Gå til innhold

Prosjekt stillhet......stille pc, er det mulig?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Nå spør jeg om hjelp!

 

Jeg har bygget x antall pcer opp gjennom årene men nå vil jeg prøve å bygge

meg en pc som er veldig rolig. Er veldig lei av konstant sus på kontoret mitt hjemme. Så nå ber jeg derfor om litt hjelp fra dere.

 

Pcen min er ikke gammel og vil derfor prøve å benytte meg av flere av disse

delene der det er mulig og heller bytte ut kun støy kildene.

Ser for meg å bytte ut kabinettet med et litt mer moderne med sidedør med glass.

Så det kan godt være chieftec men er åpen for forslag.

Vifter, hardisker, strømforsyning, prosessorvifte, skjermkort osv osv kan byttes ut.

 

Slik jeg tolker det nå så er alle disse støykilder nå. Og lyden fra pcen min

er utrolig høy og irriterende. Kan jo nevne at jeg har en Dell Optiplex P3, 1,2 Ghz

også men den hører jeg ikke står påslått en gang. Mens min hører jeg gjennom

døren hvis jeg står ute på gangen. Dette vil jeg nå bli kvitt.

 

Håper noen her kan hjelpe meg med noen gode forslag på hvordan jeg skal

bli kvitt problemet. Og hvis det er noen som kan forslå hvordan jeg skal få ned

tempraturen i rommet så er det også bra. For nå varmer denne pcen så mye at

etter 2 timer så har jeg sikkert 36 grader i rommet og renner nesten vekk.

 

Pcen blir mest brukt til foto og videoredigering + litt spill men ikke så mye.

 

Dette er pcen min nå:

 

Kabinett: Chieftec, ca 2 år gammelt med orginal 300w strømforsyning

Kabinettdemping: har kjøpt lyddempingsmatter og montert i kabinett

Ekstra vifter: 2 stk 80x80 mm standard vifter for gjennomtrekk

Hovedkort: Abit IC7-G

Prosessor: Intel Pentium 4, 3 Ghz med en eller annen vifte som skulle være bra men som......

Minne: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit

Skjermkort: ATI Geforece 4 Ti, 4600, 128 mb

Hardisker: 3 stk 160 GB WD 7200 og 2 stk 200 GB WD 7200

Hardisk skuff: Chieftec i aluminium med 1 vifte

 

Så da er det bare å komme med råd og jeg setter pris på alle forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo farlig fristende å nevne vannkjøling som et alternativ her da!

Da vil du i alle fall bli kvitt svært mye høyfrekvent(?) viftestøy.

 

WD-diskene er vel ikke akkurat kjent for å være av de mest stillegående heller?

De jeg har vært borti gir i alle fall fra seg en ganske sjenerende "lagerlyd" etterhvert som de blir litt eldre. Dette gjelder nok andre disker også, men jeg tror nok dessverre WD tar prisen der. Foreslår derfor bytte av disker.

 

Legger du noen ekstra kroner på bordet, så får du også kjøpt svært stillegående PSU.

 

Da bør du vel ha kommet ganske langt på vei, om du gjør alvor av dette?

 

Skal du ta´n heelt ut, så anbefaler jeg deg å lese her:

 

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=149887

 

Men, slikt krever et visst håndlag, for å si det mildt......

Lenke til kommentar
Skal du ta´n heelt ut, så anbefaler jeg deg å lese her:

 

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=149887

 

Men, slikt krever et visst håndlag, for å si det mildt......

Hehe...ja der bør du være sikker og stødig på lillefingen.

 

Men tror det er litt for avansert.

 

Når det gjelder vannkjøling så tror jeg at jeg holder med vekke

fra det foreløpig. Tror heller jeg vil prøve å skifte ut vifter og så.

Lenke til kommentar

1. Finn ut hva som støyer, og bort med det. :)

2. Diskskuffen må bort. Sånne små vifter må unngås.

3. Kjøleren på Northbridge på hovedkortet byttes ut med en passiv kjøler, f.eks en Zalman.

4. Tipper de diskene lager mye høyfrekvent og irriterende lyd, prøv å dra ut strømkontakene på alle diskene og start opp PC-en.

5. Med diskene fortsatt koblet fra, koble fra alle viftene prøv en og en om gangen. Gjelder også skjermkort, dette kan evt tas ut. Det er ikke farlig hvis CPU-viften ikke går noen sekunder, men la det ikke gå for lang tid. Vifta i strømforsyningen vil fortsatt gå, så pass på at du ikke hører denne og tror det er f.eks CPU-vifta.

 

Edit: Du bør investere i en viftestyring også, f.eks Sunbeam Rheobus. Har den selv og er veldig fornøyd med den, bortsett fra at lysene er veldig sterke.

