Gå til innhold

Omtale av Locomotion (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

veldig bra spill, men en ting jeg irriterer meg over. Når jeg spiller scenarioer med motstandere, så er det ett eller annet jeg har gått glipp av. Sist gang så hadde jeg satt opp en stasjon ved en Iron Ore, og transporterte Iron Ore i fred og fordragelighet, helt til data'en også satt opp en stasjon ved denne Iron Ore gruva. Da fikk plutselig han all Iron Oren som var der, og med en gang det kom noe på min stasjon, så forsvant det til hans stasjon, noe som resulterte i at han hadde nesten 2000 tonn, mens jeg 0 liggende å vente for pick up. Er det noe jeg kan gjøre for å påvirke at jeg får ihvertfall like stor andel som konkurentene??

Lenke til kommentar
veldig bra spill, men en ting jeg irriterer meg over. Når jeg spiller scenarioer med motstandere, så er det ett eller annet jeg har gått glipp av. Sist gang så hadde jeg satt opp en stasjon ved en Iron Ore, og transporterte Iron Ore i fred og fordragelighet, helt til data'en også satt opp en stasjon ved denne Iron Ore gruva. Da fikk plutselig han all Iron Oren som var der, og med en gang det kom noe på min stasjon, så forsvant det til hans stasjon, noe som resulterte i at han hadde nesten 2000 tonn, mens jeg 0 liggende å vente for pick up. Er det noe jeg kan gjøre for å påvirke at jeg får ihvertfall like stor andel som konkurentene??

Du må i alle fall passe på ratingen på stasjonen din. Den får du opp ved å levere varer fort. Det er ikke lenger så gunstig å la tog stå og laste seg fulle over lang tid. For at en stasjon skal få høy rating må ventetiden fra de blir tilgjengelige til de blir fraktet være relativt kort. Det lønner seg med andre ord ofte å heller kjøre to korte tog enn ett langt.

Lenke til kommentar
Du må i alle fall passe på ratingen på stasjonen din. Den får du opp ved å levere varer fort. Det er ikke lenger så gunstig å la tog stå og laste seg fulle over lang tid. For at en stasjon skal få høy rating må ventetiden fra de blir tilgjengelige til de blir fraktet være relativt kort. Det lønner seg med andre ord ofte å heller kjøre to korte tog enn ett langt.

ahh.. takk skal du ha!

dette oppklarte hele "problemet" :thumbup:

Lenke til kommentar

Spillet fikk 5.8 (av 10) på IGN.com, meget bra review også. Jeg er forøvrig enig i det meste ign sier. De ga det 3 på grafikk, 5.5 på gameplay og 8 på lasting appeal, noe som beskriver spillet ganske bra.

Grafikken er dårlig, gameplayet kan til tider være irriterende, men du ender opp med å spille det over lengre tider uansett... utrolig men sant. :)

 

http://pc.ign.com/articles/554/554330p1.html

Lenke til kommentar
Spillet fikk 5.8 (av 10) på IGN.com, meget bra review også. Jeg er forøvrig enig i det meste ign sier. De ga det 3 på grafikk, 5.5 på gameplay og 8 på lasting appeal, noe som beskriver spillet ganske bra.

Grafikken er dårlig, gameplayet kan til tider være irriterende, men du ender opp med å spille det over lengre tider uansett... utrolig men sant. :)

 

http://pc.ign.com/articles/554/554330p1.html

Er totalt uenig i den karakteren. Greit, grafikken er ikke akkurat det peneste man har sett. Jeg syns grafikken er kul, uansett så er det ikke grafikken som bestemmer om jeg liker et spill eller ikke.

 

5.8 er ufortjent dårlig. Ingen kjøper et spill med et helhetsintrykk med den karakteren.

Lenke til kommentar
Er totalt uenig i den karakteren. Greit, grafikken er ikke akkurat det peneste man har sett. Jeg syns grafikken er kul, uansett så er det ikke grafikken som bestemmer om jeg liker et spill eller ikke.

 

5.8 er ufortjent dårlig. Ingen kjøper et spill med et helhetsintrykk med den karakteren.

Selvfølgelig har ikke grafikken alt å si, men gameplayet er jo krydret med diverse bugs også, og AI på både pathfinding og motstander er på kalkulatornivå.

 

Også har du irriterende ting som f.eks når du har kommet et stykke, så bruker du all din tid på å bytte ut gamle kjøretøyer. Nei takk, tilogmed TTD var bedre når det kom i sin tid. Locomotion er fortsatt litt fengende på sin egne spesielle lille måte, men så absolutt ikke et toppspill.

