Gå til innhold

Effektforsterker uten forforsterker?


Woodoo

Anbefalte innlegg

! Bruker man den biltema greia som forforsterker istedenfor så skal jeg love deg at lyden blir en helt annen.

 

Poenget er at jeg ville brukt pengene mine på langt billigere utstyr hvis jeg hadde vært fornøyd med lyden i klasse med Biltema komponenter.

 

Men det er jo bare min mening..

Har du hørt forskjellen med og uten den huben,på en god effektforsterker?Hvis ikke,vennligst hold nebbet lukket! :thumbdown:

Som sagt, kanskje ikke DU hører forskjell, men jeg gjør det. Så nebbet forblir åpent.

Du skjønner vel at det ikke hadde vært noe vits i å lage gode dyre forforsterkere med påkostede kvalitetskomponenter for volumkontroll uten kvalitetstap hvis den fra Biltema gir like bra lyd. Hvorfor kjøper ikke alle hi-fi entusiaster med hi-end utstyr i 100k klassen en sånn en? Jo, selvfølgelig fordi den ikke er bra nok!

Dette har du tydeligvis ikke greie på i det hele tatt, eller så er du bare opptatt av om det spiller høyt med mye bass isteden for å virkelig lytte til den gode lyden.

 

Så det er mulig jeg har misforstått litt og trodd at lydkvaliteten var viktigst her mens det egentlig bare er lydtrykket dere bryr dere om. Da skjønner jeg jo at dere klarer dere fint med den Biltema greia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
! Bruker man den biltema greia som forforsterker istedenfor så skal jeg love deg at lyden blir en helt annen.

 

Poenget er at jeg ville brukt pengene mine på langt billigere utstyr hvis jeg hadde vært fornøyd med lyden i klasse med Biltema komponenter.

 

Men det er jo bare min mening..

Har du hørt forskjellen med og uten den huben,på en god effektforsterker?Hvis ikke,vennligst hold nebbet lukket! :thumbdown:

hehe ok man mister litt effekt med den men den er ikke hørbar. det som gjelder med hifi anlegg er et man miste sånn som 0,10% her og der da legger man det sammen 0,10% her og 0,10%(kabler forforsterker ol.)) der da kan man forbedre anlegget med 2-3% hvis man er heldig. MEN har man et bra nok anlegg så har man uansett råd til en bra forforsterker...men man hørrer ikke forkjell mellom en sånn en og en skikellig forforsterker på anlegg helt opp i 100 000kr klassen. er sikkert ikke STORE på et anlegg til mange mill.. med de beste forsterkere og høytalere i verden. er jo ikke så mye som kan farge lyden inni den en regulerbar motstand og en liten switch.

 

skjønner???......klarer ikke å forklare det så godt. suger i forklaringer. ehhe :p

Lenke til kommentar
Du skjønner vel at det ikke hadde vært noe vits i å lage gode dyre forforsterkere med påkostede kvalitetskomponenter for volumkontroll uten kvalitetstap hvis den fra Biltema gir like bra lyd. Hvorfor kjøper ikke alle hi-fi entusiaster med hi-end utstyr i 100k klassen en sånn en? Jo, selvfølgelig fordi den ikke er bra nok!

Når alle oljesjeikene kjøper gullbelagte dasser, så må jo det være fordi de er bedre å drite på. Ellers hadde det ikke vært noen vits.

 

 

 

 

(Sorry, kunne ikke dy meg) :p

Lenke til kommentar
Du skjønner vel at det ikke hadde vært noe vits i å lage gode dyre forforsterkere med påkostede kvalitetskomponenter for volumkontroll uten kvalitetstap hvis den fra Biltema gir like bra lyd. Hvorfor kjøper ikke alle hi-fi entusiaster med hi-end utstyr i 100k klassen en sånn en? Jo, selvfølgelig fordi den ikke er bra nok!

Når alle oljesjeikene kjøper gullbelagte dasser, så må jo det være fordi de er bedre å drite på. Ellers hadde det ikke vært noen vits.

 

 

 

 

(Sorry, kunne ikke dy meg) :p

Den var virkelig dårlig.

 

Det er nesten så jeg begynner å lure på om noen her faktisk virkelig trur at en sånn billig liten dings fra Biltema ikke er noe dårligere enn skikkelig hi-fi komponenter.

Det blir det samme som å si at et billig engangskamera tar akkurat like bra bilder som et vanlig kamera til noen tusenlapper. De fleste har sett at det ikke stemmer. Hvorfor er det sånn? Jo, kvaliteten på elektronikken selvfølgelig!

Trenger ikke være Einstein for å skjønne at lydkvaliteten blir dårligere når signalene går gjennom en sånn hub til en femti-lapp.

 

Men som sagt, er man kun opptatt av lydtrykk og ikke lytter så mye til musikk med den virkelig gode lydkvaliteten så duger den sikkert.