 

Edit en gang til: Det blir jo veldig dyrt hvis du skal bytte alle diskene, hva med å sette opp en filserver?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Kan jo nevne alternativet som jeg ser som det mest reelle. 80mm vifter flytter ikke nok luft. Du sier at tempen i rommet er høy, noe som vitner om lite sirkulasjon i rommet. Slik jeg ser det vil det lønne seg i første omgang å se seg rundt etter kabinettløsninger som benytter seg av 120mm vifter, og har støydempingsmuligheter (både vibrasjonsdemping av HDD og andre løsninger).

 

Med den HW du har burde det la seg gjøre å bruke ett kabinett av denne typen.

 

Det fås også i svart og blått (har vist ikke svart inne ser det ut til).

 

Så kjøper du to 120mm vifter (en foran alle HDD dine (luft inn) og en i bakkant over CPU (luft ut)). Papst er sikre mht støy (også vibrasjonsstøy som er det som er vanskeligst å bli kvitt med billigvifter) f.eks 2 slike: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=4412FGL

 

+ vibrasjonsdempende fester til hver vifte.

 

Deretter skaffer du deg en PSU som har 120mm vifte, så stor som mulig da den vil støye mer desto mer du presser den. Ut ifra dine specs vil en Fortron-Source FSP400-60PN(PF) nok være ett godt valg.

 

Deretter tar du støydemping fra ditt gamle kabinett og tilpasser til det nye om det er mulig, dersom det ikke er mulig (umulig å få teipen av flatene) blir det noen kroner ekstra på det også....

 

Som en avslutning ville _jeg_ ha kjøpt en 25x40 alu plate (fra clasohlson) som er akkurat stor nok til å dekke over innsiden av støydempingen som er vendt mot HK og festet den med borrelås på støydempingen for å minske luftmotstanden og støvdannelsen på dempingen. Har gjort det selv, og fått bedre temp uten at støyen tar overhånd (IOM platen er festet "løst"). IKKE skru en slik plate på, da forplanter støyen seg via festene.

 

Anyways, når en regner litt på det blir det ikke spesielt mye rimeligere enn vannkjøling med laaaange slanger (radiator i ett annet rom f.eks ;)).

Lenke til kommentar

Jeg ønsket en stille PC uten å bruke for mye penger. Nå har jeg brukt så mye penger på vifteeksperimenter at jeg kunne fått en über-vannkjøling til samme prisen. :!:

 

Her er mine erfaringer:

1: Ingen overklokking. Du må velge: Overklokking og mye vifter eller plain jane og lav støy.

2: Kjøp gode og støysvake vifter. Det er tre alternativer: Papst, Papst og Papst.

3: Begrens antallet vifter. Jo færre jo bedre: 1 til cpu, 1 til skjermkort, 1 i strømforsyninga og 1 til kabinettet er MAX!

4: Klem til med en god og støysvak strømforsyning.

5: Fjern viftegriller og hindringer foran og bak viftene. Spesielt de utstansede "grillene" i kabinettgodset har alt for lite åpning. De får viftene til å overspeede og da produseres mer støy enn luftstrøm. Skjær dem ut. Enkle trådgriller er greit. Fjern evt. griller på interne vifter, fest løse ledninger slik at de ikke kan komme foran viftene.

6: Kun utsugvifter og kun på baksida av kabinettet. Vifter foran, på sida og på toppen høres mye bedre enn de bak. Hvis du i tillegg har fulgt råd 5 vil store åpninger foran føre lyden fra interne vifter bedre ut av kabinettet.

 

Jeg skar et 12 cm hull foran til innsug. Kjempetabbe. Både cpu-vifte og skjermkortvifte høres bedre enn før.

:blush:

Lenke til kommentar

Her er ihvertfall et heftig utgangspunkt:

 

Kabinett: Thermaltake TSUNAMI m/vindu (kr 1110,-)[/

PSU: Thermaltake 350W Fanless PSU (kr 1271,-)[/

Alternativ rimelig PSU: NorthQ Silent 400W (kr 378,-)

Vannkjøling: Thermaltake Big Water Cooler (kr 862,-)

Ekstra GPU vannblokk: Thermaltake VGA Watercooling (kr 279,-)

 

kr 2500 - 3500,- for komplett kabinett/PSU/Vannkjøling.

Lenke til kommentar
kr 2500 - 3500,- for komplett kabinett/PSU/Vannkjøling.

hmmm...nå begynner flere å nevne vannkjøling.

 

Må være ærlig å si at jeg har aldri vært borti dette før.

Hva er best? vannkjøling eller vifter?

 

Er det vanskelig å bygge med vannkjøling?

Er det noen store farer med vannlekkasje?

 

Blir det mindre støy?

mindre varmeutvikiling?

 

?

?

?

?

Kom med info er dere snille.

 

Er helt grønn når det gjelder vannkjøling!