 

Hadde de brukt litt mere tid på det, og finpusset litt, så kunne det fort ha strukket seg opp til en 7-8 på min skala.

 

Ingen kjøper et spill med 5.8? Joda, mange har kjøpt dette spillet, uansett dets blandede kritikker.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Grafikk fikk også 3/10 av oss, og lyd har vi vært strengere på enn IGN. Jeg er imidlertid veldig uenig med deres gameplay-karakter, og det er i bunn og grunn det aller, aller viktigste med dette spillet. De fleste som misliker gameplayet har måttet innrømme at de ikke har spilt spillet veldig lenge. Det er en grunn til at det aller meste er slik det er, og når du får det i fingertuppene er det meste veldig strømlinjeformet.

 

Jeg skjønner ikke at det klages så mye på hvordan kjøretøy fornyes. Det kunne selvsagt vært andre løsninger (bytte av flere samtidig f.eks.), men det er da neimen ikke mer krevende i Locomotion enn i Transport Tycoon. Stopp kjøretøy, selg, kjøp nytt (ruten overføres automatisk til det nye), og start. Muligheten til å kopiere ruter kjapt og enkelt gjør også sitt til at jeg er godt fornøyd med hvordan slikt fungerer.

 

Når jeg leser omtalen på IGN får jeg en beskrivelse som minner om førsteintrykket av spillet, men det skulle ikke mye spilling til før en oppdager at mange av "problemene" ikker er problemer, men forandringer som er gjort av en grunn (måten spor legges ut på for eksempel). At det klages på ting som ikke stemmer gjør heller ikke at jeg blir mer enig med omtalen deres, for å si det slik. Det etterlyses for eksempel et kart med farger som viser hvor forskjellige industrier er. Vel, et slikt kart er lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at det klages så mye på hvordan kjøretøy fornyes. Det kunne selvsagt vært andre løsninger (bytte av flere samtidig f.eks.), men det er da neimen ikke mer krevende i Locomotion enn i Transport Tycoon. Stopp kjøretøy, selg, kjøp nytt (ruten overføres automatisk til det nye), og start. Muligheten til å kopiere ruter kjapt og enkelt gjør også sitt til at jeg er godt fornøyd med hvordan slikt fungerer.

Problemet er at man f.eks må sette busser etc manuelt ned på veien, i TTD hadde man depoter og slapp derfor dette. Man risikerte heller ikke å sette ned bussen på feil sted i spiller :) Savner depotene. Det kule var at man kunne sette spiller i pause og gjøre mesteparten av dette arbeidet. Dessuten med patchen kunne man sette spillet til å bytte ut kjøretøyene med samme type etter f.eks 10 år, praktisk annet enn hver gang det kom nye kjøretøy, men man slipper den kjedelige manuelle biten av spiller.

 

Som en annen nevnte, når selskapet har vokst litt i størrelse gjør du omtrent ikke annet enn å skifte ut kjøretøy i Locomotion. Siste jeg hadde på gang nå f.eks måtte jeg bare gi opp, når jeg hadde skiftet ut, båtene, bussene, togene, trikkene og flyene(i den rekkefølgen) måtte jeg starte forfra igjen. Da var båtene nede i under 10% og jeg tror ikke jeg kunne klikket stort raskere enn det jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Som en annen nevnte, når selskapet har vokst litt i størrelse gjør du omtrent ikke annet enn å skifte ut kjøretøy i Locomotion. Siste jeg hadde på gang nå f.eks måtte jeg bare gi opp, når jeg hadde skiftet ut, båtene, bussene, togene, trikkene og flyene(i den rekkefølgen) måtte jeg starte forfra igjen. Da var båtene nede i under 10% og jeg tror ikke jeg kunne klikket stort raskere enn det jeg gjorde.

Du må uansett gjøre noe veldig mye tregere enn meg. Dette er ikke et stort problem, det tar litt tid, men ikke spesielt mye. Det er ikke alle kjøretøy du må plassere, og du plasserer ikke feil om du klikker på "se hit"-ikonet på kjøretøyene før du bytter dem ut. Det tar ca. et halvt sekund ekstra. Jeg savnet depotene en stund jeg også, men ikke nå lenger. Jeg har forresten spilt bådde TTD-patch og OpenTTD, og de gjør mye fancy med TT, ingen tvil om det. :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at det klages så mye på hvordan kjøretøy fornyes. Det kunne selvsagt vært andre løsninger (bytte av flere samtidig f.eks.), men det er da neimen ikke mer krevende i Locomotion enn i Transport Tycoon. Stopp kjøretøy, selg, kjøp nytt (ruten overføres automatisk til det nye), og start. Muligheten til å kopiere ruter kjapt og enkelt gjør også sitt til at jeg er godt fornøyd med hvordan slikt fungerer.