Lenke til kommentar
Du skjønner vel at det ikke hadde vært noe vits i å lage gode dyre forforsterkere med påkostede kvalitetskomponenter for volumkontroll uten kvalitetstap hvis den fra Biltema gir like bra lyd. Hvorfor kjøper ikke alle hi-fi entusiaster med hi-end utstyr i 100k klassen en sånn en? Jo, selvfølgelig fordi den ikke er bra nok!

Når alle oljesjeikene kjøper gullbelagte dasser, så må jo det være fordi de er bedre å drite på. Ellers hadde det ikke vært noen vits.

 

 

 

 

(Sorry, kunne ikke dy meg) :p

Den var virkelig dårlig.

 

Det er nesten så jeg begynner å lure på om noen her faktisk virkelig trur at en sånn billig liten dings fra Biltema ikke er noe dårligere enn skikkelig hi-fi komponenter.

Det blir det samme som å si at et billig engangskamera tar akkurat like bra bilder som et vanlig kamera til noen tusenlapper. De fleste har sett at det ikke stemmer. Hvorfor er det sånn? Jo, kvaliteten på elektronikken selvfølgelig!

Trenger ikke være Einstein for å skjønne at lydkvaliteten blir dårligere når signalene går gjennom en sånn hub til en femti-lapp.

 

Men som sagt, er man kun opptatt av lydtrykk og ikke lytter så mye til musikk med den virkelig gode lydkvaliteten så duger den sikkert.

du synes bare den var dårlig fordi han hadde et satans god argument som er ganske sant nice1

 

et engangs kamera tar vel litt dårligere bilder men tror ikke den er spesielt synelig. (kamera freak ser vel den og (aldrig hørt om kamera freak men)) kan vel bli litt mørkere siden de aller billigste ikke har blitz men hvis man gir 100 usle kroner for det da får man blitz og problemet er borte.

 

ja ok en preamp til 10 000 har jo bedre lyd med all alektronikken der som "ikke" farger og greier. det enkle er ofte det beste. er jo ikke akuratt mye som kan gjøre signalet noe dårligere, i den huben..

 

BTW fikk min i dag ingen forskjellen.. onkel bruker også en slik en og anlegget hans er ikke akuratt av den billige typen. han sa det samme som deg helt til han fikk koblet den på. jepp ingen forskjell. eneste forskjellen var at han slapp og ha det monsteret av en forforsterker i racket. men han satte inn foforsterkeren pga volumkontroll.. dårlig med fjernkontroll på den gitt...

 

EDIT: jaggu en liten minus de har ikke satt inn motaker så den kan reguleres med fjernkontroll. :p

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

Reino Skrevet 24/04/2005 : 06:16

Som sagt, kanskje ikke DU hører forskjell, men jeg gjør det.

Å jaså,du har en sånn selv! ;)

Hvorfor kjøper ikke alle hi-fi entusiaster med hi-end utstyr i 100k klassen en sånn en? Jo, selvfølgelig fordi den ikke er bra nok!

Jeg har anlegg til 100K med kablene :p

 

Den fungerer godt nok i massavis for meg og 99,9% alle andre,til bruk på PC-anlegget(de 0,1 prosenta,hvet du hvem det er?jo,det er deg det Reino). :!:

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Reino Skrevet 24/04/2005 : 06:16
Som sagt, kanskje ikke DU hører forskjell, men jeg gjør det.

Å jaså,du har en sånn selv!:mrgreen:

Hvorfor kjøper ikke alle hi-fi entusiaster med hi-end utstyr i 100k klassen en sånn en? Jo, selvfølgelig fordi den ikke er bra nok!

Jeg har anlegg til 100K med kablene :p

 

Den fungerer godt nok i massavis for meg og 99,9% alle andre,til bruk på PC-anlegget(de 0,1 prosenta,hvet du hvem det er?jo,det er deg det Reino). :!:

Dette er tydeligvis ikke rette forumet å diskutere lyd.

Dra på et hvilket som helst forum for hi-fi entusiaster og si det samme som du sier om denne biltema huben så er det deg som blir de 0,1 prosenta som sier at den er bra. Og det er du nok fullt klar over selv også.

 

Uansett så er det jo bra at dere er fornøyd med denne greia. Jeg er nok bare litt mer følsom på lydkvalitet og stiller høyere krav enn mange andre her. Jeg lytter faktisk mest på musikk om natten for da er det minst støy i strømnettet. Ja, det er hørbart.

 

En annen ting. Når du har drevet med hi-end i så mange år som meg og fått prøvd det meste som går på strøm så trenger jeg ikke prøve den biltema huben for å finne ut om lyden blir dårligere. Erfaring sier at det garantert blir dårligere. Noe annet ville jo vært en sensasjon for de som lager denne dingsen.

Da ville den ikke blitt solgt på Biltema for en femti-lapp ihvertfall.

