Gå til innhold

Effektforsterker uten forforsterker?


Woodoo

Anbefalte innlegg

Oddis, det er bare å ha hue med seg, en preamp er DYR, og brukes i grunnen ikke til annet linjevelging, det blir jo nøyaktig det samme å bruke volumkontrollen på pc'n, hvis du ikke har bruk for linjevelger.

 

hvis du ikke klarer å relatere til volumstyringa på pc'n, kjøp et logitech tastis med "rulle volumkontroll" øverst på tastaturet, jeg klarer meg da..

jepp har volum knapp på tastaturet ja. (på et compaq tastatur :blush: )

 

men ja er sant at du må ha med deg huet og ikke være glemsk så går det fint. viste forresten at volumkontrollen på pc er det samme som volumet på en forforsterker. (man taper kanskje litt med en forforsterker(farging av lyd)) i dont know. mener forforsterker etter pc,en også inn på effektampen... kanskje det er en ide å slå på forsterkeren etter du har slått på pc,en. hvis du kan slå av kanalene du har koblet høytalere på er vel det en god ide også. (tilfelle noe er feil)

 

en preamp er den så dyr da? har ikke peiling på pris på den jeg.... da er det vel bare å spare for "må" jo ha det hvis du skal ha deg CD/DVD, radio og kasset (ja jeg bruker radio/kasset men er ikke siker på om andre bruker det bare nevner det) hehe... men men.

 

BTW er ikke meningen å være støtende. er ikke så veldig god til å ikke være frekk hehe.... :p sjekk også siggen min. hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og da har du en boks med 2 kroners opamper i mellom kilden og ampen..

 

fysjameg, da tror jeg heller jeg foretrekker 5 meter med kabel..

er sant at det er forksjell på lyd tap i 1 0g 5 m kabel. men ingen hørbar forskjell. jeg vile også tru at det er en liten forskjell i en dyr og en billig preamp. MEN den er såpass liten at en som ikke stille SINNSYKT krav til lyen vil høre den. high end freak ville nok "høre" den. hvis han fikk vite hva han hørte på. i blind test kan det nok hende at at den billige hadde havnet best ut. eller kanskje ikke. er ikke sikkert folk hadde hørt forskjell i det hele tatt.

 

EDIT:ikke meningen å være støtende. bare få fram fakta. tviler på at noen i det hele tatt hører forskjll i hvalitet på 1 eller 10M kabel(skikelig skjermet kabel azza) i 10m kabel til 10kr ville man nok få en god del støy.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
og da har du en boks med 2 kroners opamper i mellom kilden og ampen..

 

fysjameg, da tror jeg heller jeg foretrekker 5 meter med kabel..

det er jo ingen som sier at pre ampen er ultra super fantstisk , men det er en helit GREI preamp som gjør jobben ok .

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
EDIT:ikke meningen å være støtende. bare få fram fakta. tviler på at noen i det hele tatt hører forskjll i hvalitet på 1 eller 10M kabel(skikelig skjermet kabel azza) i 10m kabel til 10kr ville man nok få en god del støy.

Er akkurat derfor jeg brukte CAT5 og lodda sjøl.

Men selvfølgelig kan ikke en kabel trylle fram godlyd om elektronikken suger.

 

Og et "men" til.

Sjøl om jeg er kresen på lyd er det for meg musikken som er viktigst.

Jeg har hatt store musikalske opplevelser på klokkeradioen min, hvor jeg knapt nok hører hvem som spiller.

Og om jeg hadde hatt flere hundre tusen å svi av hadde jeg heller pendla operahusa i europa enn å legge igjen kronene i en HiFi- butikk.

 

I mellomtiden bruker jeg noen titusen på hva jeg regner som godlyd.

Om folk ikke greier å skille ut et OK anlegg fra alt rælet med "superboostbass" så er det forsåvidt helt greit for meg.

Lenke til kommentar

Oddis, ikke lur deg selv, forskjellen mellom en billig og en dyr pre-amp er som himmel, hav og helvete satt i bevelgelse.

 

Og selvsagt er den det, hvorfor i alledager kjøper man ha 100.000kr's preamper hvis en 1000kroners hørtes så godt som lik ut? :roll:

 

gjør deg selv en tjeneste og stikk innom en skikkelig hifisjappe en dag og test.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
gjør deg selv en tjeneste og stikk innom en skikkelig hifisjappe en dag og test.

 

prøvd det gitt..... merket ikke så EXTREMT store forksjellen

 

har vel ikke følsomme nok ører. jaja....... kjører selv med en pre amp til 4500 (i 1980) har ingen problemer med dårlig kvalitet pga den. det er jo sånn billig greier.

