Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken port skal jeg sperre for dc++?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken port må må jeg sperre for å forhindre bruk av dc++ på nettverket mitt?

Hvordan kan jeg velge flere porter, da det bare er ei linje der? kan jeg bruke ; imellom portene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvilken port må må jeg sperre for å forhindre bruk av dc++ på nettverket mitt?

Hvordan kan jeg velge flere porter, da det bare er ei linje der? kan jeg bruke ; imellom portene?

Dette er nok en jobb for brannmuren i nettet ditt.

Hvilken brannmur bruker dere?

Skrevet
Hva med å avinstallere programmet, eller forklare bedre??

Han sa ikke at han ville forhindre DC++ KUN på sin egen PC, men på hele nettverket.

Dette er nok en jobb for brannmuren i nettet ditt.

Hvilken brannmur bruker dere?

Dette tror jeg han vet, ettersom han ikke spurte hvordan han skulle sperre bruk av DC++, men hvilken PORT han trengte.

Men uansett... Har du sjekka settings på DC++? Kanskje det står noe om portinstillinger der?

Skrevet

Det gjelder en d-link router, der kan jeg angi hvilke porter som skal sperres av, velger jeg feks 1863 så stopper msn min opp. Det er korrekt.

Men hvilken port skal jeg velge for dc++, har prøvd 1411-1413 og 1214, men kommer fortsatt inn på dc++...

Poenget er at vi er 10stk på nettet, og hvis alle skal sitte på dc++ kan det gå litt treigt, selv på en 2mbits linje.

Så da tenkte jeg at jeg kuinne sperre av dc++, iallefall om dagen. La den stå på om natten, men hvilke porter?

Skrevet

Hmm... Skyt meg om dette er et ekstremt tåpelig forslag, men hva med å sperre ALLE portene, og bare åpne de som trengs? F.eks. åpne en port for IRC, MSN, evt. onlinespill, etc., og la resten være stengt?

Skrevet (endret)

jepp tror du sliter litt her da du kan bruke dc++ både i passive mode(uten porter*) og i active mode(hvor du kan velge port)

løsningen ligger vel i å sperre samtlige utenom de du må ha åpne til nettleser og mail etc

*den må jo bruke en port for det, spm er bare hvilken?

edit: i passive hos meg bruker den 3892 og opp til 3896, samt 3906

så hvis du sperrer for disse + 1412 skal du velge ha begrenset adgangen rimelig bra

Endret av Grokster
Skrevet

Sorry..trodde dette gjaldt et større nettverk, og hvis man vil sperre for fildeling så står det da gjerne en boks nede på serverrommet som tar seg av dette.

Viser seg at fildeling ikke er helt forbudt i denne sammenheng, men det burde foregå på natta....

Med et nett på 10 brukere så ville jeg fortalt hver enkelt at fildeling på dagtid er et problem fordi det bruker mye båndbredde. Om ikke dette hjelper så ville jeg ikke hengt meg så mye opp i porter, men heller satt opp en maskin i mellom lan'et og internett, og satt en schedule på hvilke programmer som kan bruke så og så mye båndbredde til enhver tid. Finnes enkle programmer for dette...........

Skrevet

De 10 andre som bruker nettet "ditt", betaler de deg for bruk eller er det du som spanderer?

Det å sperre for tjenester er jo ikke riktig ovenfor de som bruker dette med mindre du informerer dem om det, samt at det blir enighet om at dette er riktig å gjøre. Personlig synes jeg de burde betale mindre om du nekter dem ett fullverdig produkt om du aktivt stenger for dette. Hadde en ISP gjort dette (stengt for DC+ eller lignende apps) ville det blitt panikk her på forumet ville jeg tro ;)

Er det derimot du som spanderer hele linja så skjønner jeg godt at du vil gjøre nettet litt mer levelig for deg selv.

Skrevet

Vel, det er en måte å sperre det meste på, legg inn en aksessliste hvor du sperrer alt bortsett fra definerte destinasjons porter. For eksempel tillatt destinasjonsport 25, 53, 80, 110, 443. Dette skulle la deg bruke SMTP, DNS, HTTP, POP3, og HTTPS/SSL/TLS. Dersom det er noen som trenger en annen tjeneste så kan du åpne etter hvert, og gjerne bare for maskiner med en viss fra adresse, For eksempel FTP er port 20 og 21, SSH er 22, telnet er 23, IMAP er 143... Dette er selvsagt en ganske restriktiv måte å filtrere på, men siden det er mye vanskeligere for en bruker av et nedlastningsprogram å endre hvilke porter man må koble seg til på andre siden enn porter hos seg selv, vil dette kunne virke.

Selvsagt er det triks for å unngå selv dette, men det krever noe kunnskap, og gjerne noen ressurser på utsiden.

Alternativer til dette er å sette opp ett system som begrenser hvor mye båndbredde en bruker kan ta, eller sette opp en sentral server for nedlastinger(bare lovlige ting selvsagt...) og bare gi den rettigheter til å koble seg ut. Da kan brukere be den maskinen om å laste ned ting og man slipper att alle kjører sin egen klient, når nedlastingen er ferdig kan de hente den fra den maskinen. Fordelen med dette er jo at man slipper att flere henter ned det samme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...