Gå til innhold

Problemer med GeForce4 TI4200


sammy70

Anbefalte innlegg

Ser ut som det er et driverproblem med mitt GeForce kort.

 

Problemet oppstår når jeg spiller The Sims 2 og Microsoft's feilmelding sier at driveren ikke kan fullføre tegnoperasjonen. Videre sier feilmeldingen at det er skjermkortdriveren som gjør systemet ustabilt.

 

Det som skjer er at etter 10 - 20 minutter med spilling, blir skjermen helt utydelig med masse forskjellige farger. Må da restarte maskinen.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor dette skjer når jeg har de nyeste driverne. The sims 2 krever directx 9.0c, som er installert og de nyeste driverne støtter dx9.0c. Prøvde også å installer de forrige driverne (nestnyeste), men da kræsja spillet ennå raskere (dx 9.0b støtte bare).

 

Noen som har forslag til løsning/hvorfor dette skjer?

 

Sammy70 :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Samme problem som datter har (dette er da et jentespill?) :p

Mistenker at de (taper-programmererne) som kodet SIMS2 har d**ti i HW som ikke støtter DirectX9 (som Ti-kort ikke gjør);

Tipper "løsningen" er å kjøpe ett nyere skjermkort...f.eks. 9600SE eller FX5200. :(

Lenke til kommentar

I følge Maxis, er det støtte for GeForce4 TI kort.. Mener du at ikke kortet mitt støtter dx9? Har da aldri vært noe problem å spille noen som helst spill helt til nå, så jeg synes jo det er litt rart. Dessuten er det ikke akkurat Doom3-krav til ytelsen heller.. (et spill som jeg kan spille helt greit med samme kort).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jada... alle produsenter sier at det er støtte for ditt. og støtte for datt..

Sikkert ikke direkte løgn, men når det gjelder støtte for DX9 (i *hardware*), ja så har ikke Ti-serien det.. Dette er DX8.1 kort.. Sjekk skjermkort-tabellen i "sticky" i dette forumet...

Skjønte jo problemet da datter klagde over at SIM2 gikk som sirup i forhold til SIMS(1) (som kun krever DX7). Det betyr *software-emulering*.. og da er det jo ikke så rart at ting krasjer...for vi veit jo hvor godt dagens programmerer gidder å teste ting... Dessuten er det jo tidsfrister (leveransedatoer) som skal holdes :p .

Nei du... inntil noen andre her har noen bedre forklaring/råd.. så tror jeg vi bare må bytte ut Ti-kortet med noe billig DX9-kort.. Du har jo rett i at SIMS2 ikke akkurat er så veldig krevende.. eller for å si det sånn.. det er jo ikke akkurat ett "action-spill"...Det behøver dog ikke bety at det krever mye av HW/SW for å kjøre "glatt"...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Samme problem som datter har (dette er da et jentespill?) :p

Det nye spill programmet på TV2 mente at SIMS-serien er en type spill som er for begge kjønn og alle aldre.... Jaja, jeg er ikke helt enig, men noen mener tydeligvis det.

Mistenker at de (taper-programmererne) som kodet SIMS2 har d**ti i HW som ikke støtter DirectX9 (som Ti-kort ikke gjør);

Tipper "løsningen" er å kjøpe ett nyere skjermkort...f.eks. 9600SE eller FX5200. :(

Dette høres for dumt ut. Hvor gammel er du egentlig? :roll:

Dx8 holder i massevis for denne typen spill og det går fint å kjøre DX9-spill på Dx8 skjermkort også. Man går selvfølgelig glipp av en del av de visuelle effektene da, men det spille liten rolle for veldig mange.

 

Nytt skjermkort er en dårlig løsning så lenge det gamle duger fint. (når han får rettet driverproblemet). Skjermkort av de typene du foreslår er i hvertfall ikke noe bedre enn det han har fra før. Begge de du foreslår yter mye dårligere enn det kortet han har føra før og kan ikke bruke Dx9-egenskaper på grunn av ytelsen. En "oppgradering" til disse vil altså være å kaste penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar

Har fått akkurat samme problemet med mitt Asus Ti4200 kort. Har hatt det liggende en stund og skulle nå installere det til en kamerat av meg. :yes:

 

Med de originale driverene gikk det ca 3 min får maskinen restartet og en feilmelding kom opp "kan ikke tegne opp......." så fikk jeg beskjed om at det var mest sannsynlig driverene som måtte oppdateres. Oppdaterte driveren men det hjalp ikke. Maskinen restarter og samme feilmelding kommer opp selv om en bare sitter og klikker inn og ut av mapper. Har ikke noe peil på hva det kan være men vil gjerne ha noen tips jeg og ... :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mistenker at de (taper-programmererne) som kodet SIMS2 har d**ti i HW som ikke støtter DirectX9 (som Ti-kort ikke gjør);

Tipper "løsningen" er å kjøpe ett nyere skjermkort...f.eks. 9600SE eller FX5200. :(

Dette høres for dumt ut. Hvor gammel er du egentlig? :roll:

Dx8 holder i massevis for denne typen spill og det går fint å kjøre DX9-spill på Dx8 skjermkort også. Man går selvfølgelig glipp av en del av de visuelle effektene da, men det spille liten rolle for veldig mange.

