Gå til innhold

Litt hjelp om Maya/3dmax


Anbefalte innlegg

Hei :D Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg litt med å velge mellom å starte med 3dmax eller maya. Vil helst ha noe jeg kan lage utrolige kule ting med, men at det også skal være litt lett :p

 

Vil også ha tips til noen fine sider med tutorials til det programmet dere synes jeg burde starte med fordi det er så mange sider med tutorials som er dårlige :D

 

 

Vær snill og hjelp meg :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :D Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg litt med å velge mellom å starte med 3dmax eller maya. Vil helst ha noe jeg kan lage utrolige kule ting med, men at det også skal være litt lett :p

 

Vil også ha tips til noen fine sider med tutorials til det programmet dere synes jeg burde starte med fordi det er så mange sider med tutorials som er dårlige :D

 

 

Vær snill og hjelp meg :w00t:

Både Maya og Max er store programmer som det tar klang tid å lære seg.

 

Hva med å prøve noe enklere?

Lenke til kommentar
Vil helst ha noe jeg kan lage utrolige kule ting med, men at det også skal være litt lett  :p

Da skal du prøve Bryce. Det er utrolig enkelt, og du kan lage "utrolig kule ting".

 

Dette gjør du:

 

-Skaff deg Bryce.

 

-Trykk på knappen som lager en kule.

 

-Trykk på knappen som lager et hav.

 

-Trykk på knappen som lager skyer.

 

-Trykk på knappen som gjør at kula ser ut som metall.

 

Vips, nå har du en "utrolig kul ting". (Det funker faktisk)

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Hei :D Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg litt med å velge mellom å starte med 3dmax eller maya. Vil helst ha noe jeg kan lage utrolige kule ting med, men at det også skal være litt lett :p

Hvilket som helst av programmene er mer enn bra nok til å lage "utrolig kule ting" med. Om programmet er "lett" kommer an på deg, ingen av dem har en "Make cool" knapp.. Noen liker brukergrensesnittet til Maya, andre like Max. Selv liker jeg godt Lightwave.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det bare er meg, men 99% av alle bryce-rendere jeg ser på internett ser ikke ut. Hvilket ambisjonsnivå har man hvis man lærer seg det programmet?

 

Selv bruker jeg 3ds max, men Maya fungerer like godt. Kommer litt an på hva du vil oppnå, men jeg har ikke ordentlig grunnlag for å uttale meg lengre enn det.

Lenke til kommentar

Alle disse programmene har blodpris. Om en ikke har en studentutgave da. - Blender

"leverer" bilder som ser fantastiske ut, og ganske ofte kan sloss mot de store pakkene,

Maya, LightWave osv. - Men kan en f.eks LightWave godt så er det nok lett å lage noe

flott Blender har problemer med å matche, det mangler en del til å komme så høyt opp.

 

Men da skal du kunne 3D programmet ditt godt også, + være flink :]

Lenke til kommentar

Bryce = da blir du bannet fra 3D miljøet automatisk, fy fy :mad:

Lightwave = bra i sine dager, men nå er det blitt et "b-program".

 

Alias Maya = det beste, hvis du vil fokusere på film og 3D film (som meg). Masse flott til Maya som jeg ikke orker å ramse opp da du neppe forstår det, men anbefaler deg å begynne å bruke Maya. Let etter tutorials på :

 

www.cgtalk.com

www.3dtotal.com

www.3dcafe.com

 

3D Studio Max = utrolig bra og masse muligheter, har i det siste begynt å ta opp kampen mot maya innenfor film-miljøet. 3Dsm7 som kommer i desember skal visst være rimelig heftig og ha ShaderModel 3.0 integrert i viewporten bl.a.

 

Bruker selv Maya og 3D Studio Max, men et annet alternativ er Softimage XSI. Sjekk ut de linkene jeg ga deg.

 

I grunnen så er prinsippet det samme i alle 3d pakker, det kommer mer på hva du liker best. Uansett anbefaler deg å begynne å lære Maya umiddelbart :)

Lenke til kommentar
Problemet med Maya og 3DSM er at de koster så altfor mye.

Selv "studentlisens" er svindyrt.

Studentlisens svindyrt for Maya ? :)

 

Alias er snille, studentversjonen hos Alias er gratis, for 3DStudioMax koster den rundt 1000kr og den har ingen watermarks eller begrensninger, bortsett fra at du ikke kan tjene penger på det du lager.

 

http://www.alias.com/eng/education/index.shtml

 

Kanskje litt bombastisk der, apoxdigital. Men du har et poeng i det du sier da.

 

Sa det bare helt kortfattet og enkeltoppfattende, skal vi gå langt inni detaljer kan jeg ramse opp ei hel side ;)

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar
Men "studentlisensen" for Maya har sånn vannmerkedrit.

Jeg fikk Maya 5 for 399,- etter å ha tatt noe sertifiseringsgreier.

 

Greit nok det...

 

Var faktisk Unlimited versjonen. :hmm:

Det er helt ok, iom at en slik kraftig 3D pakke blir "gratis".

 

Man kan jo alltid ta warez veien for å slippe de store utgiftene, men så fort man gjør noe seriøst ut av 3D synes jeg man bør bruke liesenserte versjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...