Jump to content
Sign in to follow this  
rioi

litt problemer med oppstart

Recommended Posts

Det ser ut som du bruker feil driver til skjermkortet ditt. Har du flere skjermkort?

Eventuelt er konfigureringen feil (BusID har feil verdier). Hvis du gir oss litt informasjon om hva slags skjermkort du har og du klarer å vise de delene i /etc/X11/XF86Config som begynner med 'Section "Device"' hadde vi kunne hjolpet bedre.

Dette er bare antagelser, det er veldig vanskelig å si utifra kun det skjermbildet, det kan være mye rart.

Når jeg går inn i filen xf86config starter starter en setup av diverse ting. Når jeg kommer til skjermkortet og velger at jeg vil velge fra ei liste står ikke ati radeon på den lista. hva skal jeg gjøre for å få satt på riktig skjermkort?

Da velger du vesa som skjermkort (støtter alle vanlige skjermkort), etterpå redigerer du setup filen manuelt:

Du åpner filen /etc/X11/XF86Config-4 med editor, så blar du nedover til en seksjon som heter "device", her er det en variabel som heter driver, der bytter du ut 'vesa' med 'radeon'.

evt. kan du gjøre det med sed:

# sed s/vesa/radeon/ /etc/X11/XF86Config-4 > /etc/X11/XF86Config.new

# mv /etc/x11/XF86Config.new /etc/X11/XF86Config-4

Hmm.. Går den ann å installere kudzu (RedHat sin hw detection (samme som brukes av knoppix så vidt jeg vet)) på debian? Den har alltid gjort en god jobb med min pc (minus et isa-lydkort i fc2. men det er fikset nå)