 

EDIT: var en idiot som sto bak disken da. han plukket ut det dyreste og det billigste og så skulle vi høre foskjell :!: ... kan vel hend at det var riktig sånn i dont know

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

Bruk en Mediehub fra Biltema,mellom effektforsterker og lydkort.En praktisk og b-billig(59,90) løsning som jeg bruker selv på Doxa'n og Mordaunt-Short høyttalerene mine.Det er kombo til 15k og det spiller klokkerent.Anbefaler den geniale dingsen,enda jeg virkelig er kresen når det gjelder lydkvalitet.(Stueanlegg 90K) :thumbup:

Lenke til kommentar
Bruk en Mediehub fra Biltema,mellom effektforsterker og lydkort.En praktisk og b-billig(59,90) løsning som jeg bruker selv på Doxa'n og Mordaunt-Short høyttalerene mine.Det er kombo til 15k og det spiller klokkerent.Anbefaler den geniale dingsen,enda jeg virkelig er kresen når det gjelder lydkvalitet.(Stueanlegg 90K) :thumbup:

den var jo genial. mister man mye effetk med en sånn en. merker at hvis jeg kobler ut forforsterkeren min og rett på pc en så får jeg litt høyere lyd. har kanskje noe med at den ikke kostet s mye eller hva??? hehe neida bare kødder

Lenke til kommentar
Bruk en Mediehub fra Biltema,mellom effektforsterker og lydkort.En praktisk og b-billig(59,90) løsning som jeg bruker selv på Doxa'n og Mordaunt-Short høyttalerene mine.Det er kombo til 15k og det spiller klokkerent.Anbefaler den geniale dingsen,enda jeg virkelig er kresen når det gjelder lydkvalitet.(Stueanlegg 90K) :thumbup:

Himmel og hav! Jeg må jo helt seriøst si at det må være noe galt med ørene dine hvis du har et knallbra anlegg til 90k og ikke syns det blir helt ræva lyd når du kjører lyden gjennom denne dingsen fra Biltema. Elektronikken i denne er jo langt ifra bra! Hva skal du med anlegg til 90k når du ødelegger lyden på denne måten?

 

Du kunne sikkert kjøpt et helt stereoanlegg på Biltema til 2000 spenn som hadde vært bra nok for deg.

Lenke til kommentar
Bruk en Mediehub fra Biltema,mellom effektforsterker og lydkort.En praktisk og b-billig(59,90) løsning som jeg bruker selv på Doxa'n og Mordaunt-Short høyttalerene mine.Det er kombo til 15k og det spiller klokkerent.Anbefaler den geniale dingsen,enda jeg virkelig er kresen når det gjelder lydkvalitet.(Stueanlegg 90K) :thumbup:

Himmel og hav! Jeg må jo helt seriøst si at det må være noe galt med ørene dine hvis du har et knallbra anlegg til 90k og ikke syns det blir helt ræva lyd når du kjører lyden gjennom denne dingsen fra Biltema. Elektronikken i denne er jo langt ifra bra! Hva skal du med anlegg til 90k når du ødelegger lyden på denne måten?

 

Du kunne sikkert kjøpt et helt stereoanlegg på Biltema til 2000 spenn som hadde vært bra nok for deg.

hahaha jaja er det merke og pris som står i huet på deg da???

Lenke til kommentar
Bruk en Mediehub fra Biltema,mellom effektforsterker og lydkort.En praktisk og b-billig(59,90) løsning som jeg bruker selv på Doxa'n og Mordaunt-Short høyttalerene mine.Det er kombo til 15k og det spiller klokkerent.Anbefaler den geniale dingsen,enda jeg virkelig er kresen når det gjelder lydkvalitet.(Stueanlegg 90K) :thumbup:

Himmel og hav! Jeg må jo helt seriøst si at det må være noe galt med ørene dine hvis du har et knallbra anlegg til 90k og ikke syns det blir helt ræva lyd når du kjører lyden gjennom denne dingsen fra Biltema. Elektronikken i denne er jo langt ifra bra! Hva skal du med anlegg til 90k når du ødelegger lyden på denne måten?

 

Du kunne sikkert kjøpt et helt stereoanlegg på Biltema til 2000 spenn som hadde vært bra nok for deg.

hahaha jaja er det merke og pris som står i huet på deg da???

Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Den Biltema dingsen blir jo en flaskehals for lydvaliteten når man har et skikkelig bra anlegg som det virker som egmur har.

Man forvrenger rett og slett lyden på en måte og da hjelper det lite om man har anlegg til 90k.

Jeg elsker lyden av Doxa. Hadde et par slike sjøl for noen år siden som jeg kjørte på et par Kef høyttalere til 30000,- og en rør-forforsterker til 20000,-. Det låt helt vidundelig! Bruker man den biltema greia som forforsterker istedenfor så skal jeg love deg at lyden blir en helt annen.

 

Poenget er at jeg ville brukt pengene mine på langt billigere utstyr hvis jeg hadde vært fornøyd med lyden i klasse med Biltema komponenter.

 

Men det er jo bare min mening..

Endret av Reino
Lenke til kommentar
! Bruker man den biltema greia som forforsterker istedenfor så skal jeg love deg at lyden blir en helt annen.

 

Poenget er at jeg ville brukt pengene mine på langt billigere utstyr hvis jeg hadde vært fornøyd med lyden i klasse med Biltema komponenter.

 

Men det er jo bare min mening..

Har du hørt forskjellen med og uten den huben,på en god effektforsterker?Hvis ikke,vennligst hold nebbet lukket! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...