Gå til innhold

Radiator spørsmål om effekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, denne loslitte linken viser at det er best å la viftene blåse (side 3). Men det tilsvarande for ei Papst vifte veit eg ikkje.

Ein annan ting er at viftene gir ein meir turbulent strømmning på blåsesida enn sugesida.

 

356speedster:

Tja, kavitasjon oppstår helst i sentrifugalpumper der væska går over til gass på grunn av hastighet og varme. Høg hastighet gir lavt trykk, dermed fordamper væska. Når hastigheten etterkvart blir mindre imploderer gassen og det kan dannas ein trykkdifferanse på opp mot 4000 bar og temperatur stigning på 500 - 800 grader Celsius. I ei vifte er mediumet gass allerde . . .

Støyen kjem kanskje av at vifta nærmar seg max trykkbelastning, at den ikkje er designa for å suge, eller ein heilt annan årsak.

Lenke til kommentar

Må dere huske at hvis viften tar kjølig luft fra utenfor kabinettet, så igjennom radiator og inn i babinettet, så vil kabinettemperaturen bli høyere, mot ev. kjøligere vann. Hvis du lar viften dytte luften ut av kabinettet gjennom radiatoren og ut av kabinettet, så vil vanntempen troligvis bli litt høyere, men i tillegg så får du en lavere kab. temp.

 

Det beste er å ha radiatoren utenfor kabinettet, eller lage et skille mellom raddisen og resten av kabinettet, som noen på forumet har gjort.

Lenke til kommentar
Vel, denne loslitte linken viser at det er best å la viftene blåse (side 3). Men det tilsvarande for ei Papst vifte veit eg ikkje.

Ein annan ting er at viftene gir ein meir turbulent strømmning på blåsesida enn sugesida.

 

356speedster:

Tja, kavitasjon oppstår helst i sentrifugalpumper der væska går over til gass på grunn av hastighet og varme. Høg hastighet gir lavt trykk, dermed fordamper væska. Når hastigheten etterkvart blir mindre imploderer gassen og det kan dannas ein trykkdifferanse på opp mot 4000 bar og temperatur stigning på 500 - 800 grader Celsius. I ei vifte er mediumet gass allerde . . .

Støyen kjem kanskje av at vifta nærmar seg max trykkbelastning, at den ikkje er designa for å suge, eller ein heilt annan årsak.

Vel, "SUGE" vil den jo gjøre uansett"

Lenke til kommentar

Joda, men missforstå meg rett...

 

For enkelt å skille mellom de to monteringsmulighetene det er med en vifte på en radiator, så regner jeg med at de fleste har denne oppfattningen av begrepene:

 

Blåse = radiator er plassert på trykksiden av viften

Suge = radiator er plassert på sugesiden av viften

 

eller:

 

Blåse = vifte --> radiator

Suge = radiator --> vifte

 

Regner med at du også forstod meg slik, men for å unngå missforståelser er det greit å ta det med "teskje".

Lenke til kommentar

Her er full load testen:

 

Suge effekten

 

CPU 42c

SYS 35c

GPU 38c

 

Her er blåse effekten:

 

CPU 38c

SYS 29c

GPU 34c

 

Det hjelper veldig faktisk. Jeg har da satset paa dette med bil radiator teorien som

er lagd for aa blaase igjenom. Kuttet da et hul i midt etasjen (maxi tower)

plasserte vifta for aa blaase igjenom .

 

Meget effektivt

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...