en disk kan ryke uten at jeg mister data.

Tja, jeg har ikke snøring. Første gang jeg gjør noe slikt. Kanskje pga. antallet disker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...