Gå til innhold

hvorfor ikke CCD?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her om dagen leste jeg på nettet, og til stor glede oppdaget jeg at nikon D2x har kommet ut. Det virker som et utrolig godt kamera, men jeg reagerte på at de bruker CMOS bildebrikke! Bruker ikke Nikon bare CCD?

 

Jeg vet Canon bruker CMOS på så å si alle sine kameraer, men etter hva jeg har hørt er den type bildebrikke god på å spare strøm, men den har stor begrensning på utnyttelse av bildekvalitet. Altså at den har sine begrensinger. Er det riktig? Eller har CMOS-brikken nå blitt utviklet?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Her om dagen leste jeg på nettet, og til stor glede oppdaget jeg at nikon D2x har kommet ut. Det virker som et utrolig godt kamera, men jeg reagerte på at de bruker CMOS bildebrikke! Bruker ikke Nikon bare CCD?

 

Jeg vet Canon bruker CMOS på så å si alle sine kameraer, men etter hva jeg har hørt er den type bildebrikke god på å spare strøm, men den har stor begrensning på utnyttelse av bildekvalitet. Altså at den har sine begrensinger. Er det riktig? Eller har CMOS-brikken nå blitt utviklet?

 

:hmm:

CMOS sensorer er kommet dithen at de ikke lengre (nødvendigvis) står tilbake for CCD i billedkvalitet, og siden de er billigere ønsker derfor de fleste produsenter å gå over til de.

 

Nikon har forøvrig jobbed med CMOS sensorer lenge, D2h er også basert på en CMOS (LBCAST) sensor.

Lenke til kommentar

CMOS er enkelt å produsere og man kan legge inn andre kretser på chipen og spare enda mere penger.

 

Der man vil ha maksimal kvalitet uten tanke på pris så brukes CCD. I dag får man omentrent samme kvalitet på CMOS og CCD hvis prisen er den samme. Til neste år så får man antakelig betydelig bedre kvalitet/prisforhold fra en CMOS brikke.

 

Hvis du tar en vanlig RAM brikke og eksponerer silisiumet så vil den kunne fungere som en bildebrikke av lav kvalitet (men med veldig høy oppløsning) hvis du fokuserer et bilde på overflata. Det vil si 128 MPiksler for 100 kr. En CCD brikke med 128 MPiksler vil ha en astronomisk pris, uansett kvalitet.

Lenke til kommentar

Nikon utvikler ikke sine egne brikker. De kjøper dem fra andre produsenter. Derfor er de litt prisgitt hva som finnes på markedet. Dersom det beste i markedet for et spesielt kamera er en CMOS, så er det jo naturlig at Nikon bruker det.

 

Canon utvikler sine egne sensorer, og er derfor mer bundet opp til én teknologi.

 

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...