Gå til innhold

AMD kontra Intel?


leBoer

Anbefalte innlegg

Det blir som å si at "denne ferrari 550 modenaen tilsvarer en lada med 5 liters V12-motor med Quad-turbo intercooler, formel1-dekk, formel1-bensin, cabon-karosseri, etc.", høres ikke helt smart ut nå, gjør det?

Tja, det blir vel heller som å si at "Denne nye Ferrarien med 3-liters motor er like rask som den forrige modellen med 5-liters motor". Høres ikke så gæli ut spør du meg, men det er vel ingen tvil om at AMD ønsker å vise til tilsvarende prosessorer fra Intel. For mannen i gata er prosessoren med flest GHz raskest, så jeg tror ikke de ønsker å reklamere med de "superraske 2.4 GHz-prosessorene" når konkurrenten er en GHz foran. Den offisielle forklaringen bak ratingen er klokkefrekvens på en T-bird med tilsvarende ytelse.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
millencolin: hva er i veien med deg da?

 

Den originale Athlon stoppet ved 1,4 GHz, og alle skjønner da at når AMD sier at de sammenligner en XP 2500+ med en 2500MHz orig Athlon ikke er heeelt hva de hadde i tankene. Skalerer ikke mot en hypotetisk hastighet på en utdatert chip.. Det blir som å si at "denne ferrari 550 modenaen tilsvarer en lada med 5 liters V12-motor med Quad-turbo intercooler, formel1-dekk, formel1-bensin, cabon-karosseri, etc.", høres ikke helt smart ut nå, gjør det? Er det ikke mye mer sannsynlig at de heller sammenligner den med en Lambourghini Diablo eller McLarenF1?

 

My 5 cents..

 

 

Simen

AMD innførte Performance Ratingen fordi måten AMD-prosessorene er designet på gjør at de generelt kjører på en lavere klokkehastighet enn Intel. PR-ratingen sto mer i stil med den faktiske ytelsen på prosessoren. Den forteller oss hvor rask en AMD Athlon "Thunderbird" måtte være for å matche ytelsen til prosessoren den blir sammenlignet med. For eksempel tilsvarer en Athlon XP 2400+ en 2.4 Ghz Thunderbird. Det finnes selvfølgelig ikke noen slik prosessor, så AMD bruker en formel for å regne ut PR-ratingen nå.

 

og by the way: ingenting i veien med meg.

Lenke til kommentar
Det var den offisielle begrunnelsen til AMD, men alle skjønte jo at de la om til PR Rating for å kunne sammenligne (konkurrere) med Intel P4.

Takk, akkurat det jeg mente :) Det OFFISIELLE var at det var sammenligning med egen arkitektur, men etter KORT tid skjønte alle at det var en sammenligning med tidlige P4.

 

 

Simen

Det var dette du kalte bullshit i ditt forrige innlegg. :whistle:

Lenke til kommentar

Uff, GANSKE frustrende at noen ikke skjønner forskjell på "offisielt" og "uoffisielt".

 

Og min offisielt gode venn millencolin: A64 3700+.... En t-bird må være på 3700 MHz for å kunne yte så godt? Og ikke kom med "Men AMD lagde ratinga lenge før A64 kom!!", fordi AMD's roadmap med clawhammer o.l. har vært tilgjendelig LEEEENGE.

 

 

Simen

Lenke til kommentar
Uff, GANSKE frustrende at noen ikke skjønner forskjell på "offisielt" og "uoffisielt".

 

Og min offisielt gode venn millencolin: A64 3700+.... En t-bird må være på 3700 MHz for å kunne yte så godt? Og ikke kom med "Men AMD lagde ratinga lenge før A64 kom!!", fordi AMD's roadmap med clawhammer o.l. har vært tilgjendelig LEEEENGE.

 

 

Simen

A64 3700+ = AMD "Thunderbird" på 3,7 Ghz ja. Dette er ihvertfall det AMD får ut av formelen de bruker for å fastsette Performance Ratingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...