Er nok eldre enn du antar.. :p Og jeg tror du har misset poenget mitt, men jeg kan jo ta fryktelig feil.. det har hendt før.. Det bør vel være opplagt? at et kort som har støtte i HW for DX9 vil fungere langt bedre enn ett kort som ikke har det i spill som krever DX9. Eller?

Hva skjer når koden i SIMS er basert på DX9? At driverne velger en annen kode-path?

Kan det da hende at det oppstår problemer som ikke ville oppstått dersom kortet har støtte i HW (= annen kode-path).

Belær meg dersom jeg tar helt feil her.. :p

Nytt skjermkort er en dårlig løsning så lenge det gamle duger fint. (når han får rettet driverproblemet). Skjermkort av de typene du foreslår er i hvertfall ikke noe bedre enn det han har fra før. Begge de du foreslår yter mye dårligere enn det kortet han har føra før og kan ikke bruke Dx9-egenskaper på grunn av ytelsen. En "oppgradering" til disse vil altså være å kaste penger ut av vinduet.

Jeg er smertelig klar over at de korta jeg foreslo i utg.pkt. er dårlige kort i forhold til Ti4200. Ironi er en vanskelig ting...og jeg skal prøve å moderere ordbruken

Greit? ;)

 

Har ett TI-4400, det funker helt fint med Sims 2,

Prøv å installer nye drivere

Hmmm.. hvilken driverversjon er dette? Og merker du ikke noe "lagging" i spillet?

For SIMS2 går som "sirup" i enkelte sekvenser på min datters PC, som forøvrig er en XP 2500+ på ett KT600-basert HK. Burde holde i massevis egentlig for ett slikt spill.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kan bare legge til at HK er ASUS A7N8X v.2.0 Deluxe, CPU xp2500+, 512 RAM.

 

Burde vel ikke være noe problem å spille SIMS 2 med dette oppsettet?? De minuttene jeg får spillt, glir det helt fint og uten problemer. Det må da være driverne som har skyld i dette.

 

[TL1000S] Skjønner hva du mener i henhold til dx HW, men tror det må være andre løsninger enn å bytte kort.

 

Skal prøve å reinstallere driverne. Får se hva som skjer da.

 

Takker for svar så langt og tar gjerne flere innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
La meg bare si;

 

Dette spillet er spillbart for meg, med et Geforce 2MX-kort! Jeg sier ikke mer.

 

(nå er endelig et nytt kort på vei..)  :thumbup:

 

Edit: Med andre ord, INGEN grunn til å kjøpe nytt kort, trådstarter!

Har samme kort selv på en annen maskin sammen med en duron 900... Skal teste det ut i løpet av dagen, men det virket greit da jeg installerte spillet i går kveld. Har forøvrig lagt inn de samme driverne på mx-kortet som på TI4200-kortet. Skal bli artig å teste..

Lenke til kommentar

Har du et Gainward kort? Det var en del hardware problemer med dem da de kom ut. Det var to hovedtyper feil:

 

- Dårlig kjøling

- Dårlige kondensatorer

 

Jeg fikk selv byttet inn et pga at en kondensator gikk i stykker. Typiske symptomer er rosa streker og annet i skjermbildet. Mitt kort ble dog helt svart. Jeg fikk byttet mitt i et nytt tilsvarende.

Lenke til kommentar

etter feilmeldiger skulle man tror at det var kortet ditt.men jeg hadde også samme feilmelding.først frøs lyden,så ble skjermen svart etter noe sek.fikk da tilbakemelding om tengneopprasjon ikke kunne fullføres..!

 

men det viste seg at mitt hk ikke støttet agp x8 og fastwrite kunne ikke være på.så prøv agp x4 og fastskriv av.

Lenke til kommentar
Har du et Gainward kort? Det var en del hardware problemer med dem da de kom ut. Det var to hovedtyper feil:

 

- Dårlig kjøling

- Dårlige kondensatorer

 

Jeg fikk selv byttet inn et pga at en kondensator gikk i stykker. Typiske symptomer er rosa streker og annet i skjermbildet. Mitt kort ble dog helt svart. Jeg fikk byttet mitt i et nytt tilsvarende.

Er faktisk et Gainward kort..

Rosa er en av fargene ja.

Noen måter å sjekke om det er noen feil på kortet? Kondensator-feil?

Synes kanskje kortet blir varmt ja. Har i hvertfall slitt med varm pc lenge.

Lenke til kommentar
Har du et Gainward kort? Det var en del hardware problemer med dem da de kom ut. Det var to hovedtyper feil:

 

- Dårlig kjøling

- Dårlige kondensatorer

 

Jeg fikk selv byttet inn et pga at en kondensator gikk i stykker. Typiske symptomer er rosa streker og annet i skjermbildet. Mitt kort ble dog helt svart. Jeg fikk byttet mitt i et nytt tilsvarende.

Er faktisk et Gainward kort..

Rosa er en av fargene ja.

Noen måter å sjekke om det er noen feil på kortet? Kondensator-feil?

Synes kanskje kortet blir varmt ja. Har i hvertfall slitt med varm pc lenge.

En test til er om det er 64 MB utgaven, for 128MB utgavene har vistnok ikke dette problemet, ihvertfall ikke som jeg kjenner til.

 

Hvis du har kvitteringen for ditt kjøp, så henvend deg til dem og be om retur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...