Pastor Lorentzen Skrevet 21. september 2004 Rapporter Del Skrevet 21. september 2004 En gjennomsnittlig spillanmeldelse følger denne malen: - Intro (spillets bakgrunn) - Litt om historien - Grafikken - Lyden - Spillbarheten - Oppsummering I mine øyne burde en spillanmeldelse blande alt sammen til et essay om spillanmelderens inntrykk av spillet, istedetfor slavisk å følge denne oppskriften som altfor mange spillanmeldere gjør. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 21. september 2004 Rapporter Del Skrevet 21. september 2004 Fine tanker det der, men konsekvensen kan lett bli anmeldelser som bare svever ut i ingenting. Tror mange lesere setter pris på en temamessig oppdeling, og jeg tror også at en slik oppdeling kan hjelpe mange omtalere med å være konkrete. "Kreative" omtaler er selvfølgelig ofte bedre lesestoff enn oppskriftssakene du beskriver, men det betyr ikke at de ikke samtidig lett kan være mindre informative, i hvert fall ovenfor dem som ikke har tid til å sette seg ned og lese skikkelig gjennom uansett. Når det gjelder debatten om at alt var bedre før, så har den delvis noe for seg, siden alt handler om penger i stadig større grad. Men tar man for seg spillårene rundt 1990 og i dag, ser man lett at det igrunn utkommer omtrent akkurat like mye godt som før - om enn fra andre, nye utviklerstudioer, eller i andre, nye former. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. september 2004 Rapporter Del Skrevet 21. september 2004 (endret) There weren't any 3D games until Wolfenstein 3D came along Stellar7 var fullstendig 3D, og det er fra 1991 (Wolf3D er fra 1992) Dessuten har det alltid vært mye gerier rundt grafikken, "Wow! Space Quest 4 har 256 farger!" En ble imponert av Commander Keen(ID Software) fordi den "smoothscrollet" glatt på en 286. Selvsagt er ikke grafikken viktig i et spill i seg selv, men det er grafikken som gir førsteintrykket, ikke gameplay, derfor er grafikken så viktig allikevel. Alt var ikke mye bedre før, eneste forskjellen er at det er svært få som lager småspill nå, før så fantes det bare småspill (utenom Sierra spill, delvis Epic Mega Games og Apogee) Snarf, Asteroids, Zone 66, Buck Rogers and the Planet Of Zoom, Congo Bongo, Duke Nukem, Crystal Caves, Alley Cat. De som ikke var det var Space Quest, Quest For Glory (Hero's Quest) Det var de største, Duke Nukem, Jill of The Jungle, Thexder Firehawk 2 og de platformspilla er relativt enkle spill (men noen veldig lange, har ikke klart Thexder Firehawk 2 til denne dag, råbra musikk på det spillet) Men: Noe han glemmer å nevne er at det var svært få som hadde fargeskjerm, for ikke å snakke om VGA kort på den tida. Fargeskjermer kostet ganske mye, og noe mer en 4 farger var ikke vanlig, men akk, PC var ikke vanlig heller. Skulle du nyte spill fra Sierra fullt ut måtte du kjøpe en MT-32 som ikke akkurat var (eller er) billig. Det var en MIDI modul med lyd synthesizer (som selv i dag er ganske uvanlig) nå er ikke musikk MIDI lenger, så da er ikke denne nødvendig lenger. Du kan fortsatt spille dagens spill med dårlig skjermkort, lite RAM eller svak prosessor, men det er ikke helt det samme. Eneste forskjelen fra nå, og da er at spillindustrien (som ikke var noen industri) den gangen, var ikk så kommerielt som i dag, det gikk aldri reklame for PC spill på TV, de fleste brukte bare PC til regneark og word perfect. Endret 21. september 2004 av GeirGrusom Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 21. september 2004 Rapporter Del Skrevet 21. september 2004 Jeg får quote meg selv, her Hentet fra denne tråden, side 5. Det kom mange 3D-spill før Wolfenstein 3-D. Her er noen evergreens: The Sentinel, 1983 http://crashonline.org.uk/57/images/sentinel.gif Battlezone, coin-op 1980, hjemmedatamaskin 1983 http://www.mobygames.com/game/shots/p,27/g...meShotId,41037/ http://coinop.org/g.aspx/100013/Battlezone.html http://www.mobygames.com/game/sheet/p,27/gameId,360/ Flight Simulator 1.0, 1982 http://www.mobygames.com/game/shots/p,/gam...meShotId,39382/ http://www.mobygames.com/game/sheet/gameId,4003/ Elite, 1985 (C64-versjonen) http://www.mobygames.com/game/sheet/p,27/gameId,1324/ Starglider, 1986 http://www.mobygames.com/game/sheet/p,2/gameId,1203/ http://www.mobygames.com/images/shots/thum...57529005-00.jpg I tillegg (må bare nevne dette) kom Ultima Underworld og Ultima Underworld 2 i 1992 (altså samme år som Wolfenstein 3-D), og hadde 3D-grafikk som i mine øyne er bedre. Enten det, eller så var bare spillene kulere http://www.mobygames.com/game/sheet/p,2/gameId,690/ http://www.mobygames.com/game/sheet/p,2/gameId,691/ Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 