Lenke til kommentar

Vannkjøling virker som om har blitt slik at gud og herman kan bruke det bare de har litt nevenyttighet. Zalman sin Reserator-1 er vifteløs, i tillegg til at den er ekstern. Da er jo mest mulig av vannet utenfor i tilfelle (mot all formodning) lekkasje. Er alt korrekt satt opp og testet før montering, skal det nok mye til før det lekker (vil jeg tro). Har det ikke selv, men jeg har sett at det begynner å bli såpass "sikkert" (og billig) at jeg vurderer dette selv. Er selv rimelig glad i stillhet :) Evt. hvis du har 10000 og kjøper totalt vifteløst kabinett! www.zalman.co.kr

Lenke til kommentar
Her er ihvertfall et heftig utgangspunkt:

 

Kabinett: Thermaltake TSUNAMI m/vindu (kr 1110,-)[/

PSU: Thermaltake 350W Fanless PSU (kr 1271,-)[/

Alternativ rimelig PSU: NorthQ Silent 400W (kr 378,-)

Vannkjøling: Thermaltake Big Water Cooler (kr 862,-)

Ekstra GPU vannblokk: Thermaltake VGA Watercooling (kr 279,-)

 

kr 2500 - 3500,- for komplett kabinett/PSU/Vannkjøling.

Har lest tester av den "Thermaltake Big Water Cooler". Står at den er VELDIG lett å montere! Tror ikke det skal være noe problem altså.

Lenke til kommentar
kr 2500 - 3500,- for komplett kabinett/PSU/Vannkjøling.

blabla

Vann bedre en vifter? Ja!

 

Mindre støy? Ja! (en stor vifte på lavt turtall= masse luft, lite bråk)

 

Om det er vanskelig? Nja.. har du 514 tommeltotter, ville jeg ikke vandret i den retningen.. man trenger (i de fleste tilfeller) å kutte et hull i kabinettet til radiatoren, men dette gjøres mulig ved hjelp av en dremel o.l.

 

Mindre varmeutvikling? nja.. prosessoren produserer jo like mye varme om den kjører på vann eller luft, men vann hjelper flott på lavere temp(=klokking)

 

Hvis man monterer vannavkjøling på den riktige måten, skal det ikke være noen lekkasjer..

 

håper dette hjalp litt.. =)

Endret av _ammaZ_
Lenke til kommentar
tror nortQ 4001 støyer litt. 4001SE er roligere http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300276&cks=PRL

Ja jeg leste litt på den siden og det ser ut som om de støyer litt.

 

vannpumpen lå på 20db og vifta fra 17 til 21 db.

Dette er jo like høyt som en vifte fra zalman som ligger på ca. 20 db.

 

Skjønner ikke vitsen med å bytte til vannkjøling hvis det bråker like mye.

Lenke til kommentar
Heisann! Jeg kjøpte meg CPU kjøler på www.krollalfa.com, å de er på 18db!! billigere alternativ enn vannkjøling. Kjøper du deg også en av de VGA kjølerne å kjører en stille harddisk så har du jo en sinnsykt stillegående maskin.

eeeeh...nå bor jeg i sandnes og den ligger i trondheim og de skriver følgende:

 

"Dette er ingen nettshop - Alle ordre som effektueres, må hentes i vår butikk"

 

Litt langt å reise kanskje, men viften har jo lav db.

Trodde vannkjøling var kun litt klunking med vann, men den bruker vifter som overstiger den viften som du nevnte her.

Lenke til kommentar

I et standard vannkjølingssystem er støykildene som følger: vifte på radiator (ofte ikke noe problem å fjerne/ha radiatoren i et annet rom) og vannpumpe.

 

BigWater settet har en radiator av "mindre" størelse. Å kjøre den vifteløst med grafikkort og prosessor er kanskje mulig men en 120mm vifte på lav hastighet hører du ikke (spesielt når du har flere Western Digital disker og jeg snakker her av erfaring). Eventuelt kan radiatoren plasseres i et annet rom, men jeg tror ikke det blir nødvendig. Er ikke veldig kjent med BigWater settet men det er godt i pris så du får bra valutta for pengene. Støynivået fra pumpen er nok beskjedent og kommer mest fra viberasjoner. Høres nok knapt hvis den ligger på litt skummgummi, festes vabrasjonsdempende oppheng elns.

 

Lekasje er nesten ikke et reelt problem hvis settet monteres korekt! Lekasjetest over natta før første start osv. Dette er mye omtalt her på forumet.

 

Støydemping og viberasjonsdemping av harddiskene må gjøres hvis de ikke skal erstattes, men det er jo litt arbeid og blir ikke en billig affære.

 

Som tidligere sagt er det fristende å si litt om vannkjøling.

 

Til slutt en generel ADVARSEL: Når du først har fått vannkjøling er du hekta dvs. du klarer ikke stoppe. Har problemet selv :lol:

 

LOZER - beklager skirvefeil og mangler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...