 

Lyd blir oppfattett forskjellig fra person til person. Noen har høyere krav til lytteopplevelsen enn andre. Sånn er det bare.

 

Er dere fornøyd med lyden med denne huben så er jo det bra for dere. Men det hadde ikke vært noe for meg.

Endret av Reino
Lenke til kommentar
hva med høre på musikk istedet for å studere den for feil? :p

Du har delvis rett. Det er stor forskjell på å høre på musikk og å lytte til lyden av musikken. Jeg gjør som oftest sistnevnte.

Selv om det ikke akkurat er for å finne feil, men for å nyte den gode lyden.

Lenke til kommentar

fytti helvete, er det mulig?

 

er dere virkelig så snevre?

oddis, du er anntagelig vis en 89 model, du har mye å lære enda, men egmur, deg skjønner jeg meg ikke på.

du har virkelig driti deg ut hvis du har kjøpt annlegg til 100k og ikke klarer å høre forskjellen med og uten den jallaklompen.

 

vel, Reino, dette er nok ikke stedet nei, gå heller inn på diyaudio.com , et serriøst nettsted for serriøse folk med ører og hjerner hvis du vil ha et godt diskusjons fora rundt audio og hjemmekino.

 

det orginalet spørsmålet, power amp uten pre? ja.

diskusjon her er over.

vi kan ta det på en annen tråd om dere ønsker å fortsette.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
fytti helvete, er det mulig?

 

er dere virkelig så snevre?

oddis, du er anntagelig vis en 89 model, du har mye å lære enda, men egmur, deg skjønner jeg meg ikke på.

du har virkelig driti deg ut hvis du har kjøpt annlegg til 100k og ikke klarer å høre forskjellen med og uten den jallaklompen.

 

vel, Reino, dette er nok ikke stedet nei, gå heller inn på diyaudio.com , et serriøst nettsted for serriøse folk med ører og hjerner hvis du vil ha et godt diskusjons fora rundt audio og hjemmekino.

 

det orginalet spørsmålet, power amp uten pre? ja.

diskusjon her er over.

vi kan ta det på en annen tråd om dere ønsker å fortsette.

Det var da voldsomt godt humør du hadde i kveld! ;)

Syns du burde ta deg tid til å lese godt igjennom mine innlegg,før du tar den uhøflige tonen der.Står det skrevet noe sted at jeg anbefaler å koble opp huben på et anlegg i 100 000 kr klassen?

Huben fungerer utmerket til å koble en effektforsterker mot pc'n.Har prøvd med og uten,på Doxa'n min tilkoblet pc'n,og hører ingen forskjell.Veldig kjekt å ha en volumkontroll og kunne switche mellom headsett/høyttalere også.Hvorfor kalle meg for snever og at jeg driter meg ut,når du selv sikkert ikke har prøvd en slik hubb en gang.

 

Det er mulig at jeg ikke har samme krava til lydkvalitet,som de som sitter oppe om natta for å kunne nyte musikken bedre,og de som tror at et potmeter utgjør store lydforskjeller på en effektforsterker til pc-bruk.

Endret av egmur
Lenke til kommentar

altså må si meg enig med Demogorgon og Reino her, dere kan da virkelig ikke påstå at den der biltema plastklumpen kan måle seg med en ordentlig preamp? Jeg synes det er veldig rart egmur at du sitter på et anlegg i 100 000,- klassen også sier du at du ikke ville hørt forskjellen på den 60,- biltema pluggen og en god preamp i 10-20 000,- klassen. Og oddis89, du har en tendens til og slenge ut kommentarer her som du ikke har helt grunnlag for å uttale deg om. Dette er ikke første gangen dette blir bemerket.

 

Men tilbake til saken, her var det kun snakk om og teste effektforsterkeren for og se om den funker og ja da er jo selvsagt den biltema greia en billig enkel løsning, men til fast bruk så synes jeg forsterkeren krever en bedre pre amp.

 

Nå synes jeg kanskje man burde avslutte denne tråden ettersom trådstarter har fått svar på problemet sitt for 6mnd siden og ikke postet her siden da.

Endret av phax
Lenke til kommentar
altså må si meg enig med Demogorgon og Reino her, dere kan da virkelig ikke påstå at den der biltema plastklumpen kan måle seg med en ordentlig preamp? Jeg synes det er veldig rart egmur at du sitter på et anlegg i 100 000,- klassen også sier du at du ikke ville hørt forskjellen på den 60,- biltema pluggen og en god preamp i 10-20 000,- klassen.

 

 

 

Hvor sier jeg det eller i hvilken setning antyder jeg noe av dette?Det er tydeligvis veldig vanskelig å skjønne hva jeg skriver.Jeg sammenligner når en effektforsterker er tilkoblet en pc,m-e-d og u-t-e-n hub'n i m-e-l-l-o-m pc'n og effekttrinnet,og da er det ikke forskjell.

Sammenligningen mellom hub'n og dyre preamper,er det dere som står for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...