21. september 2004 Rapporter Del Skrevet 21. september 2004 Fine tanker det der, men konsekvensen kan lett bli anmeldelser som bare svever ut i ingenting. Så klart. Det er en kjempebra måte å skille de anmelderne som faktisk er dyktige og kreative skribenter fra de som bare kan ramse opp observasjoner og slenge på en konklusjon. Tror mange lesere setter pris på en temamessig oppdeling, og jeg tror også at en slik oppdeling kan hjelpe mange omtalere med å være konkrete. Det er nok mange lesere som foretrekker det, og jeg er nok i mindretall når jeg sier at jeg foretrekker det andre alternativet. Men det er fordi jeg gjerne vil lese noe annet enn en oppramsing av spillets forskjellige elementer. Jeg vil vite hvorfor jeg burde/ikke burde spille spillet. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 21. september 2004 Rapporter Del Skrevet 21. september 2004 All forståelse for ønsket om skikkelige artikler, og ikke bare standardremsen. Vi får forsøke å ta det til etteretning. Lenke til kommentar
Sigga Skrevet 21. september 2004 Rapporter Del Skrevet 21. september 2004 Hvis dere bruker lenger tid på hver artikkel,vil det da bli mindre artikler?? Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 21. september 2004 Rapporter Del Skrevet 21. september 2004 Ingen som har sagt noe om å bruke lengre tid på artiklene her. Snarere handler det om fokus for hvordan man utformer en artikkel - og at det lett blir at man holder seg til en viss "mal". Prøver bare å komme pastoren i møte, da det han sier strengt talt er relevant for de aller fleste spillsider. Å strebe etter å bli bedre er hva vi driver med. /reklamemodus Lenke til kommentar
Sigga Skrevet 22. september 2004 Rapporter Del Skrevet 22. september 2004 Men er jo også at en anmelder anmelder et spill på alle plattformer...Hvis han da får et dårlig inntrykk på for.eks x-box og syns det er like dårlig på PC uten og ha spillt skikkelig gjennom det på PC,bare på x-box...Versjonen kan jo variere pra plattform til plattform.....Correct me if I'm wrong.. Lenke til kommentar
Skuld Skrevet 22. september 2004 Rapporter Del Skrevet 22. september 2004 Hvor er alle de gode spillene? vel, tiden forandrer seg, det gjør spillene også... Å si at de gamle spillene er bedre enn de nye blir jo som å si at de gamle pc-ene var mye bedre enn de vi har idag Misforstå meg rett, men jeg likte de gamle spillene utrolig godt, på sin tid. Men man blir lei av de også, derfor er det bra med nye spill. Og ang. anmeldelser, så synes jeg de er ganske bra mange steder, som f.eks gamespot og gamer.no... Du får ett inntrykk og noen bilder om hvordan spillet ser ut. Det er ikke så viktig om de mener det er bra eller dårlig for meg, det gjelder å se på det som omhandler story, gameplay, grafikk osv. man får da en liten smakebit på hvordan spillet er. Grafikk får kanskje en del mer oppmerksomhet enn det burde, ikke veit jeg, men hvis de skriver masse om grafikken og mindre om de andre aspektene i spillet, blir jeg litt skeptisk til hvor bra det andre egentlig er... Som f.eks Doom3, de som ble skuffa over gameplay og dybde der er ganske naive... Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 22. september 2004 Rapporter Del Skrevet 22. september 2004 Men er jo også at en anmelder anmelder et spill på alle plattformer...Hvis han da får et dårlig inntrykk på for.eks x-box og syns det er like dårlig på PC uten og ha spillt skikkelig gjennom det på PC,bare på x-box...Versjonen kan jo variere pra plattform til plattform.....Correct me if I'm wrong.. I så fall gjør han/hun ikke jobben sin, men har du indisier på at dette forekommer her hos oss? I så fall ville jeg være takknemlig om du pekte ut eksempler på det du snakker om. Men for å konkretisere litt: Om jeg omtaler et spill på flere plattformer, er jeg selvfølgelig interessert i å finne ut om det er noen forskjeller mellom titlene, og eventuelt gi relevant kritikk på dette. Min erfaring er videre at multiplattformtitler som oftest er mer eller mindre identiske, i hvis tilfelle det ikke er poeng i å diskutere de ulike versjonene i nevneverdig grad. Lenke til kommentar
kafan Skrevet 26. september 2004 Rapporter Del Skrevet 26. september 2004 Det blir vel med spill som med damer. Man er ute på byen og ser ei dame. Er dama stygg driter man i henne. Er dama fin tar man kontakt. Har hun null personlighet kan man til nød ta en one night stand. Er personligheten bra .... Starcraft er et spill jeg har et nært forhold til den dag i dag. Først og fremst pga story. Men det har sikkert også en sammenheng med at jeg faktisk mestrer spillet ganske bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå