Gå til innhold

Nytt hk + pros = dønn USTABIL; trenger hjelp!

Exorchist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp skrudd sammen den pc'en som står i signaturen. MEN! Den er totalt ustabil. Først mistet jeg nesten 80GB(!) med personlige data, så crasha en frisk installasjon av winxp så det ikke kunne boote, og nå crasher ALLE 3D-apps jeg kjører.

Jeg skjønner INGENTING! Har innstallert nyeste BIOS på HK, installert det jeg kommer på av drivere/updates, etc.. Det som er typisk er at maskinen krasjer i "scene-skiftet" mellom de to første rundene av 3Dmark01/03. X2 rolling demo crasher mot slutten. Aquamark crasher mot slutten. Etc... Er jo håpløst dette! :no:

CPU'en ligger på ca 60 grader under load, men får den ikke lavere, selv ikke med åpent kabinett. PC'en er FULLSTENDIG stabil, helt til jeg kjører noe 3D-greier. AGP-aperture size = 128MB, AGP@8x, SBA = enabled. Nyeste omega-drivere til skjermkort. Lydkortet har jeg ikke innstallert enda.

Hjelp meg!

Simen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på om det kan ha noe med varmen å gjøre. har samme cpu og vifte/ribbe som du har en temp på 42 grader. sjekke om du har satt kjøleribba riktig på plass.

Skrevet

Hva er det du egentlig har gjort ... syns det er litt vanskelig å tydet det ut fra posten din.

Skifta du hovedkort og CPU? Og så funka ikke XP mer? Det er jo ingen nyhet. Skifting av HK medfører gjerne reinstall av XP, så her har du gode sjangser på en kontrollert reinstall.

Hvilke ting er satt til Enable i BIOS Advanced Settings osv? Prøvd å laste inn "Bios defaults" ? Kan være at noen timings ol. kan være i overkant stramme for maskinen ... eller som nevnt tidligere i tråden; varme og feil på minnet.

Skrevet

Dette er 3. gang jeg prøver å skrive ett og samme svar! (møkkaforum?)

Jeg har fått nytt HK+pros+ram. Dette kjøres på default alt sammen, og det er kun i 3D-apps at det klikker. Maskina har stått på i over et døgn, og flere benchmarks har klikka, men maskina holder det gående.

Skjønner ingenting jeg nå. Nuh skal jeg ihvertfall memteste litt. Poster resultater så fort som mulig.

Simen

Skrevet (endret)

Da har jeg kjørt memtest 2 ganger. Kan noen forklare meg hva progget gjør? Hva det tester?

For på pass 1 fikk jeg ca 20000(!) feil, mens på pass 2 var den på over 120000(!!) før progget var kommet til 67%... Begge gangene startet det etter at pass'et var kommet til ca 55-60%.

Er ram'en fucka? Så prog som fyller opp ram'en klikker?

Simen

Edit: CSS stress-test kjører fint, men selve spille får XP til å reboote. Trur faen ikke det er varmen. Virker nesten som om minnet er fucka, eller hva?

Endret av Exorchist
Skrevet

får du en masse feil i memtest86, så tyder det jo på at minnet kan være defekt..

har du flere minnebrikker? i så fall, test en og en.

det første som slo meg etter å ha lest forklaringen din, er jo at 3d motoren på skjermkortet er defekt siden den krasjer kun i 3d aplikasjoner...

Skrevet

Det som er greia var at skjermkortet funka NYDELIG på det gamle hk/pros, så jeg tviler på at skjermkort er fucka. Det virker som om applikasjoner som fyller opp minnet crasher. For stress-test'en til source fyller vel ikke opp en 512MB brikke, mens selve CSS vil vel benytte seg av alt, + litt til?

Er utrolig frustrende. Jeg vet ikke hvilket at memtest-resultatene som jeg skal se etter, men uansett fikk jeg minimum 20000 feil, burde jeg ringe PS og få dem til å sende en ny?

Simen

Skrevet
Da har jeg kjørt memtest 2 ganger. Kan noen forklare meg hva progget gjør? Hva det tester?

For på pass 1 fikk jeg ca 20000(!) feil, mens på pass 2 var den på over 120000(!!) før progget var kommet til 67%... Begge gangene startet det etter at pass'et var kommet til ca 55-60%.

Er ram'en fucka? Så prog som fyller opp ram'en klikker?

Simen

Edit: CSS stress-test kjører fint, men selve spille får XP til å reboote. Trur faen ikke det er varmen. Virker nesten som om minnet er fucka, eller hva?

Der har du nok svaret ditt.

Jeg tipper på at RAM'en er defekt.

Prøv annen RAM, evt. prøv din RAM i en annen PC.

Skrevet

Har ikke flere brikke å teste med (ikke på 400MHz ihvertfall). Ringte PS, og de sender en ny brikke i dag (han ville egentlig ikke, men jeg maste, hehe), så da håper jeg den vil løse problemet.

Mannen på PS mente også at memtest ga forklaringen på problemet; defekt minne etter ca 320/325MB..

Kjedelige greier å få defekt utstyr (eller halv-defekt i dette tilfellet). Men jeg tror faktisk jeg skal klare å kjøre spill/progs som ikke utilizer mer enn 200-250MB ram..

Simen

Skrevet

Hadde tilnermet likt oppsett som deg, og hadde også store problemer med det.

Men jeg løste problemet midlertidig ved og sett rammen ned til 333Mhz :( og sette ned timingsene :( Til jeg fikk kjøp meg corsair minne som var anbefalt av HK levrandøren :thumbup:

Så du kan jo prøve og sette ned minnet i BIOS mens du venter på den nye minnebrikken fra PS.

Skrevet

Men jeg løste problemet midlertidig ved og sett rammen ned til 333Mhz :( og sette ned timingsene :( Til jeg fikk kjøp meg corsair minne som var anbefalt av HK levrandøren :thumbup:

Så du kan jo prøve og sette ned minnet i BIOS mens du venter på den nye minnebrikken fra PS.

Det gir jo bedre ytelse på et XP system (ikke 64-system) med 333MHz og lavere timings enn 400 og høye timings, så ....

Skrevet

HELTEN MIN!

Nå har jeg et stabilt system, riktignok på 333MHz, men det er stabilt. Ringte gutta på support hos PS igjen, og de mente samme som deg; brikka klarer ikke kjøre på oppgitt hastighet. Da blir det XP 2200+ m/512kB cache frem til jeg får andre brikka

JEG76: greit nok det, men XP3000+/200MHz har 10,5 multiplier. Det gir meg 1750MHz/2200+ på 333 MHz, ikke akkurat bra for en proc på 2100MHz/3000+..

Nå håper jeg bare at den nye brikka vil løse problemet.

Simen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...