Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første man trenger er en ide. La oss si f.eks. at du vil lage en GTA-aktig spill.

 

Så trenger du en plattform, dvs. en grafikkmotor som kjører på det systemet du ønsker å lage spillet for (PC, Mac, X-box, hva enn). Denne kan du enten skrive selv i et programmeringsspråk, eller bruke en noen andre har utviklet slik som Quake 3, Half-Life, Doom 3, osv.

 

Deretter trenger du å sette opp en verden spillet skal foregå i. Du må bestemme hvilken fysikk verden skal basere seg på, hvor detaljert f.eks. mennesker skal være (Skal det være mulig å skille mellom hodeskudd og tåskudd?) osv.

 

Til slutt må du designe verden ved hjelp av modeller til folk, biler, hus, landskap, osv, og så lage teksturer for å 'kle' alt sammen. Dette siste punktet tror jeg er det som tar desidert lengst tid når spillutviklere skal lage spill.

 

Verktøyene du trenger er en kompilator (om du skal programmere motoren selv) eller en SDK (om du skal bruke en etablert grafikkmotor), et verktøy for 3D-modellering og en applikasjon for grafikklaging for å lage teksturer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

hihi.

 

Du trenger også et utviklingsverktøy (C++ sikkert)

Av verktøy så er det ganske mange å velge mellom:

 

Programmering:

C eller C++ (Dev-C++, Visual Studio)

Delphi(Pascal) (Borland Delphi)

Visual Basic (Microsoft Visual Basic, Visual Studio)

 

Grafikk:

Photoshop, Photopaint (photoshop er bedre, men også 8x dyrere)

 

3D Modeller:

Alias|Wavefron Maya

Discreet 3D Studio Max

Newtek Lightwave

 

Jeg skriver spillet mitt i C++, og litt assembly i ny og ne.

post-44-1095770378_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det første man trenger er en ide.  La oss si f.eks. at du vil lage en GTA-aktig spill. 

 

Så trenger du en plattform, dvs. en grafikkmotor som kjører på det systemet du ønsker å lage spillet for (PC, Mac, X-box, hva enn).  Denne kan du enten skrive selv i et programmeringsspråk, eller bruke en noen andre har utviklet slik som Quake 3, Half-Life, Doom 3, osv.

 

Deretter trenger du å sette opp en verden spillet skal foregå i.  Du må bestemme hvilken fysikk verden skal basere seg på, hvor detaljert f.eks. mennesker skal være (Skal det være mulig å skille mellom hodeskudd og tåskudd?) osv.

 

Til slutt må du designe verden ved hjelp av modeller til folk, biler, hus, landskap, osv, og så lage teksturer for å 'kle' alt sammen.  Dette siste punktet tror jeg er det som tar desidert lengst tid når spillutviklere skal lage spill.

 

Verktøyene du trenger er en kompilator (om du skal programmere motoren selv) eller en SDK (om du skal bruke en etablert grafikkmotor), et verktøy for 3D-modellering og en applikasjon for grafikklaging for å lage teksturer.

 

Lykke til!

hmm.... hvor skall jeg skrive grafikk motoren hen da i dos?

hvor skall jeg begynne?

Endret av Aadna
Lenke til kommentar

HAHAHA jeg dør.

 

Ler bare jeg tenker på alt du må kunne for å lage en spill du kan ta penger for, og så ler jeg litt til når jeg ser for meg at du trekker deg totalt vekk fra ideen og stikker for å se en film istedenfor.

 

Jeg kan gi deg et tips i tillegg til all flamingen da; les alt du kommer over om programmering (C eller C++), spill-fysikk og grafikk-relatert mattematikk.

Sjekk innom www.gamedev.net , www.flipcode.com og noen linker derfra er sikkert heller ikke så dumme.

Lenke til kommentar

Det som også kan være litt vrient er å få det til å gå glatt (og rask loading)

 

Første koden man skriver er som regel ganske røff i kantene når det gjelder hurtighet, og det tar litt tid å finne ut hva som er lurt (ihvertfall for meg) i begynnelsen så tegnet jeg hele terrenget på nytt(1024x1024 vertices, 9 MB RAM som måtte sendes til GPUen for hvert bilde), nå tegner den bare det som er i nærheten (det er de grønne firkantene på kartet)

 

Det gikk også raskere når jeg fant ut at jeg kan tegne det ytterste med en mindre detaljert index-buffer (triangle array)

 

Men det ser ut til at det blir prosessoren som kommer til å slite (3 GHz Pentium 4) så jeg tror det er mye mer som må bli til effektiv asembly kode, tror ikke alt jeg har skrivi får noen nobelpris i fysikk heller.

Lenke til kommentar
Hva skal det bety, og hvorfor det?

Trenger verden lite portabel programvare som det tar ti ganger lengre tid å skrive?

Det er vel, og kommer sikkert alltid til å være slik at man bruker det når det trengs

som f. eks på håndholdte enheter eller bare gammel maskinvare.

Smak og behag. Men ja, dere har et poeng men jeg føler ikke for å starte en diskusjon. Jeg har mine grunner for å bruke det. Det er vel muligens bare 2% av alle programmere i hele verden som digger assembly. Jeg er en av dem :!:

 

EDIT: Post 250... Stort! Vi går og feirer! :ermm:

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...