Gå til innhold

Hvor mange volt tåler vi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Volt i seg selv er ikke farlig, det er først når du legger til litt ampere det begynner å bli skummelt...

Stemmer det - forholdet mellom ampere og volt er det avgjørende. En person med f.eks. hjertefeil tåler fint noen tusen volt fra såkalt statisk elektrisitet, men om den samme personen for seg en karamell etter å ha lekt med spiker i stikkontakt, kan han/ hun dø.

Lenke til kommentar

volt = watt*ampere eller noe slikt.

såvidt jeg vet så kan en vanlig ("normal") menneskekropp uten hjertefeil osv tåle opp til 30mA (mili(stavelse?)Ampere)

 

 

for eks til pc'en min, 220v/360w (strømforsyning) = ca 0.6A

så hvis man kjører 0.030A med 360w effekt (stopp meg om jeg tar feil) så kan man i teorien tåle 10.8 volt eller noe, er ikke sikker :)

 

 

forøvrig, skal du regne ut noe av watt, volt eller ampere så kan du se slik på det:

 

 

 

......../\

....../ V \

..../____\

../.w..|.a. \

/____|___\

 

 

ble litt skjevt det der men altså: v=w*a w=v/a a=v/w

Endret av TRS
Lenke til kommentar

kommer jo helt ann på hvordan du får strøm...f.eks,hvis du får strøm igjennom venstre arm,og holder deg i metall med høyre hånd,så går strømmen rett over brystet,og ut gjennom høyre arm,dette kan skape hjerteflimmer osv...

 

Men hvis du får strøm inn i gjennom venstre hånd,og ut gjennom neste finger,så er det bare ubehagelig.... satte hånda i en koblingsboks en gang...ikke morsomt :p

Lenke til kommentar

vel la meg si det sånn

 

i en tenplugg er det ca 60000 volt men veldig lite amper, å gud vet å mange ganger jeg har fått meg en karamel av den.

 

gud vet hvor mye det er i en strømpiston men den slår deg ut (jeg vet for jeg har prøvd)

 

å jeg har overlevet 3,4 Amper, etter hva multimeteret sa men det var bare mellom fingrene ikke mellom hjertet da.

fingrene funket ikke orntlig på mange timer, hele hånden ristet som F

 

å

 

ja

 

statiselektrisitet er sånn ca 10000 til 15000 volt så det er ganske mye futt i det også

Lenke til kommentar

For det første, som tidligere sagt, er det amperen som dreper, ikke volten. Vi tåler rundt 0.05A før ting begynner å skje, men det kommer helt an på personen og hvor strømmen går. Og det er viktig å huske at ampere er avhengig av spenningen og motstanden. Man kan fint overleve mange tusen volt, så lenge motstanden er høy nok.

 

hvis eg ikke husker helt feil hadde eg ca 2Kohm fra hånden til hånden. Så vist eg stikker den ene hånden inn i stikkontakten, og den andre til jord, vil eg få I=U/R

 

230/2000= 0.115A, altså dødelig :roll:

 

å jeg har overlevet 3,4 Amper, etter hva multimeteret sa men det var bare mellom fingrene ikke mellom hjertet da.

fingrene funket ikke orntlig på mange timer, hele hånden ristet som F

 

Du må ha hatt en syk høy spenning!

 

(eller en strømsupply :hmm: )

Lenke til kommentar

Det har også endel å si hvor lenge du får strøm. Vis du blir hengende fast i strømkilden, trenger du ikke mye for å dø.

 

10mA i over 2 sek kan ivertfall medføre hjerteflimmer.

 

Har tabell over hva man tåler i ei bok, men den ligger på skolen.

 

å jeg har overlevet 3,4 Amper, etter hva multimeteret sa men det var bare mellom fingrene ikke mellom hjertet da.

fingrene funket ikke orntlig på mange timer, hele hånden ristet som F

det er ikke 34mA du fikk da? 3,4A hørtes litt (veldig) drøyt ut.

 

 

Den trekanten noen laga, føler jeg for å rette på :)

 

......../\

....../ U \

..../____\

../.I..|.R. \

/____|___\

 

U=R*I

I=U/R

R=U/I

 

U= spenning, I = strøm, R = resistans

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

i veggen er det 220/240volt =16 ampere

i elektronikken holdt jeg en ledning i ene hånda og kom borti

den andre som hang å dinglet, med den andre armen

PANG - ingen fare forde løsere man er borti bedre er det.

klemmer man rundt ledningene med hver hånd er man dau.

Endret av FlexGym
Lenke til kommentar
å jeg har overlevet 3,4 Amper, etter hva multimeteret sa men det var bare mellom fingrene ikke mellom hjertet da.

Det er en utrolig høy resistans mellom fingrene. Jeg har ikke målt, men tror ikke 1 MOhm er for mye.

 

Effekt = Strøm * Strøm * Resistans = 10 MW

 

Dette tilsvarer 100 bilmotorer eller et lite vannkraftverk.

 

Jeg tror fingrene dine ville vært svarte i løpet av et øyeblikk hvis dette virkelig hadde skjedd.

Lenke til kommentar

som sikkert noen vet om så fungerer strøm meget godt til å få meitemarken til å krype opp på bakken. for veldig lenge siden, da jeg var rundt 10-12 år gammel sånn ca., så ville jeg og en venn oss ut og fiske med makk i ett lokalt vann så tenkte vi skulle prøve det med strøm i bakken og spare oss for mye arbeid med å grave opp makken.

 

som sagt som gjort så fant vi frem en lang skøyteledning, en gammel ledningsstump med stikkontakt og to lange spikere. spikerene festet vi på enden av ledningsstumpen og vi strekte opp skøyteledningen fra en stikkontakt i uthuset på låven til en komposthaug hvor vi ville hente makken fra. vi begynte med å sette spikerene i jorden ved komposthaugen med ca en halv meter mellom spikerene og deretter satte på strømmen. noen få sekunder senere så begynte det å krype opp makk fra bakken, mye makk. når vi gikk bort til spikerene for å plukke opp makken så kriblet det i beina når vi stod ved spikerene og det kriblet i fingrene når vi plukket opp makken mens strømmen stod på. egentelig så hadde vi fått mer en nok makk til fisket vårt men vi syns dette var morsomt og skulle prøve en gang til ett annet sted. vennen min koblet fra strømmen og jeg gikk for å flytte på spikerene. jeg tok en spiker i hver hand og begynte å gå bort for å finne ett annet passende sted ved komposthaugen for å hente makk, mens kameraten min begynte å bli litt rastløs. han så ikke meg og trodde jeg hadde satt ned spikerene men det stemte ikke.. jeg holdt fortsatt en spiker i hver hånd og dem i sin tur var koblet til hver sin leder. etter det jeg kan huske så skulle jeg akkurat til å sette spikerene ned i jorden da jeg fikk meg en skikkelig karamell, hvor jeg skvatt bakover med spikerene. etter om kameraten min tro ut ledningen fra støpselet fra skøyteledningen eller om det var jeg som nappet ledningen ut da jeg skvatt bakover det vet jeg rett og slett ikke, men en ting skal være sikkert. det var vondt, veldig vondt når så og si hver eneste nerve i hele kroppen plutselig blir slått på når 220V går gjennom hele kroppen.

 

siden den gang så har jeg alltid vært redd for å få støt. :scared:

 

PS. både huset og låven er gamle bygg og har(hadde) ikke jordfeil bryter/sikring. hadde der vært en sånn sikkerhets-innretning så hadde dette aldri gått og strømmen hadde blitt brutt om jordfeil sikringen registrerte at strøm gikk til jord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...