Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Webserver bak trådløs ruter bak en adsl nat modem


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har følgende oppsett på hjemmenettverket:

 

80.222.2.22 (ekstern dynamisk IP fra Telenor)

adsl modem (external gateway), speedtouch alcatel 510i

10.0.0.138 (intern IP adresse til modemet)

|

|

|

10.0.0.1

trådløs ruter (det står ikke hvilken merke den er)

192.168.1.254

|

|

|

192.168.1.1 (statisk)

my wireless web server, windows xp, IIS 5.1

 

Jeg har en no-ip.org ip adresse og oppdateringsklienten viser riktig ekstern ip adresse, men når jeg besøker no-ip.org domenenavnet så får jeg beskjed om at det er utilgjengelig.

 

I gui-et til speetouch adsl modemet (http://10.0.0.138) konfigurerer jeg der det står "NAPT entries":

inside IP: 192.168.1.1 port: 80

outside IP: 0.0.0.0 port:80

 

jeg har til og med skrevet der det står "Default Server":

IP address: 192.168.1.1

 

men ingenting hjelper.

 

den trådløse ruteren har også et webconfig-gui og der spesifiserer jeg at all trafikk til "web" skal til 192.168.1.1.

 

jeg har også prøvd med port 1234 i tilfelle telenor blokkerer port 80, men det hjalp ikke.

 

jeg endret 192.168.1.254 på ruteren til 10.0.0.2 slik at alle IP-ene var på samme nettverk, men da klarte jeg ikke å kommunisere med adsl modemet lenger via wireless så jeg endret det tilbake på en eller annen måte.

 

hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

du "natter" 2 ganger ... en gang fra den eksterne dynamisk IP'en fra Telenor til det private nett 10.x.x.x og igjen derifra til det private nett 192.168.1.x..

 

Det blir nok problemer å fortelle den "speedtouch'en" at alle forespørsler til den dynamiske ip skal routes videre til en IP som "speedtouch'en" ikke engang vet eksisterer.

 

Hvis du setter "speedtouchen" i bridge-modus slutter den å "natte" og den eksterne dynamisk IP'en fra Telenor "leveres" direkte til usiden av din router, hvor du åpner portene for å tillate http forspørsel mot 192.168.1.1 eller du setter hele webserveren ut i dmz'en ...

Lenke til kommentar

bitcowboy og demolish, dere fikk meg til å innse hva som var feil! Nå fungerer det! ett av problemene var at jeg prøvde å nat-e til IP-en som ikke var på samme nett som adsl modemet så jeg endret 192.168.1.1 (jeg hadde forresten problemer med å slette NAT oppføringen, her er løsningen: Klarte ikke å slette NAPT entry på Speedtouch Alcatel 510i adsl modem) til 10.0.0.1. en annen ting var at nettet lar man ikke sjekke serveren innefra på den eksterne IP-en. det vil si at jeg sitter innenfor nettverket og skriver http://80.222.22.22 i nettleseren og får beskjed om at siden er utilgjengelig, men når jeg ssh/X/tightvnc-d inn til min jobbserver på lysaker og sjekket derfra så fikk jeg opp startsiden til serveren!

 

jeg har 6 invitasjoner til gmail hvis en av dere vil ha fordi dere hjalp meg..

stor skål for dere begge 2 :)

 

cheers

Nick

Endret av websynergy_no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...