Det jeg tenkte mest på her var ikke måten det ble gjort på (det er jo bare en vanesak) men hvor utrolig ofte du må gjøre det. Hvis du spilte TTD så gjorde det ikke stort om en bil var altfor gammel (sålenge du spilte med breakdowns : OFF), men her bør du jo bytte kjøretøy når reliability blir litt lav, er den under 20% så får de jo breakdowns nesten hele tiden. En fin funksjon hadde vært en mulighet til å velge at en bil hadde byttet seg selv hvis den kommer under en viss prosent reliability. Det blir litt for mye micromanagement etter min smak (det var mye i TTD også, men det virker som Locomotion har så utrolig mye mer)

Lenke til kommentar

Dette er helt klart det negative med spillet, og gjør at det ikke er mulig å bygge seg skikkelig stor. Håper noen lager en patch for dette (kanskje spillskaperen selv) slik at kjøretøyene byttes ut automatisk, eller aldri bryter sammen (blir for gamle). Det er tross alt helt andre aspekter enn å vedlikeholde maskinparken som gjør spillet interessant...

Lenke til kommentar
Som en annen nevnte, når selskapet har vokst litt i størrelse gjør du omtrent ikke annet enn å skifte ut kjøretøy i Locomotion. Siste jeg hadde på gang nå f.eks måtte jeg bare gi opp, når jeg hadde skiftet ut, båtene, bussene, togene, trikkene og flyene(i den rekkefølgen) måtte jeg starte forfra igjen. Da var båtene nede i under 10% og jeg tror ikke jeg kunne klikket stort raskere enn det jeg gjorde.

Du må uansett gjøre noe veldig mye tregere enn meg. Dette er ikke et stort problem, det tar litt tid, men ikke spesielt mye. Det er ikke alle kjøretøy du må plassere, og du plasserer ikke feil om du klikker på "se hit"-ikonet på kjøretøyene før du bytter dem ut. Det tar ca. et halvt sekund ekstra. Jeg savnet depotene en stund jeg også, men ikke nå lenger. Jeg har forresten spilt bådde TTD-patch og OpenTTD, og de gjør mye fancy med TT, ingen tvil om det. :)

Har funnet "se hit" ikonet, ellers ville det jo være bortimot umulig.

 

Tror jeg hadde 70-80 togsett, 40 båter, 50+ busser/varebiler, 50+ fly og ett mindre antall trikker i det scenarioet jeg snakket om. Dog blir problemet mindre dersom man ikke satser på busser/varebiler, båter og trikker, men det er jo også litt kjipt da.

 

Ser frem til noen lager noen ordentlige patcher til dette spiller, da blir det enda bedre.

 

Jeg synes den enkle grafikken er helt genial, det gjør at jeg kan kjøre det på den bærbare(som ikke har noe supert skjermkort), synes også den er helt tilstrekkelig for denne type spill. Dersom jeg skulle klage på noe her må det vare "underground" modusen som i beste tilfelle er litt vanskelig å finne utav.

Lenke til kommentar
Den viktigste grunnen til at jeg ikke holdt ut lenge med dette spillet er at lyssignalene er for simple. De som har spilt TTD med TTDPatch vet hva jeg snakker om. Noen som vet om man kan få slike lys i Locomotion?

Enig i at lyssignalene er litt for enkle, bla. at du ikke kan velge hvor lenge et tog skal vente foer det skal "gi opp" og snu. Slet med dette i starten, men naa bygger jeg konsekvent enveiskjoerte togbaner, og da ble det problemet borte.

 

Er ogsaa foroevrig enig i at det er kjipt aa bytte busser, lastebiler, etc. saa ofte. Hadde vaert genialt aa hatt en slik automatisk fornyelses feature hvis under X%.

Lenke til kommentar

Urealistisk er det også. En buss kan fint vare i 20-30 år. Jeg synes hele funksjonen med brakedowns burde vært fjernet. Det blir for microdetaljert ja.

 

En annen løsning:

 

Etter hvert som det kommer ut nye modeller, burde man byttet ut bussene, rett og slett fordi passasjerene ikke ønsker å sitte på med gamle og treige vrak. Da skulle det vært en knapp for dette, hvor man bytter ut hele modell-parken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...