Gå til innhold

Header taggen - er den utdatert?


Anbefalte innlegg

Bare la merke til en ting. Header taggen fungerer helt motsatt i Opera og IE. <h1> er den største i Opera, men den minste i IE. Hvordan er dette mulig? Jeg regner med det er IE sin feil, men hallo - en så vesentlig tag kan da vel ikke være så feil?

 

Hvis så er tilfelle er jo taggen helt ubrukelig. Må jeg styre på med CSS og greier for å lage noen overskrifter i forskjellig størrelse? :p

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner ikke ut av det....

 

Er det noen av dere som kan se feil i CSS filen som kan forårsake at header taggen fungerer feil?

 

Når jeg bruker <H3> vises overskriften som <H2> i IE (stor), mens den er </h5> (normal størrelse) i Opera.

 

(CSS-filen er vedlagt, da code taggen ikke formaterte det spesielt ryddig. Ikke fokuser for mye på at koden generelt er dårlig, det vet jeg...)

 

 TABLE, TR, TD	{ font-family: Verdana,Arial; font-size: 12px; color: #000000 }
 BODY  { font: 11px Verdana; background-color: #FFFFFF; padding: 0; margin: 0 }
 a:link, a:visited { color: #2C8ED4; text-decoration: none; font-weight: bold }
 a:active	{ color: #FFFFFF background: #2C8ED4; text-decoration: underline; font-weight: bold }
 a:hover	{ color: #FFFFFF; background: #2C8ED4; text-decoration: none; font-weight: bold }
 FORM  { padding: 0; margin: 10 }
 INPUT  {FONT-FAMILY: Verdana,Arial; FONT-SIZE: 11px; background-color: #FFF; color: #2C8ED4; font-weight: bold; border: #2C8ED4 3px solid; overflow: hidden;}
 TEXTAREA	{FONT-FAMILY: Verdana,Arial; FONT-SIZE: 11px; background-color: #FFF; color: #2C8ED4; font-weight: bold; border: #2C8ED4 3px solid; overflow: hidden; }
 SELECT	{FONT-FAMILY: Verdana,Arial; FONT-SIZE: 11px; background-color: #FFF; color: #2C8ED4; font-weight: bold; border: #2C8ED4 3px solid; overflow: hidden; }
 label  { float: left; width: 90px; }
 .textbox	{ border: 1px solid black; padding: 1px; width: 100% }
 .headertable	{ background-color: #FFFFFF; border: 1px solid black; padding: 2px }
 .header	{ font-size: 12px; font-weight: bold; line-height: 150%; color: #FFFFFF; height: 91px; background-image: url(./header.png) }
 .title	{ font-size: 12px; font-weight: bold; line-height: 150%; color: #FFFFFF; height: 30px; background-image: url(./tile.png) }
 .table1	{ background-color: #2C8ED4; width: 100%; align: center; border: 0px }
 .tablewrap	{ border: none; background-color: #FFFFFF; vertical-align: middle; }
 .menu  { border: none; background-color: #FFFFFF; vertical-align: middle; }
 .darkrow	{ background-color: #FFFFFF; padding: 3px }
 .bottom	{ font-size: 12px; font-weight: bold; color: #FFFFFF; height: 30px; background-image: url(./tile.png) }
 .lightrow	{ background-color: #FFFFFF; padding: 3px }
 .bigrow	{ background-color: #FFFFFF; padding: 10px }

css.txt

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Det virker ganske enkelt som at IE er den eneste som ikke tar hensyn til font-size i body for h-elementene. Firefox oppfører seg som Opera.

Jeg testet litt lokalt, og IE viser samme størrelse på h-elementene, samme hva man setter i body. Altså må man antageligvis angi størrelser direkte på h-elementene for at IE ska ta hensyn til dem.

Lenke til kommentar
Hvis jeg har angitt f.eks skriftstørrelse på 40px, så vil da <h1> fremdeles være "kjempestor"?

Det er korrekt. Nå kjenner ikke jeg til hvordan font-størrelser i px-format blir omregnet, men jeg kan heller prøve å foklare dem med em's, som er litt mer logisk:

 

I utgangspunktet har, som du har sett, alle h-elementene lik størrelse i de forskjellige nettleserene ( så godt som iallefall) såfremt du ikke har satt din nettleser til å velge en annen størrelse enn "normal".

 

Dersom du da setter font-size: 1.1em i body (alt innnenfor body-elementet), vil alle elementer få en font-size på 110% av utgangspunktet.

 

La oss si at standard verdi for h2 er 1.5em. Du setter font-size på body til å være 1.2em. Da vil ikke alle elementer blir 1.2em i størrelse, men .2em større enn "utgangspunktet" (fordi 1.2em tilsvarer 120% og utgangspunktet er 100% (tror jeg)). Du vil i dette tilfellet altså ende opp med en h2 på 1.7em.

Dette på grunn av parent>child-prinsippet.

Men som du har sett, fungerer altså dette ikke i IE, noe jeg faktisk ikke har vært klar over før nå.

 

Ga det noen mening? :)

Lenke til kommentar

Ja, det var forståelig :)

 

Takk for alle svar!

 

Da har jeg fått nok informasjon til å svare mitt eget spørsmål i første innlegg:

Jeg regner med det er IE sin feil, men hallo - en så vesentlig tag kan da vel ikke være så feil?

Selvfølgelig - det er tross alt varemerket til IE.

 

Frugy: Jeg for min del håper at IE ikke bli oppdatert, slik at den dør ut og Opera får monopol! :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...